• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1

فرونشست ۲۷ سانتیمتری دشت اردبیل

  • کد خبر : 125603
  • 06 آذر 1402 - 10:00
فرونشست ۲۷ سانتیمتری دشت اردبیل
یازاکو - معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل گفت: سطح آب‌های زیرزمینی دشت اردبیل ۲۷ سانتیمتر سالانه فرونشست می‌‌کند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از خبرگزاری تسنیم، حمید فضائلی در نشست شورای حفاظت منابع آب در اردبیل اظهار داشت: با وجود اقدامات انجام شده در بخش غیرسازه‌ای، همچنان شاهد افت منابع آب و سفره‌های زیرزمینی در استان هستیم که ضرورت دارد اقدام مناسب و مؤثری در این بخش انجام شود.

وی تصریح کرد: با انجام اقدامات غیرسازه‌ای نظیر پر کردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت منابع آب از آب‌های زیرزمینی، نصب و به‌کارگیری کنتورهای هوشمند و اطلاع‌رسانی به مشترکان سعی بر این است تا صیانت بیشتر از سفره‌‌های زیرزمینی در دشت ممنوعه اردبیل انجام شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌‌ای اردبیل افت کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی را از چالش‌های اساسی حوزه آب اعلام کرد و گفت: در کنار این امر، بروز خشکسالی در یک دهه اخیر و برداشت بی‌رویه از آبخوان‌ها ضربه‌ای مهلک به پیکره نظام تولید زده است.

فضائلی توسعه اراضی پایاب چاه‌ها توسط کشاورزان و همچنین کشت محصولات پرآب بر را در دشت اردبیل از دیگر چالش‌ها برشمرد و افزود: تلاش بر این است تا منابع آب مورد نیاز مورد صیانت قرار گرفته و عوارض منفی ناشی از فرونشست زمین و کاهش ظرفیت حجم مخازن طبیعی به حداقل برسد.

وی به کاهش ۱۰ درصدی حجم آب سد یامچی بر اثر تداوم خشکسالی و بارش‌های اندک در هشت ماهه امسال اشاره کرد و ادامه داد: ۱۴۰ دستگاه کنتور هوشمند و حجمی بر روی چاه‌های مجاز سطح استان نصب شده که این فرآیند تا پایان امسال به ۱۶۰ دستگاه افزایش می‌یابد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل خاطرنشان کرد: در سال‌ جاری ۳۶ حلقه چاه غیرمجاز نیز تقلیل مصوبات پیدا کرده تا بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب آب صرفه‌جویی شود.

فضائلی بیان کرد: ۲۱ اکیپ حفاظت از منابع آب در سطح استان فعالیت می‌کنند تا با گشت‌زنی در سطح استان پایش و کنترل منابع آب زیرزمینی و همچنین مهندسی رودخانه‌ها را انجام دهند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=125603

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});