• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

دوره‌های خشکسالی در سوریه، عراق و ایران/ نقش تغییرات آب‌وهوایی در خشکسالی چیست؟

  • کد خبر : 125607
  • 06 آذر 1402 - 10:15
دوره‌های خشکسالی در سوریه، عراق و ایران/ نقش تغییرات آب‌وهوایی در خشکسالی چیست؟
یازاکو - مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که تغییرات آب‌وهوایی نقش کلیدی در خشکسالی شدیدی داشته که در سه سال گذشته سوریه، عراق و ایران را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از تجارت‌نیوز، تغییرات آب‌وهوایی نقش مهمی در خشکسالی شدیدی که در سه سال گذشته سوریه، عراق و ایران را به هم ریخته، داشته است.

دانشمندان گروه World Weather Attribution داده‌های سه سال دما و بارش را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که دماهای شدید ناشی از تغییرات آب‌وهوایی احتمال خشکسالی را حداقل ۲۵ برابر در بخش‌هایی از سوریه و عراق و بیش از ۱۶ برابر در ایران افزایش می‌دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه تغییرات آب‌وهوایی در یکی از بدترین بلایای انسانی جهان نقش دارد، که با هرج و مرج سیاسی و درگیری ترکیب می‌شود تا مردم را به گرسنگی سوق دهد و بسیاری را مجبور به ترک خانه‌های خود کند.

به نقل از ان‌بی‌سی‌نیوز، محمد رحیمی، استاد اقلیم شناسی دانشگاه سمنان می‌گوید: «تغییرات آب‌وهوای جهانی ناشی از انسان در حال حاضر به طور قابل توجهی زندگی ده ها میلیون نفر در غرب آسیا را سخت کرده است. سوخت های فسیلی این وضعیت را بدتر می‌کند.»

رعنا الحاج از مرکز آب‌وهوای صلیب سرخ هلال احمر می‌گوید: «منطقه شاهد بیابان‌زایی و جنگل‌زدایی گسترده بوده است. در منطقه‌ای که برخی مناطق به دلیل جنگ، زیرساخت‌های در حال نابودی و شهرنشینی بی‌ثبات شده‌اند، در سال‌های اخیر تغییرات آب‌وهوایی به عنوان یک تهدید چندبرابر عمل کرده است.

تأثیرات خشکسالی در ایران، عراق و سوریه

بر اساس برآورد MedGlobal، خشکسالی در سوریه، عراق و ایران تأثیرات فاجعه‌باری داشته است.

بیش از ۱۲ میلیون نفر از سال ۲۰۱۱ در سوریه مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

برآوردها حاکی از آن است که نزدیک به ۲ میلیون نفر که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند به دلیل خشکسالی آواره شده‌اند.

در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۲ میلیون نفر به عبارتی ۶۰ درصد از جمعیت کشور، با گرسنگی مواجه شدند.

خشکسالی توانایی سوریه برای رشد و برداشت گندم را با مشکل مواجه کرد. در سال ۲۰۲۱، این کشور تنها یک چهارم گندمی را که قبل از شروع جنگ داخلی در حال رشد تولید کرده بود، تولید کرد.

خشکسالی در عراق

علت خشکسالی در ایران، عراق و سوریه

گروهی از دانشمندان WWA داده‌های سه ساله دما و رطوبت را در سوریه، عراق و ایران بین ژوئیه ۲۰۲۰ تا ژوئیه ۲۰۲۳ زمانی که این کشورها با خشکسالی شدید مواجه بودند، ارزیابی کردند.

این مناطق بارندگی کمی را تجربه کردند، اما محققان دریافتند که گرمای پایدار عامل اصلی خشکسالی به دلیل تبخیر و تعرق گیاهان است که این عوامل منابع آب را نیز کاهش می‌دهد.

مدل‌های آن‌ها نشان می‌داد که اگر جهان ۱٫۲ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر بود، مانند قبل از زمان‌های صنعتی، خشکسالی رخ نمی‌داد و شرایط عادی می‌شد.

خشکسالی تکرار می‌شود؟

این مطالعه نشان داد که به دلیل گرم شدن کره‌زمین، خشکسالی‌های شدیدی مانند این خشکسالی را می‌توان هر دهه یک بار در عراق و سوریه و دو بار در دهه در ایران انتظار داشت.

فریدریک اتو، دانشمند آب‌وهوا در موسسه گرانتهام در کالج امپریال لندن، می‌گوید: «تا زمانی که به سوزاندن سوخت‌های فسیلی ادامه دهیم یا مجوزهای جدیدی برای اکتشاف میادین جدید نفت یا گاز صادر کنیم، این رویدادها بدتر می‌‌شوند.»

توصیه‌های لازم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

دانشمندان بر اهمیت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برای کاهش خطر خشکسالی‌های شدید در آینده تأکید می‌کنند. آنها همچنین توصیه می‌کنند که کشورهای آسیب‌پذیر در برابر خشکسالی اقداماتی از جمله برنامه‌ریزی برای اسکان مجدد و کمک‌های غذایی را برای مقابله با اثرات آن انجام دهند.

خشکسالی در سوریه، عراق و ایران نشان می‌دهد که تغییرات آب‌وهوایی تأثیر مخربی بر مردم و محیط زیست دارد. با گرم شدن کره‌زمین، انتظار می‌رود که خشکسالی‌های شدید بیشتر و شدیدتر شوند. برای مقابله با این تهدید باید به سرعت انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=125607

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});