• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
3

مصرف ۳ میلیارد مترمکعب از نیاز آبی آذربایجان غربی در بخش کشاورزی

  • کد خبر : 126688
  • 15 آذر 1402 - 11:15
مصرف ۳ میلیارد مترمکعب از نیاز آبی آذربایجان غربی در بخش کشاورزی
یازاکو - رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کل نیاز آبی استان ۴.۲ میلیارد مترمکعب است که از این مقدار۳ میلیارد مترمکعب در اختیار بخش کشاورزی استان قرارمی گیرد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایسنا، خسرو شهبازی با بیان اینکه کل سطح اراضی زیرکشت استان ۸۴۲ هزار و ۱۲۶ هکتار و میزان باغات استان ۱۲۲ هزار هکتار است، گفت: میزان اراضی زراعی آبی ۳۰۲ هزار و ۱۲۶ هکتارو میزان اراضی زراعی دیم ۴۱۸ هزار هکتار است.

وی ادامه داد: مجموعاً در۱۸۰ هزار هکتار از اراضی استان که معادل ۲۲درصد کل اراضی زیرکشت استان است محصولات پرآب برکشت می شود که شامل ۸۰ هزار هکتار باغ ( سیب و درختان هسته دار)۷۰ هزار هکتار یونجه و ۳۰هزار هکتار چغندرقند است.

شهبازی گفت: در بین نباتات علوفه ای کم آب برمی توان به ماشک، خلر، اسپرس در بین دانه های روغنی: گلرنگ و کاملینا و دربین گیاهان دارویی می توان به گل محمدی ،زیره، بالنگو ، سیاه دانه و.. اشاره کرد.

رئیس جهاد کشاورزی استان با اشاره به اقدامات مربوط به ترویج الگوی کشت و ترغیب کشاورزان به کشت محصولات کم آب گفت: این اقدامات شامل محدود نمودن سطح زیر کشت چغندر قند در حوضه دریاچه ارومیه و گسترش کشت آن در شمال استان ، تغییر آرایش کشت چغندر قند که باعث صرفه جویی ۳۰ درصدی در مصرف آب می شود همچنین توسعه کشت آبیاری میکرو به روش نوار تیپ در محصولات پر آب بر مانند سبزی و صیفی و چغندرقند و.. توسعه کشت نشایی در محصولات سبزی و صیفی ، چغندر ، توسعه کشت حفاظتی در محصولات پاییزه (گندم، جو، حبوبات) ، تغییر تاریخ کشت حبوبات بهاره به کشت پاییزه و انتظاری جهت استفاده از بارندگیهای پاییزه است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها با اجراء طرح تغذیه در مزارع تحت پوشش، بذرمال نمودن بذور، رعایت اصول فنی کشت و تامین ادوات مورد نیاز موجب افزایش عملکرد در شرایط کم آبی می شود، ممانعت از عقد قرارداد کشت و عدم صدور حواله کودی برای محصولات کشت دوم مانند ذرت ، جایگزینی علوفه های کم آب بر شامل خلر وماشک و نخودعلوفه ای و.. باعلوفه های پرمصرف مانند یونجه و معرفی و کشت محصولات کم آب بر جدید مانند کاملینا و گلرنگ و کشت الگویی محصولات مذکور را از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی استان در راستای ترویج الگوی کشت و ترغیب کشاورزان به کشت محصولات کم آب عنوان کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=126688

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});