• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8

رشد ۸۰درصدی ارزش صادرات در نخستین ماه سال‌جاری

  • کد خبر : 12494
  • 06 اردیبهشت 1400 - 9:50
رشد ۸۰درصدی ارزش صادرات در نخستین ماه سال‌جاری
یاز اکو - مقایسه حجم صادرات و واردات کشور در فروردین ماه سال جاری حاکی از تراز مثبت ۱۷۴میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تسنیم، رئیس‌کل گمرک ایران درخصوص جزئیات صادرات کالا در مدت یادشده تأکید کرد: در فروردین ماه امسال ۸ میلیون و ۳۰۲ هزار تن کالا به‌ارزش ۲ میلیارد و ۹۶۸ میلیون دلار از طریق گمرکات کشور به نقاط مختلف دنیا صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۵۶ درصد و از لحاظ ارزش ۸۰ درصد رشد داشته است.

میراشرفی در مورد مهمترین مقاصد صادراتی کشور گفت: چین با واردات ۲ میلیون و ۲۵۹ هزار تن کالا به‌ارزش ۹۷۴ میلیون دلار (رشد ۳۷درصدی وزن و ۸۶درصدی ارزش) اولین مقصد صادرات کالا‌های ایرانی، عراق با یک میلیون و ۵۳۷ هزار تن به‌ارزش ۴۲۸ میلیون دلار (رشد ۷۷درصدی وزن و ۶۶درصدی ارزش)، امارات با یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن به‌ارزش ۴۱۷ میلیون دلار (رشد وزنی و ارزش ۱۷درصدی)، ترکیه با ۱۹۱ هزار تن به‌ارزش ۱۷۷ میلیون دلار (رشد ۷٫۵درصدی وزن و ۱۴۹درصدی ارزش) و افغانستان با ۴۵۲ هزار تن به‌ارزش ۱۷۵ میلیون دلار (رشد ۱۷درصدی وزن و ۴۲درصدی ارزش) نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج کشوری بودند که در مجموع ۵ میلیون و ۶۳۹ هزار تن کالا به‌ارزش ۲ میلیارد و ۱۷۱ میلیون دلار از ایران وارد کردند. صادرات به کشور‌های فوق ۶۸ درصد وزن و ۷۳ درصد ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس‌کل گمرک گفت: در فروردین ماه امسال بنزین نخستین کالا در سبد اقلام صادراتی ایران به خارج از کشور بوده است.

وی همچنین درخصوص واردات کالا در فروردین ماه سال جاری اضافه کرد: در این مدت ۲ میلیون و ۴۱ هزار تن کالا به‌ارزش ۲ میلیارد و ۷۹۴ میلیون دلار از طریق گمرکات کشور وارد شد که مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته حاکی از کاهش ۱۸درصدی در وزن و افزایش ۴۷درصدی در ارزش کالا‌های وارداتی است.

میراشرفی گفت: گوشی تلفن همراه با ارزش ۱۹۸ میلیون دلار، روغن آفتابگردان با ۱۵۰ میلیون دلار، گندم با ۱۰۳ میلیون دلار، برنج با ۸۹ میلیون دلار و کنجاله با ۷۶ میلیون دلار مهمترین اقلام وارداتی کشور در مدت یادشده بوده است.

وی اضافه کرد: امارات با ۴۵۳ هزار تن کالا به‌ارزش ۷۸۸ میلیون دلار (رشد ۱۱۰درصدی وزن و ۱۱۳درصدی ارزش)، چین با ۲۲۱ هزار تن کالا به‌ارزش ۶۵۶ میلیون دلار (رشد ۵۰درصدی وزن و ۶۴درصدی ارزش)، ترکیه با ۱۷۲ هزار تن کالا به‌ارزش ۲۴۷ میلیون دلار (کاهش ۶۷درصدی در وزن و رشد یک‌درصدی در ارزش)، هند با ۱۳۷ هزار تن کالا به‌ارزش ۱۳۳ میلیون دلار (کاهش ۳۵درصدی وزن و ۱۹درصدی ارزش) و روسیه با ۱۷۴ هزار تن کالا به‌ارزش ۱۳۲ میلیون دلار (کاهش ۴۸درصدی وزن و رشد ۳۰درصدی ارزش) پنج کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به ایران بودند که در مجموع یک‌میلیون و ۱۵۹ هزار تن از وزن و یک‌میلیارد و ۹۵۶ میلیون دلار از ارزش کالا‌های وارداتی ایران در فروردین ماه سال جاری مربوط به این کشور‌ها است.

واردات کالا از این پنج کشور ۶۵ درصد از کل وزن و ۷۰ درصد از کل ارزش واردات کشور را دربرمی‌گیرد.

رئیس‌کل گمرک ایران همچنین گفت: در نخستین ماه سال جاری ۹۳۳ هزار تن کالا از قلمروی جمهوری اسلامی ایران ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=12494

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});