• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
7
دبیر چهارمین چشنوارۀ موسیقی موغام:

قصور از ماست که موسیقی موغام مصادره شده است

  • کد خبر : 134410
  • 29 بهمن 1402 - 13:04
قصور از ماست که موسیقی موغام مصادره شده است
یازاکو - دبیر چهارمین چشنوارۀ موسیقی موغام گفت: اگر امروز جمهوری آذربایجان موسیقی موغام را به نام خود ثبت کرده، کم‌کاری و قصور از خود ماست.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، غلامرضا میرزازاده، دبیر چهارمین چشنوارۀ موسیقی موغام، صبح امروز در نشست خبری جشنواره ضمن بیان این مطلب اظهار کرد:  ما به عنوان کسانی که در خاستگاه موسیقی موغام زندگی می‌کنیم، وظیفه داریم از موسیقی نیاکان خود به عنوان میراث ناملموس بشری صیانت کنیم و هدف از برگزاری این جشنواره نیز همین است.

وی افزود: جشنوارۀ موغام عرصۀ بسیار خوبی برای یافتن استعدادهای جدید و میدانی جدی برای محک و داوری هنر هنرمندان منطقه است و ما که یراث‌داران این ثروت هستیم نباید اجازه می‌دادیم، دیگر کشورها بر اساس تقسیمات جغرافیایی دست روی این غنای فرهنگی و هنری بگذارند.

میرزازاده تأکید کرد: استقابل از این جشنواره امسال بسیار چشمگیر بود چنان که حتی آثاری از استان لرستان نیز به دست ما رسید.

این هنرمند موسیقی آذربایجان همچنین گفت: آثار رسیده به دبیرخانۀ جشنوارۀ موغام از لحاظ کمی و کیفی بسیار غنی‌تر از دوره‌های گذشته بود و این نشان می‌دهد که این جشنواره جایگاه خود را در میان اهالی هنر موسیقی اصیل آذربایجان یافته است.

بر اساس این گزارش، ۳۴۷ اثر موسیقی در دو گروه سنی الف (۹ تا ۱۷ سال) و ب (۱۸ تا ۴۰ سال) در دو بخش نوازندگی و خوانندگی به دبیرخانۀ جشنواره ارسال شد که در هر بخش ۱۸ داور تخصصی این آثر را بررسی و داوری کردند و از میان آثار رسیده ۱۳۴ اثر به بخش نهایی و برای اجرای زنده انتخاب شدند که از این تعداد ۴۳ اثر در بخش خوانندگی و ۹۱ اثر مربوط به بخش نوازندگی بودند. همچنین از تعداد آثار راه‌یافته به بخش نهایی جشنواره حضور ۵۸ هنرمند خانم و ۳۹۸ هنرمند آقا تأیید شده است.

غلامرضا میرزازاده در پایان گفت: ما آثاری خارج از گروه سنیِ تعریف‌شده نیز دریافت کردیم و به دلیل کیفیت کار تصمیم گرفتیم که این دو اثر را نیز در بخش جنبی جشنواره لحاظ کنیم که یکی هنرنمایی یک کودک ۷ ساله و دیگری اثر هنرمندی ۴۶ ساله می‌باشد.

گفتنی است اجراهای زندۀ چهارمین دورۀ جشنوارۀ موسیقی موغام از ۳۰ بهمن تا ۴ اسفند خواهد بود و ۵ اسفند ماه اختتامیۀ جشنواره در مرکز همایش‌های بین‌المللی خاوران برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=134410

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});