• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
4

۳.۷ تُن پسته برای اولین بار در میاندوآب برداشت شد

  • کد خبر : 118885
  • 05 مهر 1402 - 16:00
۳.۷ تُن پسته برای اولین بار در میاندوآب برداشت شد
یاز اکو - مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: سه هزار و ۷۵۰ کیلوگرم محصول پسته برای نخستین بار از باغ‌های این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، رضا مقدم روز چهارشنبه در این خصوص اظهار کرد: کاشت پسته در سطح ۶.۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان میاندوآب انجام شده که ۲.۵ هکتار از این باغ‌ها بارور است.

وی افزود: امسال با ۳۱ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، سه هزار و و ۷۵۰ کیلوگرم محصول پسته از باغ‌های این شهرستان برداشت و روانه بازار شد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب ادامه داد: پسته یک محصول اقتصادی با ارزش افزوده بالاست که تحمل زیادی به شوری دارد و سازگار با شرایط کم آبی و مقاوم به خشکی است و در خاک‌هایی با حاصلخیزی کم نیز قابلیت کشت و تولید دارد.

وی اضافه کرد: در راستای احیای دریاچه ارومیه و تغییر الگوی کشت، توسعه کشت و جایگزینی محصولاتی با نیاز آبی کم نظیر پسته در قالب طرح‌های اصلاح و احیای باغات درجه ۲ و حذف و جایگزینی باغات درجه ۳، به جای محصولات پر آب مانند سیب توصیه و ترویج می شود.

مقدم گفت: ارقام اکبری و احمد آقایی پسته به دلیل دیر گل بودن، سازگار با منطقه و مناسب جهت کشت در شهرستان است.

وی با اشاره به تلاش صورت گرفته در خصوص فرآوری این محصول افزود: یک واحد پسته پاک کنی به ظرفیت سالانه ۱۵۰ تن با قابلیت پوست گیری، سورت و خشک کنی محصول پسته با صرف اعتبار ۵۰ میلیارد ریال در «کوی قره‌ورن» این شهرستان به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

۳.۷ تُن پسته برای اولین بار در میاندوآب برداشت شد

وی اضافه کرد: این واحد تولیدی در زمینی به مساحت ۹۱۷ مترمربع با زیربنای ۴۵۰ مترمربع احداث شده است که با آغاز بهره برداری آن، برای پنج نفر به‌صورت مستقیم و پایدار، زمینه اشتغال فراهم می شود.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=118885

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});