• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
0

کاهش دسته جمعی بازارها در هفته سوم بهمن ماه

  • کد خبر : 133789
  • 24 بهمن 1402 - 11:15
کاهش دسته جمعی بازارها در هفته سوم بهمن ماه
یازاکو - با فروکش کردن تنش‌ها و کاهش ریسک‌های سیاسی، قیمت ارز روند نزولی گرفته و آرام آرام در یک کانال کاهشی حرکت کرد تا جایی که در آخرین روزهای هفته به قیمت ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. بازار سهام نیز، در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در تله رکودی گرفتار شد تا بار دیگر، سرمایه‌گذاران وفادار خود را ناامید کند.

یازاکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ بورس گرفتار تله رکودی

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در تله رکودی گرفتار شد تا بار دیگر، سرمایه‌گذاران وفادار خود را ناامید کند. بورس تهران در حالی معاملات هفته سوم بهمن را به پایان رساند که ارزش و حجم معاملات خرد به کف نیمه دوم سال رسیده بود. به نظر می‌رسد ریسک‌ نوسانات بازارهای موازی و بلاتکلیفی دلار، در کنار فشار بانک مرکزی از طریق عرضه اوراق با سود ۳۰ درصدی، بازار سهام را از اولویت سرمایه‌گذاران خارج کرده است. پیش بینی بورس هفته چهارم بهمن‌ در سایه نوسانات تند و تیز دلار، دشوار شده است. بازار سهام هفته گذشته را هم تحت تاثیر رفت و برگشت اسکناس آمریکایی، نوسانی سپری کرد و تا پایان هفته در رکود فرو رفت. آیا هفته چهارم بهمن، هفته نجات بورس خواهد بود؟ تا چه زمانی شرایط کنونی و عدم‌‌‌‌‌‌‌توجه بازار سهام به متغیرهایی مانند رشد قیمت ارز ادامه‌دار خواهد بود؟ در پاسخ به سوال فوق می‌توان سناریو‌‌‌‌‌‌‌های مختلفی را با توجه به شرایط گوناگون فراروی بازار سهام ترسیم کرد. اولین نکته این است که افزایش قیمت دلار در بازار آزاد در روزهای اخیر به دلیل ریسک‌هایی است که از ناحیه ناآرامی‌های حادث‌‌‌‌‌‌‌شده در منطقه صورت‌ گرفته‌است.

اگر چنین روندی ادامه‌دار باشد و دلار به سمت سقف تاریخی خود رهسپار شود، مطمئنا بی‌‌‌‌‌‌‌توجهی بورس به افزایش قیمت دلار ادامه‌دار نخواهد بود. عدم‌ کاهش معنادار شاخص‌های تالار شیشه‌ای در هفته قبل را نیز می‌توان به همین عامل منسوب دانست. سناریوی دیگر نیز این است که بانک‌مرکزی همچنان به حضور قدرتمند خود در سمت عرضه در بازار ارز ادامه دهد و نرخ ارز را در محدوده‌های کنونی و حتی پایین‌تر کنترل کند که مطمئنا این موضوع به مذاق بورسی‌‌‌‌‌‌‌ها خوش نخواهد آمد و خریداران بالقوه را از متمایل‌‌‌‌‌‌‌شدن به سمت خرید سهام باز خواهد داشت. در مقام جمع‌بندی می‌توان چنین استنباط کرد که اگر رشد نرخ ارز ادامه‌دار باشد، بورس تهران با یک تاخیر زمانی حرکت صعودی خود را آغاز خواهد کرد و به‌نظر می‌رسد با قرار داشتن قیمت سهام در محدوده‌های مناسب، این بازار نسبت به سایر بازارهای دارایی از پتانسیل بالاتری برای جذب نقدینگی برخوردار باشد.

