• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
2

تحریم های غرب علیه روسیه ممکن است آذربایجان را نیز تحت تاثیر قرار دهد

  • کد خبر : 59412
  • 02 اردیبهشت 1401 - 12:30
تحریم های غرب علیه روسیه ممکن است آذربایجان را نیز تحت تاثیر قرار دهد
یاز اکو - تحریم های بین المللی علیه روسیه یکی از موضوعات مورد بحث در روزهای اخیر است، اما این تحریم ها می تواند مشکلاتی را برای آذربایجان ایجاد می کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اخبار اقتصادی ایران-آذربایجان، پرتال خبری ینی صباح.آذ نوشت: تحریم های بین المللی علیه روسیه یکی از موضوعات مورد بحث در روزهای اخیر است. کارشناسان بر این باورند که تحریم های اقتصادی برای سایر کشورها بی تاثیر نخواهد بود. تحریم های غرب علیه روسیه چه مشکلاتی برای آذربایجان ایجاد می کند؟

ناطق جعفرلی، اقتصاددان گفت که ممکن است مشکلات بیشتری در بخش بانکداری ایجاد شود: «در واقع تاثیر اصلی تحریم های بین المللی بر بخش بانکی خواهد بود. تحریم‌ها در بخش بانکی می‌تواند موانع خاصی را برای انتقال پول بین‌المللی ایجاد کند. ممکن است برخی مشکلات، تاخیرها و حتی ممنوعیت انتقال پول بین آذربایجان و روسیه وجود داشته باشد. چون ما هم سیستم انتقال پول نداریم. ما از سیستم انتقال پول بین المللی استفاده کردیم. اگر روسیه به طور کامل از سیستم نقل و انتقال پول بین المللی حذف شود، حداقل نقل و انتقال پول بین بانکهای آذربایجان و روسیه غیرممکن خواهد شد.»

 قباد عباد اوغلو، محقق دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن، گفت: «سرمایه گذاری صندوق دولتی نفت آذربایجان در روسیه از ۹۰۳ میلیون دلار فراتر رفته است.

این سرمایه گذاری ها در حال حاضر در معرض خطر هستند، در نهایت این امر منجر به زیان نرخ ارز در صندوق نفت آذربایجان و به عبارت دیگر افزایش هزینه های خارج از بودجه می شود که درآمدهای آن از محل مدیریت ارز را افزایش می دهد. بنابراین، صندوق نفت و سایر سازمان های دولتی باید دارایی های آذربایجان را قبل از فاجعه اقتصادی در روسیه بفروشند و سرمایه گذاری های خود را پس بگیرند. لازم به ذکر است که اگرچه نرخ رسمی دلار در روزهای اخیر ۱۱۰ روبل تعیین شده است، اما این پایان کار نیست، روبل به کاهش خود ادامه خواهد داد.

اگر در نظر بگیریم که بعد از صندوق دولتی نفت، شریک اصلی واردات آذربایجان روسیه است، بیشترین تاثیر را بر روابط تجاری با این کشور خواهد گذاشت. این اثر دوگانه خواهد بود. بنابراین پیش بینی می شود تعدادی از محصولات وارداتی به دلیل کاهش ارزش روبل در بازار روسیه نسبت به کالاهای مشابه وارداتی از سایر کشورها ارزان تر شوند. این امر احتمال عرضه ارزان تر کالاهای روسی در بازار داخلی را افزایش می دهد و واردات آذربایجان از روسیه را تحریک می کند. کسانی که از آذربایجان به روسیه کالا صادر می کنند به دلیل کاهش شدید ارزش روبل در برابر منات با ضرر مواجه خواهند شد که باعث کاهش درآمد تولیدکنندگان و صادرکنندگان به ویژه در بخش غیرنفتی به ویژه در بخش کشاورزی خواهد شد.

آذربایجان در سال ۲۰۲۱ به ارزش ۲٫۱ میلیارد دلار کالا از روسیه خرید و ۹۲۰٫۸ میلیون دلار کالا در بازار روسیه فروخت. البته لازم به ذکر است که بیش از ۹۵ درصد کالاهای فروخته شده در بازار روسیه محصولات غیرنفتی بوده است. این بدان معناست که در سالجاری مشکلات مربوط به تسویه حساب بانکی با روسیه و کاهش ارزش روبل در سال جاری می تواند مشکلات جدی برای صادرکنندگان بویژه صادر کنندگان غیر نفتی ایجاد می کند. یکی از بخشهایی که تحت تاثیر وضعیت فعلی و آینده روسیه قرار می گیرد، حواله های ارسالی آذربایجانی های ساکن در روسیه به آذربایجان خواهد بود.

بر اساس اطلاعات، حدود ۲٫۵ میلیون نفر از هموطنان ما در روسیه زندگی می کنند. مهاجران کارگری آذربایجانی در بیشتر بخشهای کشور مشارکت کنندگان اصلی در تشکیل درآمد خانوار هستند. تنش در بازار کار روسیه، کاهش ارزش درآمد ناشی از آن و کاهش ارزش روبل نیز منجر به کاهش حواله به آذربایجان خواهد شد. بر اساس گزارش بانک مرکزی آذربایجان، در سال ۲۰۲۱، حجم حواله‌های ارسالی از خارج از کشور به یک میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، این میزان ۳٫۶ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است. بر اساس نتایج ۹ ماهه سال ۲۰۲۱، حدود ۶۰ درصد از حواله های ارسالی از طرف مهاجرانی که در روسیه زندگی می کنند، بوده است.

این بدان معناست که در سال گذشته، حواله های مهاجران آذربایجانی در روسیه از طریق بانک ها بالغ بر ۶۸۰ میلیون دلار بوده است. کاهش شدید این انتقال در سال جاری پیش بینی می شود. علاوه بر این، وضعیت روسیه در مجموع بر روابط تجاری، همکاری های سرمایه گذاری و حمل و نقل با کشورهای منطقه تأثیر می گذارد که به طور غیرمستقیم بر اقتصاد آذربایجان تأثیر می گذارد.»

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=59412

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});