• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
1

پروژه مرمتی و استحکام‌بخشی کلیسای سهرل به مرحله تحویل موقت رسید

  • کد خبر : 130725
  • 26 دی 1402 - 10:00
پروژه مرمتی و استحکام‌بخشی کلیسای سهرل به مرحله تحویل موقت رسید
یازاکو - معاون میراث‌فرهنگی استان ‌آذربایجان‌شرقی از عقد قرارداد و تحویل موقت پروژه مرمت و استحکام‌بخشی کلیسای هوهانس مقدس(سهرل) از گنجینه‌های تاریخی و شاهکار معماری معاصر ایران در شهرستان شبستر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از فارس، وحید نواداد در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن اشاره به آسیب‌دیدگی کلیسای سهرل در زمین لرزه سال ۱۳۱۵ شمسی و لزوم مرمت و رسیدگی دوره‌ای به این بنا اظهار کرد: کلیسای هوهانس مقدس (سهرل) توسط معماران روس و فرانسوی و استادکاران آذربایجانی ساخته شده ‌است که قدمت آن به سال ۱۲۱۸ شمسی باز می‌گردد. این اثر در تاریخ یکم فروردین ۱۳۴۷ با شماره ثبت ۷۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

معاون میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی افزود: قرارداد مرمت و استحکام‌بخشی کلیسای هوهانس مقدس (سهرل) در تاریخ ۲۰ خردادماه ۱۴۰۲ منعقد و در نهایت در روز پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۲ به مرحله تحویل موقت رسید.

او ادامه داد: در این پروژه ضمن توجه به حساسیت تاریخی و موارد حساس این بنا، پی و دیوارهای کلیسا مورد استحکام‌بخشی و تقویت قرار گرفت و ترک‌ها توسط متخصصین میراث فرهنگی مرمت شدند. همچنین از سایر موارد مرمتی و استحکام‌بخشی می‌توان به مرمت شمعدانی‌های کلیسا و استحکام‌بخشی کلاف بتنی این بنا اشاره کرد.

نواداد تصریح کرد: پوشش سقف کلیسا شامل سه گنبد متفاوت است: گنبد کوچک عرقچین بر روی محراب، گنبد بزرگ مخروطی با ساقه مرتفع بر روی تالار مرکزی و گنبد فضای ورودی که برج ناقوس کلیسا به گنبدی مخروطی ختم می‌شود. مصالح عمده به کار رفته در بنا آجر است که در مسأله مرمت و استحکام‌بخشی، لازم است ضمن دقت و استفاده از نیروهای متخصص در حوزه مرمت، از مصالح مرغوب و سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه نیز بهره جست. همچنین تزئینات این کلیسا شامل کاربندی‌های فضای زیر گنبدها و قاب‌بندی‌های دیوارهای نمای خارجی است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=130725

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});