• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9
نگاهی به سرنوشت قیمت خودرو در اثر طرح آزادسازی قیمت خودرو

نوسان قیمت در بازار خودرو/ قیمت‌ها شکسته خواهد شد؟

  • کد خبر : 30329
  • 25 شهریور 1400 - 14:41
نوسان قیمت در بازار خودرو/ قیمت‌ها شکسته خواهد شد؟
فعالان بازار بعد از انتشار خبر تصویب مصوبه در صحن علنی به نوعی دست به کار شدند تا پیش از نزولی شدن بیشتر نمودار قیمت‌ها محصولات در اختیار خود را به بازار عرضه کنند. اما همچنان بازار خودرو در رکود به سر می‌برد و با وجود افزایش تعداد عرضه‌ی محصولات وارداتی، خریداری در بازار حضور ندارد. به نظر می‌رسد خریداران منتظر هستند تا نمودار قیمت‌ها بیش از پیش در مسیر نزولی قرار گیرد، آنگاه برای خرید خودروی مورد نظر خود اقدام کنند.

یاز اکو؛ جعفر ساعی‌نیا – مجلس، دیروز، چهارشنبه ۲۴ شهریور بالاخره رای به آزادسازی واردات خودرو داد. با اجرای این طرح آیا خودروهای ایرانی و خارجی ارزان می‌شود؟

از این پس، هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا از طریق واردات بدون انتقال ارز، خودروی تمام برقی یا هیبریدی یا بنزینی یا گازسوز وارد کند. البته میزان واردات توسط شورای رقابت تعیین خواهد شد.

طبق این مصوبه، واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد کند. سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یکبار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود. منحصرکردن داشتن نمایندگی یا ارائه‌ی خدمات پس از فروش، صرفاً از خودروسازان خارجی ممنوع است. سایر مقررات مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود.

اما این مصوبه چه تاثیری بر قیمت خودروهای خارجی در بازار دارد؟ آیا این اتفاق بر قیمت خودروهای داخلی هم تاثیر خواهد داشت؟

میانگین قیمت خودروهای وارداتی از ابتدای شهریورماه تا روز ۲۰ شهریور روند نزولی به خود گرفته است. احتمالا این ریزش قیمت به‌ویژه در فاصله‌ی ۱۸ شهریور تا ۲۰ شهریور ماه، تحت تاثیر مصوبه‌ی کمیسیون صنایع برای اصلاح ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو اتفاق افتاده است. اما این روند نزولی بعد از اظهارنظر وزیر صمت مبنی بر مخالفت با آزادسازی واردات متوقف ماند. بر این اساس بررسی قیمت‌ها در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، گویای ثبات نسبی در بازار خودرو به‌ویژه بازار وارداتی‌ بود، اما روز گذشته نمایندگان بعد از شنیدن صحبت‌های موافق و مخالف سرانجام به مصوبه‌ی کمیسیون صنایع رای مثبت دادند. فعالان بازار بعد از انتشار خبر تصویب مصوبه در صحن علنی به نوعی دست به کار شدند تا پیش از نزولی شدن بیشتر نمودار قیمت‌ها محصولات در اختیار خود را به بازار عرضه کنند. اما همچنان بازار خودرو در رکود به سر می‌برد و با وجود افزایش تعداد عرضه‌ی محصولات وارداتی، خریداری در بازار حضور ندارد. به نظر می‌رسد خریداران منتظر هستند تا نمودار قیمت‌ها بیش از پیش در مسیر نزولی قرار گیرد، آنگاه برای خرید خودروی مورد نظر خود اقدام کنند.

اما رصد بازار خودروهای داخلی نشان‌دهنده‌ی آن است که با وجود تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو بسیاری تصور می‌کردند بازار خودروهای پرتیراژ داخلی تحت تاثیر این طرح روند کاهشی خواهند گرفت، اما رصد بازار خودرو نشان داد که قیمت خودروها خلاف تصورات حرکت کردند.

علاوه بر طرح ساماندهی بازار خودرو که دیروز در مجلس به تصویب رسید، نرخ دلار هم برخلاف روزهای گذشته شکل نزولی به خود گرفت و با نوسان در بازار عرضه شد با این حال بازار خودرو بی‌توجه به این موارد، امروز مسیر صعودی خود را ادامه داد. به گفته‌ی فعالان بازار خودرو با توجه به اینکه طرح ساماندهی بازار خودرو دیروز به تصویب رسیده است باید به بازار مهلت داد تا اثر این طرح در بازار نمایان شود.

قیمت روز محصولات ایران خودرو ۱۴۰۰/۰۶/۲۵

امروز قیمت محصولات ایران خودرو در بازار تغییراتی به شرح زیر داشته است: در مهمترین معاملات خودروهای ایران خودرو، پژو پارس مدل ۱۴۰۰ از قیمت ۲۸۲ تا ۳۸۵ میلیون تومان خرید و فروش شد، سمند EF7 مدل ۱۴۰۰ معادل ۲۷۵ میلیون تومان قیمت خورده است. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (مدل ۱۴۰۰) معادل ۲۵۲ میلیون تومان خرید و فروش شد. این درحالیست که قیمت این خودرو در نمایندگی ۱۲۷ میلیون تومان است. قیمت دنا پلاس (تیپ ۱ مدل ۱۴۰۰) با موتور EF7 نیز ۳۷۵ میلیون تومان در بازار تعیین شد.

قیمت روز محصولات سایپا ۲۵/۶/۱۴۰۰

در معاملات امروز قیمت محصولات سایپا، برخی خودروهای سایپا تغییراتی به شرح زیر را داشته است: در مهمترین معاملات سایپا قیمت پراید ۱۱۱ SE (سفید) برابر ۱۵۵ میلیون تومان و تیبا SX مدل ۱۴۰۰ صندوق‌دار ۱۴۸ میلیون تومان خرید و فروش شد. ساینا EX مدل ۱۴۰۰ فول ۱۶۱ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد و آریو ۱۶۰۰ اتوماتیک (مدل ۱۳۹۹) با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان معامله شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=30329

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});