• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
علی برنون نویسنده و کارگردان نمایش های عروسکی:

ادبیات و قصه های آذربایجان، قابلیت دراماتیک دارند

  • کد خبر : 122643
  • 06 آبان 1402 - 13:45
ادبیات و قصه های آذربایجان، قابلیت دراماتیک دارند
یازاکو - علی برنون کارگردان صاحب نام در عرصه نمایش های عروسکی معتقد است: ادبیات غنی آذربایجان، قابلیت دراماتیکی دارد و  این همان نقطه مغفولی بود که با توجه به آن شاهد سالن ها پر ازدحام از مخاطبین نمایش های عروسکی هستیم.

به گارش پایگاه خبری یازاکو، برنون در نشست خبری آغاز اجرای نمایش عروسکی موزیکال نخودی، با بیان اینکه این قصه هم همانند بسیاری دیگر از کارهای من و تیمم از سال ۱۳۸۵، برگرفته از قصه های کهن آذربایجان است افزود: درون مایه اغلب قصه های آذربایجان همانند ادبیات و تاریخ این بخش از کشورمان متاثر از فضای سیاسی منطقه آذربایجان و برمحور مقاومت و ایستادگی است.

وی گفت: تولید نمایش های عروسکی با زبان آذری بچه ها را باتاریخ، فرهنگ، ادبیات و فولکلوری متعلق به خودشان آشنا می کند.

علی برنون که سابقه حضور موفق و اثر بخش در جشنواره های متعدد خارجی و داخلی را دارد ضمن تاکید بر اهمییت کار نمایش عروسکی به لحاظ انتقال بهترو موثر مفاهیم اخلاقی و تربیتی بر حساسیت و جزییات متعدد کار تاکید کرد و افزود: توجه به جزیبات از توجه به ویژگی های مخاطب تا ریزه کاری های ساخت عروسک، دکور و دیالوگ ها این کار را دشوار تر می کند و شاید بشود گفت همین مساله موجب می شود دوام افراد علاقه مند به این حوزه بسیار کوتاه باشد.

این کارگردان نمایش عروسکی ضمن انتقاد از نبود سالن مناسب برای نمایش عروسکی وحتی نمایش در استان گفت: این یک چالش جدی برای فعالین این حوزه است چرا که بارها مجبور شدیم در سالن های سینما اجرا داشته باشیم و مدام دکور را برای زمان اکران فیلم جابه جا کنیم.

وی ادامه داد: ولی همین محدودیت ها موجب شده تا در طراحی دکور ها دست به خلاقیت های بیشتر برای تسریع و تسهیل حمل و نقل انها بزنیم.

مخاطب بدنبال کار خوب است

وی حس وجود خلا و کمبود دراین حوزه را از دلایل گرایشش به سمت نمایش عروسکی عنوان کرد و افزود: علاقه مندی و استقبال خوب مردم از کارهایم مرابرای ماندن در این مسیر ترغیب کرده است.

وی گفت: البته آشنایی با افراد و مجموعه های برای حمایت از کار های هنری با نگرش خوب به این حوزه توان ما را در تولید آثار کیفی تر، افزوده است.

علی برنون تاکید کرد: مخاطب آگاه و البته سخت گیر برای همین وقتی کاری خوب با توجه به نیاز مخاطب ارائه می کنید از آن کار استقبال کرده و هزینه می کنند.

وی در معرفی آخرین اثر در حال اجرا خود گفت: نخودی از قصه های قدیمی آذربایجان است و جالب است اگر بگویم ریشه بسیاری از قصه های غربی متاثر از قصه های آذربایجان و ایران است.

وی افزود:قصه نخودی در خود مفاهیمی ارزشمند همانند توکل برخدا،احترام و کمک به پدر و مادر، شجاعت و مقاومت به همراه دارد.

وی گفت: این کار علاوه بر اجرای یک ماهه در تبریز،بهمن ماه سالجاری در تالار هنر تهران نیزبه زبان فارسی اجراخواهد شد.

نان حلال، کار در مسیر کودک و هنر

این هنرمند نام آشنا گفت:با قاطعیت می گویم که نان این راه شاید کم باشد،ولی حلال و با برکت است.

نگاه به حوزه کودک از سوی مسئولین شهری و استانی امیدوار کننده است

علی برنون بابیان اینکه خوشبختانه رویکردی خوب ،روبه رشد، مثبت و امیدوار کننده ای نسبت به مقوله هنر و به ویژه حوزه کودک در بین مسئولین شهری و استانی بوجود آمده است اظهار داشت: نه تنها شهرداری تبریز بلکه اداره کل ارشاد نیز همراهی خوبی با مجموعه ما به عنوان یک گروه نمایش عروسکی داشته اند.

شخصیت پشه را من ساخته بودم

علی برنون ضمن انتقاد از نبود قانون کپی پیست و حمایت اثارفرهنگی در کشور گفت: بارها ایده ها و حتی شخصیت های که ساخته ام توسط دیگران به سرقت رفته است.

وی گفت: برای مثال شخصیت پشه از نمایش قرمزی و وزوزی من بود که بعد ها اینگونه به کار گرفته شد وطبیعتا امکان و فرصتی برای دفاع از حقم به عنوان خالق یک اثر نداشتم.

وی به علاقه مند حوزه فعالیت در حوزه کودک و نمایش عروسکی گفت: خسته نشوید‌،اگر کار را دوست دارید بی وقفه به تلاشتان برای بهتر شدن ادامه دهید.
گفتی است نمایش عروسکی نخودی با همراهی گروه هنری قارتال همه روزه تا۵ آذرماه در مجتمع فرهنگی و هنری ۲۹ بهمن اجرا خواهد شد.و علاقه مندان می توانند برای خرید بلیط به سایت Ebilit.com مراجعه کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=122643

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});