• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
3

نرخ تورم در روستاهای زنجان بیشتر از مناطق شهری استان است

  • کد خبر : 120079
  • 16 مهر 1402 - 12:45
نرخ تورم در روستاهای زنجان بیشتر از مناطق شهری استان است
یاز اکو - معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: بر اساس گزارش های منتشر شده از مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی این استان به ترتیب ۴۴.۱ درصد و ۴۸.۸ اعلام شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، ایرج امینی روز یکشنبه با بیان اینکه نرخ تورم کشور در شهریورماه امسال ۴۶.۱ درصد گزارش شده است، افزود: استان زنجان در این شاخص با نرخ تورم ۴۵.۲ درصد، بین استان های با نرخ تورم پایین جای گرفته است و رتبه ۲۴ را میان استان ها دارد.

وی خاطرنشان کرد: نرخ تورم سالانه استان در شهریور امسال نسبت به ماه قبل از آن، ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

امینی به افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای استان اشاره کرد و ادامه داد: نرخ تورم ماهانه استان در شهریور ۱۴۰۲ به عدد ۲.۱ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ۰.۵ واحد درصد افزایش داشته است.

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است.

امینی اظهار کرد: تورم ماهانه برای گروه های عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» و کالاهای «غیرخوراکی و خدمات» در استان به ترتیب ۲.۱ درصد و ۲ درصد بوده است.

وی همچنین از افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای استان خبر داد و گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه استان در شهریور ۱۴۰۲ به عدد ۳۹.۱ درصد رسید، یعنی خانوارهای استان به طور میانگین ۳۹.۱ درصد بیشتر از شهریور ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند، نرخ تورم نقطه به نقطه استان در شهریور ۱۴۰۲ در مقایسه با ماه قبل سه واحد درصد افزایش یافته است.

وی افزود: همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» به ۳۴.۷ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در استان به ۴۱.۶ درصد رسیده است.

منظور از نرخ تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان به فرآیند و ساز و کار محاسبه نرخ تورم اشاره کرد و گفت: برای محاسبه نرخ تورم از اطلاعات جمع آوری شده از قیمت ۴۷۵ قلم کالا و خدمت در قالب ۱۲ گروه اصلی از طریق اجرای طرح های شاخص قیمت مصرف کننده شهری، روستایی و اجاره بها استفاده می شود.

امینی افزود: در استان زنجان در طرح قیمت شهری هر ماه آمارگیران به حدود هزار و ۵۰۰ کارگاه در ۱۰ نقطه شهری مراجعه و حدود پنج هزار و ۸۰۰ مظنه قیمت اقلام را ثبت می کنند.

وی ادامه داد: در طرح قیمت روستایی نیز هر ماه به حدود ۲۸۰ کارگاه نمونه از ۲۰ آبادی در سطح استان مراجعه و حدود سه هزار و ۳۵۰ مظنه قیمت اقلام ثبت می شود، برای طرح اجاره بها نیز ماهانه اطلاعات مبالغ اجاره بهای پرداختی از ۱۲۰ خانوار اجاره نشین نمونه از هشت منطقه شهری به صورت حضوری و تلفنی پرسیده و ثبت می شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: اطلاعات جمع آوری شده توسط مرکز آمار ایران مورد بررسی و محاسبه قرار می گیرد و در نهایت نرخ تورم استان با توجه به ضریب اهمیت کالاها و خدمات در استان در قالب ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه محاسبه و اعلام می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=120079

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});