• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3

رنگ خوش تولید در منطقه آزاد ارس

  • کد خبر : 137088
  • 22 اسفند 1402 - 18:31
رنگ خوش تولید در منطقه آزاد ارس
یازاکو - منطقه آزاد ارس در شمال غرب کشور و نقطه صفر مرزی همجوار جمهوری آذربایجان و نخجوان به عنوان صنعتی ترین منطقه آزاد کشور شناخته می شود و ظرفیت های مناسبی هم در بخش کشاورزی به ویژه تولید محصولات گلخانه ای دارد.

امروز اصحاب رسانه آذربایجان شرقی برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی منطقه آزاد ارس از چند واحد تولیدی این منطقه بازدید کردند، برنامه ای که به همت سازمان بسیج رسانه استان آذربایجان شرقی و در قالب جام رسانه امید تدارک دیده شده بود.

مقصد نخست ، یک کارخانه تولیدکننده قیر است که به گفته‌ مدیر آن، بزرگترین واحد قیرسازی در ارس به شمار می‌رود و از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را در این منطقه آغاز کرده است و به تولید قیر خالص و انواع قیر بر اساس درجه بندی‌ نفوذ می‌پردازد.

محسن محمد زاده گفت: عمده مواد اولیه این کارخانه که شامل وکیوم باتوم است، از پالایشگاه تبریز تامین شده و سیستم تولید قیر در آن نیز به صورت پیوسته انجام می‌ شود.

وی، تعداد افراد شاغل در این مجموعه را ۴۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم عنوان کرد.

به گفته‌ وی، ظرفیت اسمی تولید قیر این شرکت روزانه ۲۲۰ هزار تن است و به کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان صادرات دارند.

در ادامه نیز سری به آزمایشگاه این مجموعه زدیم. دستگاه‌هایی که برای آزمایش قیر در این آزمایشگاه به کار گرفته می‌شوند، از آخرین مدل‌های روز دنیا بوده و انواع قیرهای تولیدی این مجموعه و سایر مجموعه‌ها بر اساس استانداردهای جهانی در این آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پس از گشت و گذار کوتاهی از محوطه بیرونی این کارخانه به سمت مقصد دوم حرکت کردیم. همان طور که داشتیم به مقصد دوم نزدیک می‌شدیم، از دور مشخص بود که یک گلخانه با ابعاد قابل توجهی در انتظار ما است. این گلخانه اکنون در مرحله تکمیل تجهیزات است و کارگران نیز در هوای خنک زمستانی، مشغول کار هستند.

محمد حسن جعفری مهر، مدیر سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس در حاشیه بازدید از این مجموعه در حال احداث، اظهار کرد: اینجا محل احداث پروژه گلخانه و باغ‌های مدرن است که اجرای آن در سال ۱۳۹۹ مصوب شد و برآورد اولیه سرمایه گذاری آن ۴۰ هزار میلیارد ریال است و این مجموعه کشاورزی که ۲۲۷ هکتار وسعت دارد، قرار است برای ۴۰۰ نفر اشتغالزایی کند.

علی صیادی، مدیر این مجتمع گلخانه‌ای نیز با اعلام اینکه این پروژه در زون‌های مختلف اجرا می‌شود، گفت: تمام توان خود را به کار می‌گیریم تا فاز نخست این پروژه که شامل سه گلخانه است را تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به بهره برداری برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون تعداد ۱۲۰ نفر به صورت ۲ نوبته در حال کار هستند تا این مجموعه عظیم گلخانه‌ای به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: قرار است انواع میوه‌های استوایی مثل موز و بلوبری در این گلخانه‌ها تولید شود و هم‌چنین در فازهای بعدی نیز باغات میوه‌های هسته دار را خواهیم داشت و تولید گیاهان دارویی را نیز مدنظر داریم.

پس از شنیدن توضیحات مسئولان این گلخانه به سمت مقصد سوم حرکت کردیم، این کارخانه یک تفاوت اساسی با واحدهای قبلی دارد که از همان ابتدا نظر همه را جلب کرد.

توپ‌های بزرگ پارچه‌ای و انواع رنگ‌ها در سطل‌های مختلف برای حاضران خودنمایی می‌کردند. مسئول این کارخانه که لب به سخن باز کرد، تعجب همه دوچندان شد.

تقویت مناسبات اقتصادی با سرمایه گذاری ترکیه در ارس

او یک سرمایه گذار ترکیه‌ای است، امره آیدین، مدیر این کارخانه تولید روسری و شال در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه پنج سال پیش احداث این کارخانه و نزدیک به ۶ ماه قبل تولید آغاز شده است، گفت: مواد خام یا همان پارچه‌های سفید و خام را از کشورهایی مثل ایران، ترکیه، مراکش و ازبکستان می‌خریم و پس از رنگ آمیزی و ایجاد طرح بر روی آن‌ها به همان کشورها صادر می‌کنیم.

