• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

سایه سنگین التهابات سیاسی بر سر بازارها

  • کد خبر : 120915
  • 23 مهر 1402 - 8:54
سایه سنگین التهابات سیاسی بر سر بازارها
یاز اکو - روز یکشنبه یکی از سنگین‌ترین ریزش‌های چند وقت اخیر بازار سهام به ثبت رسید و شاخص در آستانه از دست دادن سد حمایتی دو میلیون واحدی خود قرار گرفت. با این حال، با عبور از میانه هفته، به تدریج با تخلیه هیجان ناشی از التهابات منطقه‌ای میان حماس و اسرائیل، رنگ و بوی تعادل نیز به بازار سهام بازگشت.

یاز اکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

روز یکشنبه یکی از سنگین‌ترین ریزش‌های چند وقت اخیر بازار سهام به ثبت رسید و شاخص در آستانه از دست دادن سد حمایتی دو میلیون واحدی خود قرار گرفت. با این حال، با عبور از میانه هفته، به تدریج با تخلیه هیجان ناشی از التهابات منطقه‌ای میان حماس و اسرائیل، رنگ و بوی تعادل نیز به بازار سهام بازگشت.

بازار سهام/ خروج مداوم پول حقیقی از بازار بورس

در هفته‌ اخیر روند خروج سرمایه از بورس تهران تداوم داشت و شاهد خروج پول حقیقی در تمام روزهای معاملاتی بودیم. فروش‌های هیجانی اهالی بازار سرمایه به ویژه در روز‌های ابتدایی هفته معاملاتی گذشته، کندل هفتگی سرخ‌فامی برای نماگر‌های تالار شیشه‌ای ساخت. روز یکشنبه یکی از سنگین‌ترین ریزش‌های چند وقت اخیر بازار سهام به ثبت رسید و شاخص در آستانه از دست دادن سد حمایتی دو میلیون واحدی خود قرار گرفت. با این حال، با عبور از میانه هفته، به تدریج با تخلیه هیجان ناشی از التهابات منطقه‌ای میان حماس و اسرائیل، رنگ و بوی تعادل نیز به بازار سهام بازگشت. از این رو شاخص بخشی از ارتفاع از دست داده خود را پس گرفت و در سه روز پایانی معاملات هفته، رنگ سبز در نمودار شاخص‌های بورس تهران به ثبت رسید.

بازار سهام همواره در معرض ریسک‌های سیستماتیک زیادی از جمله تصمیمات خلق‌الساعه سیاست‌گذار، مانند آنچه در چندین ماه گذشته روند مثبت بازار را متوقف ساخت، قرار داشته است. یکی دیگر از ریسک‌هایی که بر تالار شیشه‌ای سایه افکنده است، تنش‌های نظامی است. با افزایش التهابات سیاسی، پول هوشمند به سرعت از بازار سهام که همراه با ریسک است به سمت صندوق‌های درآمد و سپرده‌گذاری در بانک‌ها فرار می‌کند.

کارشناسان اما معتقدند با گذر از هیجان اولیه آغاز کشمکش‌ها میان گروه حماس و اسرائیل، در صورتی که تهدید جدیدی وارد نااطمینانی‌های محاسبات سرمایه‌گذاران نشود، به نظر می‌رسد تا مشخص شدن نتیجه التهابات و تاثیر آن بر بازار ارز، بورس تهران مسیر تعادل را در پیش گیرد.

بازار سکه و طلا/ سکه و طلا تحت تاثیر اتفاقات خاورمیانه در مدار صعودی

بازار سکه و طلا در این هفته نسبت به ابتدای هفته و هفته پیش از آن (هفته منتهی به ۱۴ مهرماه)، صعود قیمت داشته است که افزایش قابل توجه قیمت طلا در بازارهای جهانی تاثیر به‌سزایی داشته است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با اشاره به افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی تحت تاثیر مسائل خاورمیانه و نوسان نرخ ارز در داخل گفت که سکه و طلا در بازاری‌های داخلی تا اواسط هفته، سیر صعودی داشت و از روز سه‌شنبه بعد از ظهر روند افزایشی متوقف و در مسیر کاهش قرار گرفت؛ البته روند کلی بازار (آخرین معاملات هفته نسبت به ابتدای هفته) افزایشی رقم خورده است.

نادر بذرافشان در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت با توجه به اتفاقات در خاورمیانه، در مجموع ۵۱ دلار افزایش اونس جهانی را شاهد بودیم که در حال حاضر هر اونس طلا ۱۸۸۵ دلار است. در بازارهای داخلی نیز با توجه به نوسان افزایشی نرخ ارز در پی خبرهای سیاسی- اقتصادی، روند افزایشی قیمت سکه و طلا را داشتیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: از روزهای ابتدایی هفته تا روز دوشنبه، باتوجه به شرایط جهانی، روند افزایشی را در بازارهای داخلی نیز شاهد بودیم اما از بعد از روز سه‌شنبه (۱۸ مهر ماه) روند کاهشی آغاز شد؛ در مجموع اما بازار در این هفته نسبت به ابتدای هفته و هفته پیش از آن (هفته منتهی به ۱۴ مهرماه)، صعود قیمت داشته است که افزایش قابل توجه قیمت طلا در بازارهای جهانی تاثیر به‌سزایی داشته است.

