• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

منتخبین اورمیه، ماکو و نقده: منتخب کل شهر یا منتخب عشایر؟

  • کد خبر : 135830
  • 13 اسفند 1402 - 0:09
منتخبین اورمیه، ماکو و نقده: منتخب کل شهر یا منتخب عشایر؟
همانطورکه پیش بینی می شد مصاف سه نفر از عشایر اورمیه با بیش از یکصد نفر اهالی اورمیه برای کرسی نمایندگی شهرستان اورمیه، نتایج فعلی را داشته باشد. در سولدوز و ماکو هم چنین بود. دادن صلاحیت به جمع کثیری بدون درنظر گرفتن شاخصه های اجرایی، قانونگذاری، تحصیلی صرفا برای بیشتر شدن تعداد مشارکت مردم، مشارکت را قومی، قبیله ای و فامیلی کرد و در این باب آذربایجان غربی دچار زیان عمیق گردید که بزودی نتایج منفی انرا خواهیم دید.

یازاکو؛ دکتر توحید ملک زاده – همانطورکه پیش بینی می شد مصاف سه نفر از عشایر اورمیه با بیش از یکصد نفر اهالی اورمیه برای کرسی نمایندگی شهرستان اورمیه، نتایج فعلی را داشته باشد. در سولدوز و ماکو هم چنین بود. دادن صلاحیت به جمع کثیری بدون درنظر گرفتن شاخصه های اجرایی، قانونگذاری، تحصیلی صرفا برای بیشتر شدن تعداد مشارکت مردم، مشارکت را قومی، قبیله ای و فامیلی کرد و در این باب آذربایجان غربی دچار زیان عمیق گردید که بزودی نتایج منفی انرا خواهیم دید. در این دور انتخابات، نمایندگانی بدون سوابق و صرفا براساس تعصبات قبیله ای انتخاب می شوند که چند سال طول خواهد کشید تا نظام بروکراسی کشور را بشناسند و از آن برای پیشرفت همه جانبه استان بکار برند.
۲. این انتخابات کارت قرمزی بود به افراد شاخصی که چندین بار قلب مردم را فتح کرده بودند. ولی چه شد؟ نماینده ای که از اورمیه به تهران رفت کاملا مرکزگرا شد و بدین ترتیب نتوانست قلوب مردمش را فتح کند. به هر چیزی اندیشید الا شهرش و شد آنچه که نباید می شد. نه دریایی احیا شد و نه هویت ترکی و آذربایجانی…
۳. جامعه اورمیه و آذربایجان غربی در شوک است. نگران از حوادث دهه شصت به بعد. نگران از آینده.نگران از آنارشیسم عشیرتی. میدان دادن مقامات مسؤل به رؤسای عشایر کار دستمان داد.ژنرالها و سردارهایمان همنشین این افراد شدند و خیابانها و کوههایمان جولانگاه کاروان عشایر. گاه نقشه ای کذایی گاه پمپاژ پول هنگفت برای کارهای به اصطلاح سرمایه گذاری و اخیرا موسسات خیریه…و مردم عادی و نخبگانمان با نگاه نگران و متعجب.
۳. اگر در مشروطه و جیلولوق و کوردلوک و حتی تا همین اواخر، بزرگی داشتیم که می توانستند مردم را رهبری و سازماندهی کند این انتخابات نشان داد شهرمان بی صاحب است و بزرگی ندارد. انواع و اقسام لیستها و افراد بدون اقبال، جولان می دادند تا خودی نشان دهند. اگر ریش سفیدانی داشتیم بدون طرف کشی در ستادها فقط و فقط از هویتمان دفاع می کردند و منازعات داخلی را به بعد از پیروزی موکول می کردند ولی در ستادها دریغ از طرح و برنامه و کلا شد کوبیدن هم. بطوریکه پیاده نظام طرف مقابل به راحتی وارد میدان خسته از آتش سنگین طرفین شد.
۴. سخن آخر اینکه منتخبین باید ذهنیت منفی تاریخی نسبت به خود و عشایر را برطرف نمایند تا کل مردم اورمیه همراه آنها شود و اگر غیر از این باشد دو گانگی به شکاف عمیقتر خواهد انجامید.حتما تاریخ اورمیه و نگاه مردم اورمیه به خودتان و مخصوصا وقایع جنگ جهانی اول به بعد اورمیه را بخوانید تا راهگشای تصمیماتتان گردد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=135830

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});