بازار ارز/ فروکش کردن قیمت دلار

دلار در آخرین روز معاملاتی خود در روز چهارشنبه هفته گذشته، قیمت ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان را به ثبت رساند. اما پس از بسته شدن بازار، با توجه به ریسک‌های سیاسی و همچنین تعطیلات پیش‌رو، قیمت دلار فردایی روند افزایشی داشت. طی دو هفته گذشته، افزایش تنش‌های سیاسی و و‌قوع تنش در غرب خاورمیانه موجب شده بود که قیمت ارز در کشور نیز روند صعودی به خود بگیرد. به‌طوری که قیمت ارز از ۵۵ هزار و ۳۰۰ تومان در هفتم بهمن، به مرز ۵۸ هزار تومان در روز شنبه هفته گذشته رسید. اما با فروکش کردن تنش‌ها و کاهش ریسک‌های سیاسی، قیمت ارز هم روند نزولی گرفته و آرام آرام در یک کانال کاهشی حرکت کرد تا جایی که در آخرین روزهای هفته به قیمت ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. البته در این بین تزریق حواله‌های ارزی نیمایی در بازار توسط بانک مرکزی هم بی‌تاثیر نبود.

طی هفته گذشته حدود ۵۸۶ میلیون دلار از حواله‌های ارزی تزریق شده توسط بانک مرکزی در بازار معامله شد که تاثیر مستقیمی بر تقاضا در بازار ارز آزاد داشته و تا حدودی تقاضا را از سمت دلار بازار آزاد به سمت حواله‌ها هدایت کرد که همین موضوع هم در کاهش قیمت ارز در بازار بی‌تاثیر نبود. با اتمام هفته و آغاز تعطیلات چندروزه در کشور، قیمت دلار فردایی تا حدودی به دلیل تعطیلات افزایش داشت که البته این رشد چندان چشمگیر نبود. با توجه به اینکه آخرین قیمت معاملاتی روز چهارشنبه ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود، قیمت دلار فردایی حدود ۴۰۰ تومان افزایش داشت و به ۵۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. البته این افزایش به میزانی نبوده که تاثیر خاصی در بازار داشته باشد و باید دید واکنش بازار در بازگشایی هفته تازه چطور خواهد بود. البته با توجه به وضعیت تعطیلات، معاملات روز دوشنبه از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

بازار طلا و سکه/ بازدهی منفی سکه و طلا همسو با دلار

قیمت طلا و سکه در هفته سوم بهمن با بازدهی منفی به کار خود پایان داد. در هفته اخیر کاهش سه هزار تومانی قیمت دلار، بازار طلا را با خود همراه کرد. قیمت طلا و سکه هفته سوم بهمن را با بازدهی منفی در تمام وزن‌ها و قطعات به پایان رساند. در پنج روز کاری هفته اخیر قیمت سکه بازدهی منفی ۲.۷۵ درصدی داشت و طلا با افت بازدهی ۴.۹۳ درصدی بعد از دلار پرچمدار بیشترین کاهش بازدهی در بازارهای مالی بود. قیمت طلا و سکه هفته سوم بهمن را با بازدهی منفی در تمام وزن‌ها و قطعات به پایان رساند. در پنج روز کاری هفته اخیر قیمت سکه بازدهی منفی ۲.۷۵ درصدی داشت و طلا با افت بازدهی ۴.۹۳ درصدی بعد از دلار پرچمدار بیشترین کاهش بازدهی در بازارهای مالی بود. قیمت سکه در پنجمین روز هفته سوم بهمن با قیمت ۳۲ میلیون و ۵۸۳ هزار تومانی معامله شد. سکه‌ بهار در کانال ۲۹ میلیون تومانی معامله شد. این قطعه با قیمت ۲۹ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه نیز در کف کانال ۱۸ میلیون تومانی معامله شد. ربع سکه در رقم ۱۱ میلیون ۱۰۰ هزار تومان معامله شد. سکه گرمی با رقم پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومانی معامله شد. همچنین، هر مثقال طلای ۱۸ عیار با رقم ۱۲ میلیون ۷۶ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ به رقم دو میلیون و ۸۸۲ هزار تومان رسید. قیمت طلای دست دوم نیز به دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید.

کارشناسان اقتصادی معتقدند هر رفتاری در بازار دلار، تاثیر مستقیمی بر قیمت طلا و سکه دارد. آنها می‌گویند این روند کاهشی را می‌توان کوتاه‌مدت عنوان کرد زیرا انتظارات تورمی افزایشی است و هر لحظه ممکن است آرامش منطقه خاورمیانه از دست برود و این موضوع بر بازارهای مالی داخلی اثر مستقیم می‌گذارد.

