• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

روابط اقتصادی آذربایجان‌غربی با حلب سوریه تقویت می‌شود

  • کد خبر : 121477
  • 26 مهر 1402 - 16:00
روابط اقتصادی آذربایجان‌غربی با حلب سوریه تقویت می‌شود
یاز اکو - استاندار آذربایجان‌غربی گفت: با راه‌اندازی تعدادی گذرگاه و مسیرهای جدید ترانزیتی، به دنبال تقویت روابط و همکاری‌های اقتصادی آذربایجان‌غربی با استان حلب سوریه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری فارس، محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در دیدار با حسین دیاب استاندار استان حلب سوریه با اشاره به تاکید دولت جمهوری اسلامی ایران بر فعال‌سازی دیپلماسی منطقه‌ای، افزود: سفر به استان حلب در راستای توسعه همکاری‌های اقتصادی و دیپلماسی منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با کشورهای منطقه انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به مرز مشترک آذربایجان‌غربی با سه کشور عراق، ترکیه و آذربایجان، خاطرنشان کرد: آذربایجان‌غربی کریدور استراتژیک منطقه بوده و می توان از طریق بندر مرسین و دریا با کشور سوریه و بخصوص استان حلب در ارتباط بود.

استاندار آذربایجان‌غربی به اهداف سفر خود به استان حلب سوریه نیز اشاره کرده و افزود: این سفر در راستای توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی و در پی سفر اخیر ریاست جمهوری اسلامی ایران به سوریه انجام شده و آذربایجان‌غربی و حلب در این مسیر می توانند نقش کلیدی ایفا کنند.

وی افزود: می توان از ظرفیت روابط و پیوندهای مشترک بین دو کشور ایران و سوریه در راستای توسعه همکاری در این بخش ها استفاده کرد.

معتمدیان اضافه کرد: آذربایجان غربی حدود یک‌هزار و ۷۰۰ بنای تاریخی ثبت شده در فهرست میراث میراث ملی دارد که ظرفیتی قابل توجه به شمار می رود.

استاندار آذربایجان‌غربی بر اهمیت تبادل تجربیات و سفرها به منظور تقویت همکاری ها تاکید کرد.

معتمدیان همچنین با تاکید بر شناسایی فرصت‌های همکاری و توانمندسازی بخش خصوصی آذربایجان‌غربی و حلب، اضافه کرد: زمینه برای همکاری دو استان در حوزه‌های کشاورزی، فرآوری محصولات، ترانزیت کالا، گردشگری و بخصوص گردشگری زیارتی فراهم است.

وی در ادامه ظرفیت‌های کشاورزی آذربایجان‌غربی در تولید محصولاتی چون عسل، سیب و انگور را یادآور شده و افزود: از پتانسیل واحدهای صنعتی و تولیدی آذربایجان‌غربی می توان برای همکاری در مسیر توسعه صنایع مشترک با استان حلب استفاده کرد.

حسین دیاب استاندار استان حلب نیز در این دیدار با قدردانی از سفر استاندار آذربایجان‌غربی به سوریه، گفت: از هرگونه همکاری با آذربایجان‌غربی در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و … استقبال می کنیم و امیدواریم این سفر مقدمه‌ای برای توسعه روابط دو استان باشد.

استاندار حلب گفت: روابط سوریه و ایران دارای ریشه های عمیق تاریخی بوده است.

حسین دیاب اضافه کرد: این همکاری در جریان جنگ تحمیلی و تروریستی ظالمانه به سوریه به آشکارترین شکل ممکن تبلور یافت و کمک های جمهوری اسلامی ایران در حادثه زلزله شمال سوریه نیز بسیار راهگشا بود.

وی در پایان گزارشی از جایگاه اقتصادی و گردشگری حلب و آسیب های وارد شده به این استان بر اثر جنگ و زلزله و تلاش های دولت برای بازسازی آن ارائه و بر اهمیت تقویت همکاری های اقتصادی میان دوطرف و امکان ارائه تسهیلات بیشتر و سفرهای متقابل مسوولان ۲ استان در راستای توسعه روابط اقتصادی، گردشگری و فرهنگی تاکید کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=121477

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});