• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1

طغیان جمعیت آفت شته روسی و شته سبز در مزارع گندم، جو، بید کلم در مزارع کلزای اردبیل

  • کد خبر : 129527
  • 12 دی 1402 - 12:56
طغیان جمعیت آفت شته روسی و شته سبز در مزارع گندم، جو، بید کلم در مزارع کلزای اردبیل
یازاکو - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از طغیان جمعیت آفت شته روسی و شته سبز در مزارع گندم، جو، بید کلم در مزارع کلزای استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل احمد شهریار با اعلام این خبر گفت: در سال زراعی جاری، برخلاف پیش بینی های هواشناسی، بالا بودن حدود ۴ درجه ای متوسط دمای هوا در فصل پائیز نسبت به بلند مدت و عدم وقوع یخبندان، موجب بروز و طغیان تعدادی از عوامل خسارتزا از جمله شته روسی و شته سبز گندم و پروانه پشت الماسی موسوم به بید کلم در زراعتهای پائیزه گندم، جو و کلزا شده است.

وی گفت: بدلیل کاهش شدید بارندگی و افزایش دما از اوایل آذرماه جمعیت آفت شته و بید کلم و فعالیتهای تغذیه و تولید مثل این آفت در مزارع گندم و جو کلزا بشدت افزایش و موجب طغیان جمعیت در کل سطوح کشت این محصولات در سطح استان بخصوص شهرستانهای شمالی بخصوص اصلاندوز، پارس آباد، بیله سوار، گرمی و انگوت شد.

شهریار ادامه داد: خوشبختانه به دلیل استقرار شبکه های مراقبت و پیش آگاهی در تمامی شهرستانها و بازدیدهای روزانه کارشناسان شبکه از مزارع تحت پوشش، پیش آگاهی و رصد و پایش این عوامل به موقع انجام شد.

وی از زارعین محصولات پائیزه گندم، جو و کلزا خواست با توجه به بالا بودن جمعیت شته روسی و شته سبز گندم در مزارع گندم و جو و بید کلم در مزارع کلزا، ضمن بازدیدهای منظم مزارع خود با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی و مدیریت شهرستان و مشاوره با کارشناسان نسبت به تهیه سموم حشره کش مناسب و سمپاشی فوری مزارع خود اقدام کنند.

وی تأکید کرد: با توجه به نوسانات و کاهش دما به زیر ۱۰ درجه از اواخر روز تا حدود ساعت ۱۰ صبح، سمپاشی ها حتما در وسط روز و ترجیحا هنگام ظهر و زمانی که دمای هوا بالای ۱۰ درجه می باشد، انجام شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=129527

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});