بازار طلای جهانی/روند کم‌نوسان انس جهانی طلا در هفته گذشته

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در مصاحبه‌ای تلویزیونی با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه CBS News، تکرار کرد که بعید است نشست سیاست‌گذاری ماه مارس زمان مناسبی برای شروع کاهش نرخ بهره باشد. با این حال، او همچنین گفت که اگر شاهد ضعف بازار کار یا کاهش قابل توجه تورم باشند، می‌توانند زودتر اقدام کنند. بازده اوراق خزانه‌داری ۱۰ ساله آمریکا پس از گزارش چشمگیر اشتغال، در روز دوشنبه بیش از سه درصد افزایش یافت که باعث شد طلا روز را در محدوده منفی نزدیک به ۲۰۲۰ دلار به کار خود پایان داد. در نبود انتشار داده‌های کلان اقتصادی با اهمیت بالا، شاخص دلار آمریکا (DXY) در کنار بازده‌های ایالات متحده کاهش یافت و به طلای جهانی اجازه داد تا بهبودی متوسطی تجربه کند. ریسک‌های سیاسی کاهش پیدا می‌کند؟

در این بین، قطر به‌عنوان میانجی اعلام کرد که حماس روز سه‌شنبه به پیشنهاد آتش‌بس با اسرائیل پاسخ «عموماً مثبت» داده است. با این حال، این خبر نتوانست نگرانی‌ها را نسبت به عمیق‌تر شدن بحران در خاورمیانه کاهش دهد. در روز چهارشنبه، جریان‌های ریسک‌پذیری شروع به تسلط بر اقدامات در بازارهای مالی کردند، زیرا شاخص ۵۰۰ S&P پس از زنگ آغاز به بالاترین سطح تاریخی خود رسید. اگرچه بهبود روحیه ریسک‌پذیری معامله‌گران، تقاضا برای دلار را دشوار کرده بود، نتوانست شتاب صعودی پیدا کند. وزارت کار ایالات متحده در روز پنجشنبه گزارش داد که تعداد اولیه درخواست‌های بیکاری کاهش یافته است. دلار در برابر رقبای خود مقاوم ماند و طلا برای بازپس‌گیری قدرت خود تلاش کرد. روز جمعه، اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) نرخ افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) برای ماه دسامبر را از ۰.۳ درصد به ۰.۲ درصد پایین‌تر اصلاح کرد. طلا در سشن معاملاتی آمریکا کمی کاهش یافت زیرا بازده اوراق خزانه داری ۱۰ ساله آمریکا قبل از تعطیلات آخر هفته همچنان به افزایش خود ادامه می‌داد.

بازار مسکن/ تحلیل دقیق وضعیت مسکن از زبان یک کارشناس

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با رسانه‌های اقتصادی در خصوص وضعیت بازار مسکن گفته است:«روند بازار مسکن در ۱۰ روز اخیر نشان می‌دهد حرکت نوسانی قیمت، میل به رونق دوباره، تثبیت قیمت و مواردی از این قبیل در آن، بستگی به قیمت ارز دارد. این موضوع همچنین نشان می‌دهد که سیاست‌های دولت در حوزه قانون‌گذاری در اقتصاد مسکن تاثیر مثبتی نداشته است و این برنامه‌ها آن‌قدر قدرت ندارند تا بتوانند تکانه‌ها ناشی از قیمت دلار را کنترل کنند.»

وی می‌افزاید: «این در حالی است که برای ساخت آپارتمان‌های موجود، در تمام مراحل از محصولات و خدمات داخلی استفاده شده است و ایران برای هیچ خدمات، ابزار و مصالح تولیدی در این زمینه متوسل به خارج از کشور نیست. انحصاری نیز در این مورد وجود ندارد.»

غیبی همچنین در خصوص منشا تاثیرگذاری قیمت دلار بر وضعیت بازار مسکن توضیح می‌دهد: «مواردی که گفته شد حاکی از آن است که تغییرات قیمت ارز در ابعاد مختلف، به طور واقعی تاثیری بر بازار مسکن ندارد و نوسانات سال‌های اخیر در این بازار، متاثر از انتظارات تورمی جامعه است که حد بالایی دارد و وابسته به ارز و دلار است.»

او می‌افزاید: «بسیاری از مردم از این ارتباطات اطلاع ندارند و همیشه این سوال برای آنها وجود دارد که با چه عاملی قیمت دلار روی ساخت و ساز آنها تاثیر می‌گذارد یا در زمان خرید و فروش، نوسانات دلار چه اثری می‌تواند روی معامله آنها داشته باشد.»

