• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
10
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی هشدار داد:

کلانشهر تبریز، چندین شهر و ده ها روستای استان در معرض تنش آبی قرار دارند

  • کد خبر : 12607
  • 07 اردیبهشت 1400 - 9:10
کلانشهر تبریز، چندین شهر و ده ها روستای استان در معرض تنش آبی قرار دارند
یاز اکو - مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی صبح امروز در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان، نسبت به بروز تنش آبی در کلانشهر تبریز، چندین شهر و ده ها روستای استان هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای آذربایجان شرقی، مهندس یوسف غفارزاده با اعلام این خبر افزود: طبق اعلام وزارت نیرو ۲۰۰ شهر کشور با تنش آبی مواجه خواهند شد که کلانشهر تبریز و چندین شهر و ده ها روستای استان آذربایجان شرقی نیز در این میان جای دارند.


وی با اعلام اینکه میزان بازش نسبت به سال قبل ۲۷ درصد و نسبت به درازمدت ۲۴ درصد کاهش یافته، اظهار داشت: میزان روان آب رودخانه ها در استان ۳۴ درصد و پوشش برفی ۶۰ درصد کاهش داشته و پیش بینی زیر نرمال بارش های آتی و افزایش ۱.۱ درجه دما ، مجموعه عواملی هستند که ما را به سوی تنش آبی سوق می دهند.


مهندس غفارزاده با اعلام نگرانی از تامین آب در بخش های سه گانه شرب، صنعت و کشاورزی در استان در ماه های آتی، محدودیت های روزافزون منابع آب را مزید بر علت خواند و گفت: باید در راستای مدیریت مصرف حرکت کرده و مصرف معقول داشته باشیم.


وی افزود: علی رغم تدابیر اندیشیده شده از قبیل نوسازی ۱۱۰ کیلومتر لوله بتنی خط آبرسانی تبریز، تقویت ایستگاه شماره پنج خط ابرسانی تبریز، جداسازی بخشی از آب صنایع و ویلاها از شبکه شرب شهری، صدور مجوز ۴۰ حلقه چاه آب شرب جدید در شهرستان های تبریز، اسکو، ایلخچی ، صدور مجوز ۱۰ حلقه چاه آب شرب جدید در شهرهای مسیر آبرسانی تبریز، اصلاح خط آبرسانی نهند به طول ۷ کیلومتر و سایر اقدامات، محدودیت ها بر جا هستند و لزوم همکاری جدی و همراهانه تمام گروه های مصرف کننده برای گذر از تنش آبی، بیش از هر زمان دیگر حس می شود.


مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی همچنین نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه ها، همکاری شرکت برق منطقه ای استان درخصوص پایدار نگه داشتن برق ایستگاه های پمپاژ خطوط ابرسانی و چاه های شرب استان را به عنوان دیگر راهکارها مطرح نمود.
وی همچنین پیش بینی کرد در شهرهای اهر، مراغه، ملکان، بناب، کلیبر و میانه با تنش آبی مواجه خواهیم شد و مردم ین شهرها مسئولیت سنگینی در کنار مسئولان برای مدیریت مصرف بهینه برعهده دارند.


غفارزاده عدم وجود نقدینگی برای مدیریت تنش آبی علی رغم پیگیری های انجام شده برای اجرایی نمودن طرح های یاد شده را یکی از مشکلات و موانع جدی اظهار نمود و از مسیولان استان درخواست پیگیری این موضوع را تقاضا نمود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=12607

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});