• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2

رشد ملایم بازارها در هفته اول سال ۱۴۰۳

  • کد خبر : 138796
  • 13 فروردین 1403 - 19:06
رشد ملایم بازارها در هفته اول سال ۱۴۰۳
بررسی بازار سکه و طلا طی ١٠ روز نخست سال ١۴٠٣ نشان می‌دهد که بازار همچنان روند صعودی که از هفته‌های پایانی اسفند ماه ١۴٠٢ در پیش گرفته بود، ادامه داده و البته با شیب ملایم‌تر جلو آمده است.

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ رشد بورس در هفته ابتدایی ۱۴۰۳

بورس در روزهای ابتدایی سال جدید روند صعودی پیدا کرد. شاخص کل بورس تهران در روز یکشنبه صعود ۴۱ هزار و ۲۶۷ واحدی داشت و روز دوشنبه شاخص ۱۷ هزار و ۲۵۶ واحد رشد کرد. همچنین روز سه‌شنبه شاخص ۴ هزار و ۱۸۵ واحد کاهش یافت. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز شاخص کل ۱۱ هزار و ۹۷۱ واحد رشد کرد. شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی اسفند ۶۶ هزار و ۲۹۴ واحد بالاتر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت ۳ درصد شد. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۲۷ هزار و ۸۶۴ واحد بالاتر ایستاد و بازدهی مثبت ۳.۷ درصدی را ثبت کرد. شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی اسفند ۶۶ هزار و ۲۹۴ واحد بالاتر ایستاد. بازار سهام دومین هفته معاملاتی فروردین ماه را در حالی آغاز می‌کند که شاخص‌های سهامی در اولین هفته فروردین و آخرین هفته اسفند ماه با رشد قابل توجهی همراه شدند. معاملات سهامی در این هفته احتمال حرکت به سوی اصلاح زمانی شاخص کل را در بر دارند. از سوی دیگر نیز با اتمام تعطیلات احتمال افزایش ورود جریان پول حقیقی به موقعیت‌های سهامی و خروج سرمایه از صندوق های درآمد ثابت نیز بالا رفته است. ارزش معاملات سهام در محدوده ۳ تا ۵ همتی قرار دارد و احتمال غلبه سرانه فروش بر خرید نیز وجود دارد. در حال حاضر ریسک معاملات سهامی اندکی افزایش یافته است که با افزایش احتمال دست‌یابی به بازدهی بالاتر همراه است.
بازار سکه و طلا/ رشد ملایم سکه و طلا در سال جدید
بررسی بازار سکه و طلا طی ١٠ روز نخست سال ١۴٠٣ نشان می‌دهد که بازار همچنان روند صعودی که از هفته‌های پایانی اسفند ماه ١۴٠٢ در پیش گرفته بود، ادامه داده و البته با شیب ملایم‌تر (نسبت به پیش از سال جدید) جلو آمده است؛ این افزایش بر اساس معاملات در بازارهای غیررسمی (همچون اینترنتی و…) صورت گرفته است و به اعتقاد فعالان و کارشناسان این بازار، ممکن است با بازگشایی بازار (پس از تعطیلات) به تعادل برسد.
بر خلاف سکه، قیمت طلا طی سال‌های اخیر، معمولا دارای حباب نبوده است. هرچند که در روزهای پایانی سال، قیمت‌ها ساعتی هم تغییر می‌کرد اما در نخستین روز از سال ١۴٠٣، هر قطعه‌ سکه تمام طرح جدید ۳۸ میلیون و ٨٠۶ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار سه میلیون و ۲۵۳ هزار تومان، تعیین قیمت شد. این روند صعودی با شیبی طی ١٠ روز اخیر ادامه پیدا کرد؛ براساس آخرین معاملات غیررسمی صورت گرفته، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در دهم فروردین ماه، سه میلیون و ۲۷۳ هزار تومان و هر قطعه سکه نیز ٣٩ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین قیمت و ثبت شده است. بر این اساس پیش‌بینی قیمت طلا و البته سکه در سال ۱۴۰۳ را بایستی با توجه به برخی عوامل نظیر افزایش یا کاهش نرخ دلار آمریکا و تغییرات قیمت‌ها در بازارهای بین‌المللی انجام داد؛ نرخ ارز به دلیل عرضه و تقاضا، ممکن است دلایل دیگری نظیر برخی وقایع خاص هم داشته باشد؛ بطور مثال تزریق سرمایه از طریق مذاکرات بین‌المللی، قطعا موجب کاهش نرخ ارز و به سبب آن کاهش قیمت طلا شود. همانطور که موضوع آزاد شدن دلارهای بلوکه شده ایران در کشور کره جنوبی، مطرح و بحث آن داغ شد؛ آزاد شدن این ارز و تزریق آن به اقتصاد کشور می‌تواند سبب افزایش عرضه و کاهش مقطعی قیمت دلار و به‌تبع آن سکه و طلا در کشور شود. در مجموع برای سال پیش‌رو، باتوجه به فاکتورهای بین‌المللی (نوسان بهای جهانی طلا)، تحولات سیاسی و اقتصادی در دنیا و… گرفته تا تحولات بازارهای داخلی، پیش‌بینی آینده بازار کمی دشوار است؛ چراکه عوامل مربوط به اقتصاد یک کشور، تاثیر به‌سزایی بر روی قیمت بازار آن دارد.

