• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
4
به همت ماهنامه انجمن صورت گرفت؛

رونمایی از تجربه‌های ماندگار حاج جواد برق لامع

  • کد خبر : 110299
  • 12 تیر 1402 - 16:11
رونمایی از تجربه‌های ماندگار حاج جواد برق لامع
یاز اکو- همزمان با رونمایی از شماره جدید نشریه انجمن، از تجربه های ماندگار حاج جواد برق لامع؛ صنعتگر معروف آذربایجانی که در این شماره از نشریه به طور مفصل پرداخته شده بود، قدردانی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، این مراسم با حضور مسعود بنابیان؛ نائب رئیس اتاق تبریز، قاسم قویدل؛ خزانه‌دار اتاق تبریز، سیدباقر شریف‌زاده؛ رئیس شورای راهبردی مرکز پژوهش‌های اتاق و سید یوسف حسینی از هیئت نمایندگان اتاق تبریز، احمد علیرضا بیگی؛ نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی و جمعی از نخبگان ادبیات استان برگزار شد.

علی حامد ایمان؛ سردبیر ماهنامه انجمن در این جلسه، با اشاره به تفاوت اصلی جلسات دولت محور با مردم‌محور گفت: تفاوت اصلی این دو جلسه، این است که در نشست‌های مردم‌محور، اولویت طبیعت و بطن جامعه است.

وی با تاکید بر اهمیت اتصال سه حلقه سیاست، اقتصاد و فرهنگ به یکدیگر افزود: من به تقدم و تاخر بین این سه اعتقادی ندارم و نمی توان گفت کدام یک بر دیگری ارجحیت دارد، بلکه باید اینها را در یک فرایند موازی نگاه کنیم.

حامد ایمان در ادامه، خانواده برق لامع را به عنوان یکی از بزرگترین منابع معنوی استان دانست و گفت: افراد بسیاری در آذربایجان وجود دارند و باید تجربه و روایت زندگی آنها در جایی ثبت شود.

رضا همراز؛ نویسنده و پژوهشگر در این جلسه ضمن انتقاد از کم‌توجهی به مشاهیر و چهره‌های شاخص گفت: هنوز در کتابخانه مرکزی تبریز، فهرستی از آثار افرادی مثل نخجوانی‌ها در دسترس نیست.

وی با اشاره به جایگاه والای خانواده برق لامع در تبریز گفت: نباید اجازه بدهیم گذر زمان، یاد این افراد را از خاطره ها پاک کند.

 

 

فرهنگ و اقتصاد جدا از هم نیستند

مسعود بنابیان؛ نائب رئیس اتاق تبریز در این نشست گفت: من معتقدم تبریز چندین هویت دارد و برخی از انسان‌ها، به‌عنوان برند این شهر مطرح هستند. افرادی مثل صدقیانی‌، خسروشاهی‌، برق لامع و… بخشی از هویت معنوی شهر ما هستند.

وی ادامه داد: چه بسیار صنعتگران موفقی که هیچ نامی از آنها مطرح نمی‌شود؛ چرا که اینها در جامعه اثرگذار نبوده‌اند، اما حاج جواد برق لامع، تنها تولیدکننده حوله نبود، بلکه فردی بود که همه او را می شناختند، به‌طوریکه اکنون پس از گذشت سالها، زندگی این فرد در قاب نشریه جای گرفته است.

بنابیان بر رابطه متقابل بین فرهنگ و اقتصاد تاکید کرد و گفت: اقتصاد به فرهنگ نیاز دارد و خلق فرهنگ نیازمند حمایت مالی است، بنابراین نباید این دو مقوله را جدا از هم در نظر بگیریم.

وی گفت: در این دوره از اتاق ما تلاش داریم تا به مسئولیت اجتماعی خود در قبال فرهنگ، هنر و بهداشت، بیشتر عمل کنیم.

اکبر برق لامع؛ پسر ارشد حاج جواد برق لامع در این مراسم گفت: این برای من همیشه سوال بوده است، که آیا پدر من در ابتدا کارآفرین بود، بعد خیّر شد، یا یک فرد خیّر بود که بعدها کارآفرینی کرد! و من هیچگاه نتوانستم جواب این سوال را پیدا کنم.

وی با اشاره به مراحل پیشرفت پدرش گفت: او از سنین پایین بافندگی می‌کرد و به دلیل اینکه انسان خوبی بود، صاحب‌کارش اجازه خروج از کارگاه را به او نمی‌داد اما او بعد از چندین سال کار برای دیگران، بنا به خواسته مادرش تصمیم گرفت، برای خودش کار کند و بعدها به واسطه آشنایی با یک فرد روسی، با نحوه حوله‌بافی آشنا شد و کار خود را با یک دستگاه در منزل شروع کرد و با گذشت مدتی، چندین کارآفرین دیگر تحویل جامعه داد.

قویدل؛ خزانه‌دار اتاق تبریز هم در این مراسم ضمن قدردانی از مجموعه ماهنامه انجمن در خصوص معرفی، و روایتگری چهره‌های شاخص حوزه صنعت استان گفت: این اقدام می‌تواند با انتقال تجربیات و فرایند زندگی افراد شاخص در حوزه صنعت به نسل جوان، گام موثری در الگودهی به جوانان باشد.

وی ادامه داد: وجود فردی همچون حاج جواد برای تبریز و آذربایجان باعث افتخار است.

احمد علیرضا بیگی؛ نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: زمانی که صحبت از برق لامع می شود ما از یک صنعتگر حرف نمی‌زنیم، بلکه از یک مفهوم عمیق انسانی سخن می‌گوییم.

وی تاکید کرد: قطعا در برهه‌ای در حق خانواده برق لامع ظلم شده است، اما گذشت زمان نشان داد این خانواده چقدر محترم بوده و چه کارهای بزرگی انجام داده‌اند.

در پایان این مراسم، تابلو نقاشی حاج جواد برق لامع به قلم «السا طباطبایی» رونمایی و به پسر بزرگ او تقدیم شد.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=110299

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});