• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3
رییس جامعه دندان پزشکان آذربایجان‌شرقی:

تبریز از مطب‌های دندان پزشکی اشباع شده است

  • کد خبر : 13566
  • 15 اردیبهشت 1400 - 12:45
تبریز از مطب‌های دندان پزشکی اشباع شده است
یاز اکو - رییس جامعه علمی دندان پزشکان آذربایجان‌شرقی گفت: تبریز به لحاظ داشتن مطب‌های دندان پزشکی اشباع شده است و این شهر دیگر نیازی به ایجاد مطب های جدید دندان پزشکی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، دکتر سیدامین موسوی روز چهارشنبه، مجموع اعضای جامعه علمی دندان پزشکان آذربایجان شرقی را  یکهزار و ۷۵۰ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد یکهزار و ۱۶۴ نفر در شهر تبریز مستقر هستند.

به گفته وی به طور متوسط ۶۰ درصد مجموع دندان پزشکان آذربایجان شرقی و شهرستان تبریز را مردان و ۴۰ درصد را بانوان تشکیل می دهد.

موسوی اظهار کرد: در حال حاضر شهر تبریز به دلیل برخورداری از امکانات بسیار مدرن و مناسب در رشته های مختلف  دندان پزشکی به عنوان قطب اصلی و مهم این حوزه در منطقه شمال غرب کشور به شمار می رود که روزانه علاوه بر مردم آذربایجان شرقی حتی به مراجعان استان های همجوار از جمله اردبیل، آذربایجان غربی و کردستان نیز خدمات ارایه می کنند.

وی افزایش هزینه های مطب در حوزه دندان پزشکی را یکی از چالش های مهم این رشته مهم پزشکی در کشور و استان برشمرد و از افزایش ۶۰۰ درصدی قیمت تجهیزات و لوازم مصرفی مورد نیاز در رشته دندان پزشکی بین سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ خبر داد.

موسوی افزود: اگر در این خصوص جامعه دندان پزشکان وارد عمل نمی شد و مواد بی حس کننده را در سال ۱۳۹۷ با نرخ دولتی ۸۰ هزار تومانی بین فعالان این بخش توزیع نمی کرد امروز شاهد افزایش سرسام آور قیمت این مواد نیز بودیم و دلال ها میدان داری می کردند که در این صورت در شرایط سخت اقتصادی امروز کمتر کسی برای درمان دندان به مطب پزشکان مراجعه می کرد.

وی  با تاکید بر اصل پیشگیری و به موازات آن حمایت های بیمه ای را راهکار اصلی و محوری برای تامین سلامت و بهداشت دهان و دندان در ایران برشمرد و اضافه کرد: بی توجهی به این دو اصل مهم، آینده سلامت در حوزه دندان پزشکی را دچار بحران می کند چراکه هزینه های تامین مواد اولیه و تجهیزات نیز به دلیل افزایش نرخ ارز در کشور  نسبت به سال های گذشته بسیار سرسام آور شده است.

موسوی هزینه هایی سنگین تعرفه های دندان پزشکی برای فعالان این بخش را ناراحت کننده دانست و گفت: وارد عمل شدن دانشکده های دندان پزشکی به عرصه درمان از ملزومات و عوامل کاهش هزینه ها در عرصه درمان و پیشگیری این رشته پزشکی است که در این زمینه دانشکده های دندان پزشکی می توانند با بهره مندی از امکانات دولتی نسبت به ایجاد کلینیک های خدماتی و تخصصی اقدام کنند.

وی یکی از چالش های اصلی دانش آموختگان دندان پزشکی را مربوط به تامین هزینه های مربوط به باز کردن مطب عنوان و اضافه کرد: در حالیکه تا پیش از سال ۱۳۹۶ با هزینه کرد ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان یک پزشک تازه کار می توانست نسبت به گشایش مطب امیدوار باشد اما امروز این هزینه ها به بیش از ۱ میلیارد تومان بالغ می شود که از توان بسیاری از دانش آموختگان رشته دندان پزشکی خارج است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=13566

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});