• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3

دلخوش به اندک برف دریاچه اورمیه نباشیم

  • کد خبر : 135329
  • 07 اسفند 1402 - 13:00
دلخوش به اندک برف دریاچه اورمیه نباشیم
یازاکو - رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز در واکنش به خبرهایی در خصوص بهبود وضعیت دریاچه ارومیه گفت: نمی توان به اندک پوشش برفی و آب جریان یافته در فصل زمستان در حوضه آبگیر دریاچه زیاد دل بست و دل خوش کرد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از آذرانجمن، «کانال آب» تصویر ماهواره‌ای از حوضه دریاچه ارومیه در تاریخ دوم اسفند ماه سال جاری ارایه داد که ذیل آن نوشته بود «دریاچه ارومیه نفسی تازه کرد».

بر این اساس بهروز ساری صراف، رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز، در پاسخ به سوال خبرنگار آذرانجمن در خصوص اینکه آیا به سمت روزهای بهتر دریاچه اورمیه می‌رویم، عنوان کرد: با کمی توجه به پوشش برف در نقشه ماهواره‌ای، متوجه خواهیم شد بارش و یا ماندگاری توده برفی در ارتفاع بالاتر از ۱۵۰۰ متر و بالاتر از تراز ارتفاع شهر های اسکو، آذرشهر، مراغه و خیلی بالاتر از آن در شهر های مهاباد، نقده، شاهین دژ و بوکان می باشد.

وی تشریح کرد: یعنی به علت عوامل مختلفی از جمله خشک شدن دریاچه در طی سالیان اخیر و تولید آلاینده های شیمیایی از کارخانه‌ها و نیروگاه حرارتی، درجه حرارت منطقه مورد نظر بالاتر رفته و سطح ماندگاری و استقرار خط برفی به خطوط تراز بالاتر جابجا می شود و بر این اساس مردم و خاک ها و گیاهان در مناطق با ارتفاعات پایین‌تر، به‌تدریج از مشاهده و تجربه مستقیم برف محروم می شوند.

وی با بیان اینکه نمیتوان محرومیت دریاچه اورمیه از برف را قابل اغماض قلمداد کرد، افزود: با توجه به نقش کلیدی پوشش برف و ذوب تدریجی آن در تامین منابع آب و اثر گذاری آن بر سیستم های زیست محیطی، فعالیت پوشش گیاهی، افزایش رطوبت خاک و تنظیم آب های زیرزمینی و حتی جلوگیری از وقوع پدیده فرونشست زمین، نمی توان محرومیت این مناطق از پوشش برف را موضوعی سطحی و قابل اغماض قلمداد نمود.

وی با مثالی از کتاب بیابان و بیابان زایی اثر دکتر تقی طاوسی استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: در صفحه ۲۴۴ این کتاب آمده است «خشکیدن پهنه های آبی در مناطق خشک و افزایش درجه خشکی هوا به افزایش پایداری هوا کمک می کند. افزایش پایداری هوا به نوبه خود به خشکی بیشتر هوا کمک می کند. افزایش فراوانی، مدت و شدت وارونگی دمای هوا و در نتیجه افزایش آلودگی هوای شهرها و…، در پی فرآیندهای بازخوردی افزایش خشکی و پایداری هوا نیز پدیدار می شوند».

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: توجه داشته باشیم که نقشه حاضر، نقشه پوشش برفی و آب ذخیره شده در دریاچه ارومیه در دوم اسفند است و ماه زمستان روز های کوتاه تری دارد و هنوز آفتاب بهاری و به ویژه آفتاب تابستان که توان تبخیر حدود دو الی سه میلیارد متر مکعب آب را در زمان پر آبی دارد، از راه نرسیده است.

صراف تاکید کرد: نهایت اینکه نیاز شدیدی به برنامه ریزی و مدیریت یکپارچه منابع آب و کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی و جلوگیری قاطعانه از گرمایش منطقه ای با ممانعت از مصرف سوخت مازوت،… احساس می‌شود و نباید و نمی توان به اندک پوشش برفی و آب جریان یافته در فصل زمستان در حوضه آبگیر دریاچه زیاد دل بست و دل خوش کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=135329

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});