بازار ارز/ رشد قیمت دلار در سال جدید

قیمت دلار در هفته نخست فعالیت بازارهای مالی در سال ۱۴۰۳ با افزایش قیمت بازگشایی شد با برخورد به کانال ۶۱ هزار تومان در سقف مقاومت خود قرار گرفت. در هفته اخیر رخدادهای سیاسی بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داد. معامله‌گران می‌گویند رویدادهای سیاسی بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به جهت تعطیلات نوروز تقاضا بازیگر فعالی در تعیین قیمت نیست.
فعالان بازارهای مالی معتقدند با توجه به روزهای باقیمانده از تعطیلات نوروز اگر اخبار سیاسی خاصی روانه بازار نشود، قیمت دلار در محدودهای فعلی و در پله هفت و هشت کانال اول کریدور ششم نوسان خواهد داشت. بازدهی اسکناس آمریکایی در پنج روز کاری هفته اخیر تغییرات قابل توجهی نداشت و نسبت به اولین روز بازگشایی بازارها در سال جدید (روز یکشنبه ۵ فروردین) افت ۰.۱۶ درصدی و کاهش ۱۰۰ تومانی داشت. قیمت یورو در بازار آزاد در این روز با افزایش ۲۵۰ تومانی مواجه بود و به رقم ۶۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. قیمت اسکناس یورو و حواله یورو در مرکز مبادله اما کاهشی بود و به ترتیب ارقام ۴۷ هزار و ۳۶ تومان و ۴۳ هزار و ۸۷۷ تومان را ثبت کرد. قیمت درهم امارات اما در بازار آزاد روز پنجشنبه رشد کرد و به ۱۶ هزار و ۸۷۷ تومان رسید. قیمت اسکناس و حواله درهم اما در مرکز مبادله نسبت به روز گذشته ثابت ماند و به ترتیب ارقام ۱۱ هزار و ۸۳۷ تومان و ۱۱ هزار و ۴۲ تومان را ثبت کرد. قیمت پوند انگلیس روز پنجشنبه افزایش ۵۰۰ تومانی داشت و به ۷۷ هزار و ۷۸۰ تومان در بازار آزاد رسید. قیمت لیر ترکیه نیز در این روز در بازار آزاد ۱۹۲۵ تومان بود.

بازار مسکن/ پیش‌بینی کارشناسان از قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳

