• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
12
با درخشش شهرهای میانه، شبستر، کوزه کنان، جلفا، اسکو، اهر و تبریز:

شهرهای خلاق ایران معرفی شدند : ۷ شهر آذربایجان شرقی در بین شهرهای خلاق ایران

  • کد خبر : 12579
  • 06 اردیبهشت 1400 - 19:00
شهرهای خلاق ایران معرفی شدند : ۷ شهر آذربایجان شرقی در بین شهرهای خلاق ایران
یاز اکو - در حوزه موسیقی، میانه، در حوزه ادبیات، تبریز و شبستر، در حوزه هنرهای نمایشی، اهر، در حوزه صنایع دستی، کوزه کنان، در حوزه چاپ و بسته‌بندی، جلفا و اسکو به عنوان شهرهای خلاق معرفی شدند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو ، به نقل از خبرنگار آذرقلم ، برگزیدگان نخستین دوره جشنواره «شبکه‎ شهرهای خلاق» در حالی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شدند که نام ۷ شهر آذربایجان شرقی در این لیست دیده می شوند. 

مراسم پایانی نخستین دوره جشنواره «شبکه‎ شهرهای خلاق» روز یکشنبه، پنجم اردیبهشت‌ به صورت مجازی برگزار شد و برگزیدگان آن معرفی شدند.
در حوزه موسیقی، شهرهای گنبد کاووس از استان گلستان، میانه از استان آذربایجان شرقی، قوچان از استان خراسان رضوی، بندر کنگ از استان هرمزگان، خاش از استان سیستان و بلوچستان، بوشهر، اسلام‌آباد غرب از استان کرمانشاه، ایذه از استان خوزستان و منوجان از استان کرمان، به عنوان شبکه شهرهای خلاق معرفی شدند.
در حوزه ادبیات هم شهرهای برازجان از استان بوشهر، فومن از استان گیلان، گتوند از استان خوزستان، تربت حیدریه از استان خراسان رضوی، سلطانیه از استان زنجان، تبریز و شبستر از استان آذربایجان شرقی، نیشابور از استان خراسان رضوی، سرباز از استان سیستان و بلوچستان به عنوان شبکه شهرهای خلاق شناخته شدند.
در حوزه مد و لباس، شهرهای پیرانشهر از استان آذربایجان غربی، آق قلا از استان گلستان، نوشهر از استان مازندران، اوز از استان فارس و جیرفت از استان کرمان به عنوان شبکه شهرهای خلاق معرفی شدند.
در حوزه سینما، شهرهای بندرعباس از استان هرمزگان، بندرانزلی از استان گیلان، قصر شیرین از استان کرمانشاه، تفت از استان یزد، کاشان از استان اصفهان و چابهار از استان سیستان و بلوچستان به عنوان شبکه شهرهای خلاق اعلام شدند.
در حوزه هنرهای تجسمی، شهرهای کرمان، شیراز ، یزد، نهبندان از استان خراسان جنوبی، اردبیل، خوی از استان آذربایجان غربی، گرگان، قم، قزوین، جوانرود از استان کرمانشاه و بابلسر از استان مازندران به عنوان شبکه شهرهای خلاق معرفی شدند.
در حوزه هنرهای نمایشی، شهرهای اهر از استان آذربایجان شرقی، مسجد سلیمان از استان خوزستان، تفرش از استان مرکزی، بهبهان از استان خوزستان و میناب از استان هرمزگان به عنوان شبکه شهرهای خلاق شناخته شدند.
در حوزه صنایع دستی، شهرهای میبد از استان یزد، زنجان، سیرجان از استان کرمان، سمنان، مود از استان خراسان جنوبی، کوزه کنان از استان آذربایجان شرقی، مینودشت از استان گلستان، لالجین و ملایر از استان همدان و کیش از استان هرمزگان به عنوان شبکه شهرهای خلاق معرفی شدند.
در حوزه چاپ و بسته‌بندی، گلمورتی از استان سیستان و بلوچستان، جلفا و اسکو از استان آذربایجان شرقی و بم از استان کرمان به عنوان شهرهای خلاق معرفی شدند.
در حوزه رسانه و مطبوعات، مشهد از استان خراسان رضوی به عنوان تنها شهر خلاق معرفی شد.
شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر»، عنوان طرحی برای شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در شهرها و مناطق جغرافیایی ایران با نگاه آمایش سرزمینی و ایجاد شبکه‌هایی برای تعریف همکاری‌ها و برنامه‌های مشترک میان آن‌ها است.
اولین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با محوریت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین با مشارکت نهادها و دستگاه‌های فعال فرهنگی و هنری از جمله سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کمیسیون ملی یونسکو اجرا شد.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد که آن را به نام یونسکو می‌شناسیم، در راستای یکی از اهدافش که پیشبرد صلح و رفاه همگانی در جهان از طریق همکاری است، در سال ۲۰۰۴ که اعضای آن به ۱۹۰ کشور رسید، طرحی به نام شبکه شهرهای خلاق را به اجرا درآورد که هدف آن ترویج همکاری میان شهرهایی است که از خلاقیت برای پیشرفت خود استفاده کرده بودند.

شبکه شهرهای خلاق یونسکو، هفت حوزه خلاقیت، شامل صنایع دستی، هنرهای بومی، هنرهای چندرسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک شناسی، ادبیات و موسیقی را پوشش می‌دهد.

مهم‌ترین ویژگی شهرهای خلاق از نظر یونسکو، استفاده از صنایع فرهنگی در هفت حوزه مطرح شده، برای توسعه شهرها در داخل کشور و همکاری جدی و فعالانه با دیگر کشورها در زمینه خلاقیت های فرهنگی است.

شهرهایی که به این شبکه می‌پیوندند، متعهد می‌شوند فعالیت‌های مثبت‌شان را با هم به اشتراک بگذارند و در بخش‌های مختلف جامعه شهری همکاری را ترویج کنند.

خلاقیت و ایده‌پردازی مهم‌ترین، عناصر رقابت در عصر جهانی شدن هستند. به همین دلیل در مدیریت شهری مساله‌ای به نام شهرهای خلاق مطرح شده‌ است، خلاقیت‌هایی که به شکل ویژه‌ای روی ویِژگی‌های فرهگی شهرها تمرکز دارند.

شهر خلاق، سرشار از فعالیت‌های نوآورانه است و محیط شهری می تواند زمینه نمایان شدن استعدادها و خلاقیت‌های شهروندان را فراهم کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=12579

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});