• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

زنجانی‌ها بیشترین مشارکت اقتصادی را در پاییز داشتند

  • کد خبر : 130625
  • 25 دی 1402 - 12:30
زنجانی‌ها بیشترین مشارکت اقتصادی را در پاییز داشتند
یازاکو - در پاییزی که گذشت، سه استان زنجان، اردبیل و خراسان شمالی به ترتیب با 49.7 درصد، 47.2 درصد و 46 درصدی، بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی را تجربه کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از تجارت‌نیوز، نگاهی به گزارش مرکز آمار ایران از نرخ مشارکت اقتصادی استان‌های مختلف ایران نشان می‌دهد که در پاییزی که گذشت، سه استان زنجان، اردبیل و خراسان شمالی به ترتیب با ۴۹٫۷ درصد، ۴۷٫۲ درصد و ۴۶ درصدی، بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی را تجربه کرده‌اند. در مقابل اما استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱٫۱ درصد، ایلام با ۳۱٫۹ درصد و سیستان و بلوچستان با ۳۵٫۹ درصد کمترین نرخ مشارکت اقتصادی را به ثبت رسانده‌اند.

داده‌های مرکز آمار ایران همچنین حکایت از این دارد که در پاییز سال جاری نرخ مشارکت اقتصادی افزایش ۰٫۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به ۴۱٫۵ درصد رسیده است. در مقابل اما نرخ بیکاری کل کشور با کاهش ۰٫۶ درصدی به ۷٫۶ درصد رسید.

نرخ بیکاری در استان‌های مختلف هم تفاوت‌های بارزی با یکدیگر داشتند. بنا بر داده‌های مرکز آمار ایران، بیشترین میزان بیکاری در استان سیستان و بلوچستان با رقم ۱۳٫۵ درصد وجود دارد. در مقابل استان مازندران با رقم ۵٫۱ درصد کمترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص می‌دهد.

نرخ مشارکت به ۴۱٫۵ درصد رسید

به گزارش مرکز آمار ایران، در پاییز ١۴٠٢، به میزان ۴١,۵ درصد جمعیت ١۵ ساله و بیش‌تر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ١۴٠١) ٠.۵ درصد افزایش یافته است.

جمعیت شاغلان چقدر است؟

جمعیت شاغلان ١۵ ساله و بیش‌تر در این فصل ٢۴ میلیون و ٧٧۵ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧٠۶ هزار نفر افزایش داشته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های اقتصادی

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در پاییز ١۴٠٢، بخش خدمات با ۵٢,١ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣۴.٢ درصد و کشاورزی با ١٣.۶ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان در گروه‌های سنی مختلف

نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢۴ ساله حاکی از آن است که ٢٠,۶ درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ١۴٠٢ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ١۴٠١) ١.۴ درصد افزایش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣۵ ساله نیز نشان می‌دهد که ١۴,۴ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی در پاییز ١۴٠٢ بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به پاییز ١۴٠١، به میزان ٠.۴ درصد کاهش یافته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=130625

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});