وی اعلام کرد: سالانه حدود ۱۸ میلیون قواره روسری و شال در این مجموعه که با حجم سرمایه گذاری نزدیک به هفت میلیون یورو ساخته شده است، تولید و به بازار کشورهای مختلف عرضه می‌شود.

وی افزود: اکنون تعداد ۶۰ نفر (۳۵ نفر ایرانی و ۱۵ نفر ترکیه‌ای) در این کارخانه مشغول فعالیت هستند و بنا است تا این تعداد را به ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر ارتقا دهیم.

این سرمایه گذار ترکیه ای خاطرنشان کرد: تمامی مراحل تولید روسری از چاپ دیجتالی طرح روسری تا رنگ آمیزی و شستشو و خشک و اتو کردن آن در این کارخانه انجام می‌ شود.

مقصد چهارم یک مجموعه کت و شلوار دوزی است. زنان و مردان پا به پای هم در این مجموعه در حال کار هستند. برخی در حال دوخت و دوز بوده و برخی دیگر نیز البسه دوخته شده را اتو می‌کشیدند.

خلیل آخوند زاده، مسئول این کارگاه در حاشیه بازدید خبرنگاران از این مجموعه، گفت: اکنون تعداد ۷۰ نفر در این مجموعه در حال کار هستند که می‌خواهیم در طرح توسعه، این تعداد را به ۱۸۰ نفر برسانیم.

وی ادامه داد: این مجموعه از سال ۱۳۹۹ با سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد ریال و تعداد ۱۵ نفر شاغل شروع به فعالیت کرد و روزانه ۲۰۰ دست کت و شلوار آماده و وارد بازار می شود.

وی افزود: بازار هدف محصولات تولیدی این کارگاه، داخل کشور بوده و عمده صادرات آن نیز به جمهوری آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و استرالیا انجام می‌ شود.

مقصد پنجم ما یک کارخانه تولید لوازم الکترونیکی است. جایی که به رغم تصور قبلی ما، زنان نقش پررنگی دارد و تقریبا می‌توان گفت تعداد قابل توجهی از کارکنان این مجموعه، زن هستند.

یک کار خلاقانه این مجموعه نیز تبریک روز تولد هر کارکن این مجموعه است که هر روز در تابلو اعلانات کارخانه نصب می‌شود.

حامد آیرم لو، مدیر این کارخانه در جمع خبرنگاران، گفت: این کارخانه سال ۱۳۹۷ احداث شده و اکنون ۵۰ نفر در آن مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه به تازگی زمینی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع را حوالی همین منطقه خریداری کرده‌ایم و قرار است تا در راستای گسترش این واحدبه محل جدید انتقال یابیم، گفت: در این صورت نیز تعداد کارکنان مجموعه به ۱۵۰ نفر خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در این کارخانه چراغ‌های ال‌ای‌دی تولید و به کل کشور عرضه می‌ شود، ادامه داد: تمامی محصولات آن نیز به مدت سه تا پنج سال گارانتی دارند. ۱۱ نمایندگی در کشور داریم و قرار است تا به زودی محصولات خود را به کشورهای خارجی نیز صادر کنیم.

تولید موز در منطقه آزاد ارس

در نهایت مقصد ششم و پایانی ما یک گلخانه بسیار متفاوت از گلخانه‌های دیگر است چرا که موز در آن کشت می‌شود! محصولی که تولید آن در شمال غرب کشور جای تعجب دارد، درختان موز در اندازه‌های مختلف در حال رویش در این گلخانه هستند و حتی به بار نیز نشسته‌اند .

محمد مهدی زاده، مدیر کشاورزی منطقه آزاد ارس در حاشیه بازدید از این گلخانه، گفت: این گلخانه در ابتدا، صیفی جات تولید می‌کرد اما با توجه به این‌که بیشترین ارز کشورمان در بخش کشاورزی برای واردات موز صرف می‌شود، به تغییر الگوی کشت خود پرداخته و به سمت تولید میوه‌های گرمسیری رفته است.

وی افزود: پایه‌های درخت موز در این گلخانه از هند وارد می‌شود و تاکنون بالغ بر ۱۲ رقم آزمایش شده تا بتوانیم رقمی که سازگار با شرایط منطقه باشد را شناسایی و سپس توسعه دهیم.

منطقه آزاد ارس جایگاه ویژه‌ای در توسعه مناسبات اقتصادی، جذب سرمایه گذاری‌های بومی و خارجی، ارزآوری و جذب گردشگر و البته تراز مثبت تجاری استان دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=137088

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});