• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1

اجرای مصوبه «اعتبار اسناد رسمی» مشکلات زیادی در کشور ایجاد می‌کرد/ نمی‌توان به یکباره تمامی اسناد غیرثبتی را فاقد اعتبار شمرد

  • کد خبر : 119602
  • 12 مهر 1402 - 11:15
اجرای مصوبه «اعتبار اسناد رسمی» مشکلات زیادی در کشور ایجاد می‌کرد/ نمی‌توان به یکباره تمامی اسناد غیرثبتی را فاقد اعتبار شمرد
یاز اکو - غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر طرح «اعتبار اسناد رسمی» همانطور تصویب شده بود تایید شده و اجرایی می‌شد مشکلات خیلی زیادی در کشور به ویژه در روستاها ایجاد می‌کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایلنا، غلامرضا نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با اختلاف‌نظر اخیر میان مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون «طرح ارتقای اعتبار اسناد رسمی» گفت: در زمان بررسی این طرح در مجلس هم ما این اشکالات را بیان کردیم که اینگونه با شدت رفتن به سمت اسناد رسمی و نادیده گرفتن اسناد اصطلاحاً غیررسمی درست نیست که البته غیررسمی نمی‌توان گفت مثلا آن‌هایی که ثبت نشدند را شامل می‌شود. وگرنه وقتی معامله‌ای بین دو فرد انجام می‌گیرد و شرایط معامله درست است، نمی‌توان آن را غیررسمی خطاب کرد، به هر حال یکسری ایرادات در آن زمان مطرح بود.

وی ادامه داد: من تصور می‌کنم اگر همانطور که مجلس این طرح را مصوب کرده بود، شورای نگهبان و هیات نظارت مجمع همان را تایید می‌کردند مشکلات خیلی زیادی در کشور به ویژه در روستاها ایجاد می‌کرد.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس ابراز داشت: در روستاها اسناد زیادی هستند که به صورت قولنامه‌ای با آن ضوابط شرعی که از قدیم مرسوم بوده مردم بین خودشان انجام دادند، شما چطور می‌‌توانید به یکباره و یک دفعه همه این ها را نادیده بگیرید و در محاکم بگویید که قابل رسیدگی نیستند و نمی‌توانند به آن‌ها استناد کنند.

نوری با بیان اینکه «این نوع نگاه به این اسناد خیلی مشکل‌ساز است»، تصریح کرد: بله، ما باید یک مسیری را در مساله سند رسمی بگذاریم؛ همانطور که الان تقریباً موضوع صدور اسناد برای اراضی کشاورزی دارد راه می‌افتد و الان اسناد رسمی و سند تگ برگی برای زمین‌های کشاورزی هم دارد صادر می‌شود، این مسیر را باید کمک کنیم، همراهی کنیم تا ملزوماتش فراهم شده و اجرایی شود تا در نتیجه برویم به سمتی که همه قطعات براساس نقشه کاداستر کشور، دارای سند رسمی شوند.

وی افزود: بله هر قطعه‌ای که برایش سند رسمی گرفته شد و به تبع آن، اسناد همان اسنادی ست که الان دست مردم است، شاید بعضی از آن‌ها هم به اصطلاح این آقایان اسناد غیررسمی باشد. دیگر بعد از آن زمین دارای سند رسمی می‌شود و نباید روی آن معامله غیررسمی صورت گیرد و اگر هر معامله‌ای صورت گیرد باید برود سند رسمی از آن معامله بگیرند اما آن اتفاقاتی که الان رخ داده و این معاملاتی که مرسوم بوده اینطور است که میلیون‌ها معامله به صورت مکتوب با شرایط شرعی درست در کشور انجام گرفته است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: شما چطور می‌توانید یکدفعه حکم بدهید که همه این معاملات باطل یا در دادگاه‌ها غیرمسموع هستند؟ این کار بسیار خطرناکی است و جامعه را به هم می ریزد و نگرانی ایجاد می‌کند.

وی افزود: شعار آقایان این است که ما می‌خواهیم دعواهای قضایی در حوزه زمین جمع شده و کمتر شود در حالیکه این مساله خودش دعواهای بسیاری را درست می‌کند و نگرانی هم ایجاد می‌کند در نتیجه این دو کار باید همزمان پیش برود. در واقع باید ضمن اینکه کمک می‌کنیم در کشور همه قطعات دارای سند رسمی بشوند و به تدریج از آمار اسناد غیررسمی کاسته شود و همه قطعات دارای سند رسمی شوند؛ نیاز است که این کار به صورت تدریجی انجام گیرد.

نوری در پاسخ به این سوال که «در واقع شما مخالف مصوبه نیستید و معتقدید که چنین قانونی باید تدریجی اجرا نشود نه به صورت یکباره»، گفت: بله، در قسمتی از مصوبه که آورده بود این سندها باطل هستند و در محاکم غیرمسموع هستند به نظرم خیلی خطرناک است، ولی ما هرچقدر کمک کنیم که اراضی دارای سند رسمی تک برگی شوند، طبق نقشه کاداستر کشور خیلی به آینده کمک می‌کند.

وی ادامه داد: مسیر باید آن باشد اما بقیه را نمی‌توانیم الان در یک لحظه همه را نادیده بگیریم و بگوییم که همه به کنار غیر از سند رسمی، خب الان قطعاتی که هم این نوع سند را دارند هم سند رسمی دارند تکلیف‌شان چیست؟ اینگونه اختلافات زیادی بین افراد در کشور به وجود می‌آید، معاملات بین افراد باید محترم شمرده شود و همان مبنا باشد که برای زمین سند رسمی صادر شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=119602

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});