بازار ارز/ افزایش یکباره قیمت هفتگی دلار تحت تاثیر اخبار منطقه

قیمت دلار از ابتدای هفته گذشته وارد دامنه ۵۰ هزار تومان شد و در این دامنه سه کانال بالا رفت. از میانه‌های هفته گذشته قیمت دلار از ۵۳ هزار و ۶۰۰ تومان شروع به کاهش کرد و به کانال ۵۱ هزار تومان رسید. البته در کاهش، قیمت دلار حتی تا ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان هم رسید اما دلار در این کانال دوامی نداشت و به کانال بالاتر برگشت. طی هفته گذشته خبر درگیری شدید حماس و اسرائیل و زلزله هرات در بازار اثرگذار بودند. بازار ارز هرات تمام هفته گذشته را به خاطر زلزله تعطیل بود.

در انتهای هفته گذشته واشنگتن پست و نیویورک تایمز مدعی شدند با توافق آمریکا و قطر، درخواست موردی ایران برای استفاده از ۶ میلیارد دلار خود تا اطلاع ثانوی رد خواهد شد. با وجود اینکه منابع داخلی نیز این اخبار را تکذیب کردند همچنان بازار نیم نگاهی به این خبر دارد. با این اخبار قیمت دلار در کف کانال ۵۱ هزار تومان حمایت شد. گروهی از معامله‌گران معتقدند قیمت دلار در این هفته بر مدار صعود خواهد بود. این دسته با اشاره به تاریخ ۲۶ مهر که اتحادیه اروپا در خصوص برخی تحریم‌های ایران تصمیم‌گیری می‌کند تصور می‌کنند همچنان بازار در موج صعود خواهد بود. آن‌ها می‌گویند با این موج افزایش امکان دارد سقف قبلی زده شود.

بازار اوراق مسکن/ رکود معاملات مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد دادوستد قرار می‌گیرد، در آخرین روز معاملاتی هفته عموماً با رشد قیمت همراه شدند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن ۱۴۰۰، روز چهارشنبه را صعودی پشت سر گذاشت. به این ترتیب تسه یاد شده با افزایش ۱.۳۷ درصدی معادل بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ تومان رشد کار خود را در قیمت پایانی ۹۷ هزار و ۸۰۸ تومان خاتمه داد.

پس از بحث و تبادل نظر در خصوص نحوه عرضه مصالح ساختمانی در بورس‌کالا و این مساله که عرضه فولاد و سیمان در بورس منجر به رشد قیمت در بازار این محصولات می‌شود، بنا به گفته وزیر اقتصاد، بورس‌کالا آمادگی دارد ابزارهایی را برای مدیریت عرضه و تقاضا در اختیار سیاست‌گذار حوزه مسکن قرار دهد. وزارت راه نیز پیشنهاد داده یک اتاق در بورس‌کالا به منظور خرید مصالح با قیمت پایه در اختیار این وزارتخانه گذاشته شود.

بازار طلای جهانی/ احتمال ۲۰۰۰ دلاری شدن طلای جهانی

قیمت طلای جهانی در روز جمعه و پیش از تعطیلی بازار به ۱۹۳۲ دلار و ۵۰ سنت رسید و قیمت طلای آمریکا به ۱۹۳۳ دلار و ۵۰ سنت رسید. قیمت‌ها در هفته ۵.۲ درصد افزایش یافت. شمش با بازدهی صفر به دلیل انتظارات مبنی بر اینکه ممکن است نرخ‌های بهره ایالات‌متحده به اوج خود رسیده باشد، افزایش بیشتری پیدا کرد. سرمایه‌گذاران تحولات خاورمیانه را که از ابتدای هفته بازارها را نگران کرده است، زیر نظر گرفتند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA گفت: «سرمایه‌گذاران با افزایش خطرات تنش‌های خاورمیانه به پناهگاه‌های امن می‌گریزند.» اگر وضعیت ژئوپلیتیک تیره‌تر شود، احتمال زیادی وجود دارد که قیمت طلا در سال جاری به سطح ۲۰۰۰ دلار برسد. ما از اواسط ۱۸۰۰ دلار به اواسط ۱۹۰۰ دلار رسیده‌ایم. در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با ۴ درصد افزایش به ۲۲.۷۲ دلار در هر اونس رسید که در مسیر اولین افزایش هفتگی قرار داشت. پلاتین با ۱.۴ درصد افزایش به ۸۸۰ دلار و ۴۴ سنت رسید، در حالی که پالادیوم ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۱۴۱ دلار و ۲۴ سنت رسید و برای کاهش هفتگی تعیین شد.

بازار نفت/ قیمت نفت در تب‌وتاب

قیمت نفت روز جمعه پس از آن که آمریکا، برنامه تحریم‌ها علیه صادرات نفت روسیه را تشدید کرد و باعث برانگیخته شدن هراس از محدودیت عرضه شد، افزایش یافت. به این ترتیب، بهای معاملات نفت برنت با ۵۰ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۸۶ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۴ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، به ۸۳ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه رسید.

نفت برنت از ابتدای هفته جاری تاکنون، ۲.۳ درصد افزایش و شاخص نفت آمریکا، ۰.۹ درصد افزایش نشان می دهد. هر دو شاخص دوشنبه هفته جاری، تحت تاثیر دورنمای احتمال اختلال در صادرات نفت خاورمیانه در پی درگیری میان مبارزان فلسطینی و اسرائیل، افزایش چشمگیری پیدا کردند. اما در روزهای بعد، بخشی از این رشد قیمت را واگذار کردند. با این حال، آمریکا روز پنج شنبه، نخستین تحریم‌ها علیه مالکان نفتکش‌های حامل نفت روسیه که با قیمت بالاتر از مکانیزم سقف قیمت گروه هفت فروخته شده‌اند را وضع کرد. همچنین، اوپک روز پنج شنبه، پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت را با اشاره به تاب‌آوری اقتصاد جهانی در سال میلادی جاری، بدون تغییر نگه داشت و رشد بیشتر تقاضای چین برای نفت را پیش بینی کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=120915

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});