داود بیگی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های کشور با اشاره به وضعیت بازار مسکن، می‌گوید: ما در سال گذشته در حدود ۵۰ درصد افزایش هزینه ساخت را داشتیم و متوسط قیمت فروش آپارتمان هم چیزی در حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است. وی افزود: در عین حال، مقدار ساختمان ساخته شده هم نسبت به سال ۱۴۰۱ کمتر از نیاز بازار بوده است. حجم معاملات و تعداد قراردادها نیز در حدود ۶۰ درصد کاهش داشته است. نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: این یک نمای کلی از بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ است که همه این‌ها را کنار هم بگذاریم، متوجه می‌شویم که هم قدرت خرید افت شدید داشته و هم این‌که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن هم کاهشی بوده است. بیگی‌نژاد متذکر شد: وقتی می‌گوییم تیراژ تعداد آپارتمان‌های ساخته شده کم است، به‌خاطر این است که میزان سرمایه‌گذاری در این بخش متاسفانه کاهشی بوده است. وی ادامه داد: از طرفی هم تعداد معاملات خرید آپارتمان را که بررسی می‌کنیم، می‌بینیم ۶۰ درصد کاهش یافته که نشان می‌دهد قدرت خرید کمتر شده است. نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۳، گفت: واقعیت این است که یک بخشی از قیمت مسکن به عرضه و تقاضا مربوط می‌شود، اما نهاده‌های ساختمانی و عوامل تولید مسکن، پارامترهایی است که قیمت آپارتمان را تعیین می‌کند. بیگی‌نژاد افزود: در این میان، بالاخره چند رویداد مهم در سال ۱۴۰۳ پیش روی اقتصاد ایران و جهان است. در اقتصاد ایران، بالاخره کسانی که در مجلس رای آوردند، امسال در مجلس حضور پیدا می‌کنند و باید ببینیم چه مسیری را برای اهداف دولت در بخش مسکن ترسیم می‌کنند. وی عنوان کرد: همچنین باید ببینیم بازارهای موازی با بخش مسکن چه مسیری را طی می‌کنند و چه کاهش یا جهشی را خواهند کرد که قطعا قیمت مسکن نیز از آن تاثیر می‌گیرد.

بازار نفت/ پیش‌بینی نفت ۹۰ دلاری

قیمت نفت در شرایطی در هفته‌های اخیر افزایش یافته که دورنمای وضعیت تولید نفت آمریکا در بازار جهانی مشخص نیست. تمام گزارش‌ها حاکی از افزایش تولید آمریکا جهت پایین آوردن قیمت نفت است. اما به نظر می‌رسد وزارت انرژی آمریکا فعالانه در حال خرید نفت با قیمت فعلی است تا ذخایر استراتژیک نفتی ۴۰ ساله خود را پر کند. این بدان معناست که آمریکا بازار‌ها را پر کرده تا قیمت نفت کاهش یابد، اما از طرف دیگر همان نفت را با قیمت بالاتر خریداری می‌کند. در این بین ارزش دلار آمریکا در آستانه انتشار اطلاعات مربوط به شاخص هزینه‌کرد مصرف فردی در آمریکا دوباره رو به افزایش است. فدرال رزرو آمریکا از این شاخص برای تعیین سیاست خود در مورد نرخ بهره استفاده می‌کند. اگر فشار قیمت‌ها افزایش یافته باشد، فدرال رزرو از تعداد دفعاتی که قرار است نرخ بهره را پایین بیاورد می‌کاهد و این به معنای بالا رفتن ارزش دلار است. نفت آمریکا در روز پنجشنبه ۸۲ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه و نفت برنت حدود ۸۶ دلار و ۸۲ سنت به فروش می‌رسید. اوپک در جلسه روز چهارشنبه در مورد کاهش تولید فعلی تصمیم‌گیری خواهد کرد. انتظار می‌رود عربستان کاهش تولید داوطلبانه خود را تا پایان سال جاری میلادی ادامه دهد. به نظر می‌رسد کشمکش بین آمریکا و اوپک به نفع این گروه نفتی پایان خواهد یافت و قیمت نفت از این هم بالاتر می‌رود. آمریکا نمی‌تواند بازار‌ها را با عرضه بیش از حد نفت پر کند و توانایی مقابله با کاهش تولید عربستان و روسیه را هم ندارد. به نظر می‌رسد آمریکا در تلاش برای پر کردن ذخایر استراتژیک نفتی، هزینه سنگینی در جنگ اقتصادی با روسیه و اوپک پرداخت کرده است و تاثیر آن را در نرخ تورم و پمپ بنزین‌های خود با افزایش قیمت بنزین می‌بیند. پیش بینی می‌شود قیمت نفت ابتدا تا ۸۶ دلار در هر بشکه بالا رود و بعد به ۸۹ دلار و ۶۴ سنت و در نهایت به ۹۳ دلار و ۹۸ سنت برسد. از طرف دیگر پایین‌ترین حد قیمت نفت ۸۰ دلار و ۸۰ دلار و ۶۰ سنت تخمین زده می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=138796

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});