غیبی ادامه می‌دهد: «این اتفاقات تحت تاثیر انتظارات تورمی است که راه‌حلی تاکنون برای آن پیدا نشده است. مردم اکنون شاخص‌هایی را برای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی خود برگزیده‌اند که نوسانات و التهابات ارزی در راس آن قرار دارد و بر اساس این عامل، برای ورود به بازار یا خروج از آن اقدام می‌کنند.»

این کارشناس بازار مسکن همچنین عنوان کرده است: «کوچک‌ترین تکانه در زمینه قیمت دلار باعث می‌شود اقتصاد مسکن نیز دچار نوساناتی شود. این موضوع بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای اقتصادی به بزرگی بخش مسکن که بیش از ۱۱ درصد اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده، رخ دهد.»

او می‌گوید: «اگر راه‌حل و درمانی برای این موضوع و گشایش‌هایی در زمینه بین‌المللی انجام نگیرد تا این فرآیند کنترل و تکلیف اقتصاد مسکن از عواملی مانند قیمت دلار جدا شود، مصرف‌کننده واقعی با التهابات فعلی به مشکل برخورد می‌کند و از مسیر بهره‌مندی مناسب برای خرید ملک یا آپارتمان دور شود.» به نظر می‌رسد در شرایط کنونی هر چند طرح‌ریزی و اجرای سیاست‌های کارشناسی و حساب‌شده از سوی دولت در عرصه مسکن الزامی است اما تازمانی که مشکلات اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی ادامه داشته باشد، با توجه به وابستگی ابعاد مختلف اقتصاد به قیمت دلار، بازار مسکن نیز کمابیش با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند.

بازار نفت/ افزایش قیمت نفت

قیمت نفت در هفته منتهی به روز جمعه ۲۰ بهمن، در مقایسه با هفته گذشته حدود ۶ درصد افزایش یافت. همزمان نگرانی‌ها درباره متوقف شدن عرضه نفت از خاورمیانه و فشار بر بازارهای فرآورده‌های پالایشگاهی، افزایش یافته است. معاملات آتی نفت برنت در معاملات روز جمعه با ۵۶ سنت یا ۰.۷ درصد افزایش یافت به ۸۲.۱۹ دلار در هر بشکه رسید در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۲ سنت یا ۰.۸ درصد افزایش به ۷۶.۸۴ دلار در هر بشکه رسید. به گزارش رویترز، مخالفت نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با پیشنهاد آتش بس که روز چهارشنبه توسط حماس ارائه شد، قیمت نفت را در این هفته افزایش داد. در همین حال شرکت «بیکر هیوز» برای خدمات انرژی، اعلام کرد که شرکت‌های انرژی آمریکایی در این هفته چهار سکوی نفت و گاز طبیعی را به ۶۲۳ سکو قبلی اضافه کردند که بالاترین سطح از اواسط دسامبر به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، تولید داخلی آمریکا در این هفته به سطح بی‌سابقه ۱۳.۳ میلیون بشکه در روز بازگشت. همچنین هوای سرد ماه گذشته باعث تعطیلی گسترده‌ای در مناطق نفت‌خیز شده بود. معاملات آتی نفت خام شاهد افزایش قیمت بنزین و گازوئیل خواهد بود زیرا تعطیلی تعدادی از پالایشگاه‌ها بر عرضه تأثیر گذاشت. در همن راستا، اوکراین نیز روز جمعه حملات پهپادهای به دو پالایشگاه نفت در جنوب روسیه انجام داد که منجر به آتش‌سوزی در پالایشگاه ایلسکی شد. به دنبال حملات پهپادی و قطعی فعالیت در پالایشگاه‎های روسیه، مسکو صادرات نفت خام خود را در ماه فوریه نسبت به آنچه در توافق اوپک پلاس برنامه ریزی شده بود، افزایش داد. از سوی دیگر، وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه، سه نهاد دیگر مستقر در امارات و یک نفتکش ثبت شده در لیبریا را به دلیل نقض سقف تعیین شده توسط ائتلاف کشورهای غربی بر قیمت نفت روسیه، تحریم کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=133789

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});