• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

بارش های اخیر تبریز نشان دهنده همراهی اقلیم است

  • کد خبر : 134576
  • 30 بهمن 1402 - 14:00
بارش های اخیر تبریز نشان دهنده همراهی اقلیم است
یازاکو - سلسله نشست‌های گفتگوی محیط زیست، با محوریت «شناخت عوامل آلودگی هوای تبریز» توسط خانه فعالان محیط زیست و توسعه پایدار استان، در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، بهروز ساری صراف؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، در این نشست با ارائه آمار و ارقام علمی در رابطه با شرایط اقلیمی و آب و هوایی چند سال اخیر منطقه تشریح کرد : در سال ۹۸ با بررسی تصاویر ماهواره ای مربوط به ابرها و بارندگی ها، متوجه افزایش دمای ابرها هنگام نزدیک شدن به شمال‌غرب کشور و خروج از حالت باران زایی شدیم.

وی با بیان این مطلب ادامه داد: ما همان سال با مراجعه به استاندار وقت، این مسئله را پیگیری و به شورای عالی استان انتقال دادیم، اما در نهایت با جمله «مورد خاصی وجود ندارد» پرونده مختومه شد.

ساری‌صراف در خصوص چرایی این پدیده گفت: دلیل این اتفاق، تغییر کاربری یا جزیره حرارتی است. در این حالت اگر حرارت داخل شهر بیش از حد باشد، اتمسفر گرم شده و متناسب با شرایط، تاثیر خود را روی اقلیم خواهد گذاشت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: طبق آمار و تصاویر منتشر شده از آزمایشگاه آب‌و هواشناسی ماهواره ای دانشگاه تبریز، به نظر می آید ضایعه ای در بام اتمسفر دریاچه ارومیه قرار دارد، همچنین بر اساس داده‌های این مرکز، وضعیت قرمز برای هوای شهر گزارش شده است.

وی با بیان اینکه با کاهش رطوبت منطقه، بارش ها نیز کاهش خواهد یافت، افزود: این یک اصل علمی است و با خشک شدن دریاچه ارومیه باید شاهد پیامدهای اقلیمی آن باشیم.

ساری‌صراف همچنین بر تاثیر نیروگاه های حرارتی اطراف شهر تبریز در شرایط جوی اشاره کرد و گفت: وجود نیروگاه حرارتی و صنعت پالایشگاهی در شهر تبریز، موجب بالا رفتن دمای ابرها می‌شوند و باید تداوم شرایط موجود را به‌عنوان اخطاری برای خداحافظی با باران در نظر بگیریم.

اهمیت همراهی اقلیم

لیلا خازینی؛ استاد دانشگاه تبریز در این نشست بر لزوم مطالبات و تمرکز بر اولویت‌بندی مشکلات تاکید کرد و گفت: مرز به‌تنهایی نمی‌تواند بر اقلیم تاثیر بگذارد، اما تصمیمات و سیاست های اتخاذ شده در داخل مرزها بسیار موثر بوده و نقش اقلیم در کلانشهر ها بسیار حائز اهمیت است، همراهمی اقلیم نیز موثر است و بارش های اخیر تبریز نشان دهنده همراهی اقلیم است.

این استاد دانشگاه ضمن بررسی نیاز های اصلی انسان، اظهار داشت : بخش اعظم ورودی بدن انسان در یک شبانه روز هوا است که برابر با ۲۰ کیلوگرم بوده و به همین دلیل کیفیت آن دارای اهمیت است.

وی منابع آلودگی هوا را خودروهای سواری و سنگین، منابع خانگی، صنایع کوچک و بزرگ، پایانه ها و لوکوموتیوها معرفی کرد و افزود: در یک شبانه روز نیروگاه تبریز ۳۲۰۰ تن مازوت مصرف می‌کند که رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود، بنابراین باید میزان آلودگی و سهم هر بخش بررسی شده و پس از اولویت‌بندی، از تداوم پخش آلاینده‌ها در هوا جلوگیری شود، چراکه تلاش بدون اولویت‌بندی یک عمل تصادفی است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=134576

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});