• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

سرمازدگی به ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان اردبیل خسارت زد

  • کد خبر : 138356
  • 08 فروردین 1403 - 18:00
سرمازدگی به ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان اردبیل خسارت زد
یازاکو - مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: سرمای کم‌سابقه و یخبندان هفته اول اسفندماه ۱۴۰۲ به حدود ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو این استان خسارت زده است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایرنا، غفور آقایی روز چهارشنبه گفت: در اثر وقوع سرما و یخبندان در دهه اول اسفندماه ۴۵ هزار هکتار از مزارع دیم گندم و جو در شهرستان گرمی، چهار هزار هکتار از مزارع دیم شهرستان بیله‌سوار، ۹ هزار هکتار از مزارع آبی شهرستان پارس‌آباد و حدود ۲ هزار هکتار از مزارع سایر مناطق استان از جمله مشگین‌شهر، نمین، اردبیل و اصلاندوز دچار خسارت سرمازدگی شده است.

وی بیان کرد: بیشترین میزان سرمازدگی در شهرستان گرمی اتفاق افتاده و برای کاهش میزان خسارت واکاری محصول جایگزین به صورت کشت دوم در مزارع آبی بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان نیز آغاز شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: با انجام اقدامات فنی و کودپاشی مناسب بخشی از مزارع در حال احیاست به طوری که مزارع شهرستان بیله‌سوار مشکل جدی ندارد و مزارع شهرستان گرمی در پی بارش‌های اخیر و شرایط مساعد جوی در حال جوانه زدن است.

وی پیش‌بینی کرد که با ادامه شرایط بارش و موثر بودن اقدامات فنی کشاورزان، میزان تولید گندم و جو دچار افت و کاهش محسوسی نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، مزارع گندم و جو استان اردبیل که در جریان طغیان آفت گیاهی شته روسی و شته سبز در فصل پاییز و اوایل زمستان امسال دچار درجاتی از خسارت شده بود، اوایل اسفندماه درگیر سرمازدگی گسترده و آفت زنگ زرد شد.

بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، ۱۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو این استان در سال زراعی جاری دچار آفت شته روسی و شته سبز شد و علاوه بر خسارت هنگفت این آفات، به علت خشکسالی و افزایش دمای کم‌سابقه در فصل پاییز، کل محصول کشت شده زودتر از زمان لازم به مرحله ساقه‌دهی رسید و همین امر، شرایط را برای سرمازدگی مزارع فراهم کرد.

سرمای کم‌سابقه و بدون برف هفته اول و دوم اسفندماه امسال نیز که با افت دما به هشت درجه سانتی‌گراد زیر صفر در همه مناطق استان همراه بود، موجب سرمازدگی بخش زیادی از مزارع گندم و جو استان اردبیل به ویژه در شهرستان‌های گرمی، بیله‌سوار، اردبیل، مشگین‌شهر، انگوت، پارس‌آباد و اصلاندوز شد.

بیشترین میزان خسارت از مزارع گندم شهرستان‌های گرمی، انگوت و بیله‌سوار گزارش شده و به ادعای کشاورزان منطقه، بسیاری از مزارع این سه شهرستان به خصوص مزارع کشت شده در اوایل پاییز که به مرحله ساقه دهی رسیده بود، به صورت ۱۰۰ درصد خسارت دیده و امکان برداشت محصول در این گونه مزارع از بین رفته است.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرده است که کارشناسان این دستگاه متولی بخش، در حال برآورد و ارزیابی خسارت هستند و پس از جمع بندی، میزان خسارت وارده اعلام خواهد شد.

بنا به گفته مسئولان بیمه محصولات کشاورزی، زمان دقیق برآورد و تعیین خسارت سرمازدگی و آفات محصول کشت شده، یک ماه قبل از زمان برداشت و در اواخر بهار خواهد بود.

امسال محصول گندم در سطح ۵۵ هزار هکتار از اراضی آبی و ۲۳۵ هزار هکتار از اراضی دیم استان اردبیل کشت شده ولی با توجه به درگیر شدن مزارع استان با آفات متعدد و سرمازدگی بعید به نظر می رسد که برنامه تولید ۴۶۵ تا ۵۰۰ هزار تن گندم در این استان در سال زراعی جاری محقق شود.

بنا به اعلام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، در سال زراعی جاری محصول جو در ۹۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت شده که ۲۵ هزار هکتار آن به صورت آبی و ۷۰ هزار هکتار نیز به صورت دیم بوده ولی بخش عمده‌ای از این مزارع دچار خسارت سرمازدگی و شته روسی شده است.

استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=138356

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});