• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
4

پروژه ۱۸ ساله سالن تئاتر زنجان معطل اعتبارات

  • کد خبر : 141472
  • 10 اردیبهشت 1403 - 12:30
پروژه ۱۸ ساله سالن تئاتر زنجان معطل اعتبارات
یازاکو - ساخت سالن تخصصی تئاتر زنجان از سال ۱۳۸۵ آغاز شد ولی با گذشت ۱۸ سال، تکمیل آن با پیشرفت فیزیکی حدود ۱۳ درصد متوقف مانده و نیازمند تخصیص اعتبارات است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، تئاتر و نمایش، رسانه‌ای تاثیرگذار برای انتقال پیام‌ است و آنچه در صحنه تئاتر اجرا می‌شود، می‌تواند تاثیر عمیق و بلند مدتی در ذهن و تفکر مخاطب داشته باشد از این رو تئاتر یکی از هنرهای هویت ساز و به مثابه آیینه جامعه است.

هنر تئاتر در زنجان فراز و نشیب های متعددی سپری کرده و در مقاطعی رونق زیادی داشته و در چند سال اخیر چراغ آن کم سو بوده است.

در سال‌های اخیر تئاتر در استان زنجان با بودجه‌ها و حمایت های محدود و بیشتر با تکیه بر علاقه ها و انگیزه های فردی ادامه مسیر داده است.

با وجود تلاش هایی که برای تامین نیازهای سخت افزاری در حوزه تئاتر طی چند سال گذشته در زنجان انجام شده، نبود سالن تخصصی برای تئاتر همچنان یک مساله جدی و کمبود اساسی است.

در این سال ها نبود سالن تخصصی و ملزومات سخت افزاری مورد نیاز برای اجراهای فاخر نمایشی به دغدغه عمده هنرمندان تئاتر در استان زنجان تبدیل شده است.

تکمیل سالن تخصصی تئاتر زنجان حداقل هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار لازم دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: تکمیل سالن تخصصی تئاتر زنجان حداقل هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار لازم دارد یعنی اینکه این طرح از محل بودجه های استانی قابلیت اجرایی ندارد.

اصغر حاج علی اکبری ادامه داد: بر اساس آنچه معمول است اگر روند تکمیل یک پروژه عمرانی بیش از ۱۱ سال طول بکشد، مقاومت و استحکام آن طرح نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و به سرانجام رساندن آن هزینه های بیشتری را می طلبد.

وی اظهار کرد: این طرح هم اکنون ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اولویت دولت هم تکمیل طرح های نیمه تمامی است که درصد پیشرفت بالایی دارند و از این جهت نیز پروژه سالن تخصصی تئاتر زنجان حایز چنین شرایطی نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: متاسفانه در سفر رییس جمهور به استان برای این پروژه اعتباری مصوب نشد ولی در تلاش هستیم پروژه سالن نیمه کاره تئاتر زنجان در فهرست طرح ها برای اختصاص اعتبار قرار گیرد.

حاج علی اکبری گفت: کمبود فضاها و مراکز فرهنگی جزو پنج مساله دارای اولویت استان در قالب نقشه مهندسی فرهنگی قرار گرفته است و امیدواریم این موضوع زمینه توجه هرچه بیشتر به پروژه های نیمه تمام فرهنگی و هنری در استان را فراهم کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: تلاش می کنیم این کمبودها تا حدی جبران شود و انتظار داریم سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در این خصوص کمک حال هنرمندان باشد.

استان قادر به تامین اعتبار این طرح‌ها نیست

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان به فعال کردن برخی از پروژهایی که در سال های گذشته معطل بودند اشاره کرد و گفت: غیر از طرح کتابخانه مرکزی و سالن تخصصی تئاتر همه پروژه های عمرانی احداثی استان فعال است.

احمد خداوردی افزود: تکمیل این ۲ طرح دست کم چهار هزار تا پنج هزار میلیارد ریال اعتبار لازم دارد و تخصیص اعتبار برای این طرح ها به معنی تعطیلی تعداد قابل توجهی از پروژه های دیگر است.

وی اظهار کرد: واقعیت این است که این ۲ پروژه مهم فرهنگی و هنری استان نیازمند اعتبارات ملی است و تامین اعتبار آنها در استان ممکن نیست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان اینکه طولانی شدن اجرای پروژه ها و معطل ماندن چندین ساله برخی از آنها موجب افزایش هزینه ها نیز می شود، گفت: هر چقدر بتوانیم مدت اجرای پروژه ها را کم کنیم به نفع دولت است.

محدودیت بودجه فرهنگی یک چالش است

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و اشاره اسلامی استان زنجان از وجود ۱۲ گروه دارای مجوز تئاتر در استان خبر داد و گفت: ما تمام تلاش خود را برای حمایت از هنرمندان در رشته های مختلف به ویژه هنرمندان تئاتر انجام می دهیم ولی با محدودیت های بودجه ای دست ما چندان باز نیست.

ابراهیم قاسمی با بیان اینکه محدودیت بودجه فرهنگی یک چالش در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری است، اظهار کرد: حمایت از گروه ها یا نمایش بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه تئاتر انجام می شود و گروه هایی که ثبت نشده اند مشمول حمایت نمی شوند بنابراین در وهله نخست باید ثبت آنها در سامانه انجام شود.

وی با بیان اینکه نبود سالن تخصصی برای تئاتر همچنان یک مساله جدی و کمبود اساسی در استان است، گفت: در خصوص فضای لازم و مناسب برای هنرهای نمایشی در استان در مضیقه هستیم و هم اکنون تنها یک سالن در فرهنگسرای امام خمینی (ره) شهر زنجان برای اجراهای صحنه ای استفاده می شود و یک پلاتو نیز برای تمرین و اجراهای محدود در این فرهنگسرا ایجاد شده است.

قاسمی گفت: شهرستان های استان هم وضعیت چندان خوبی از حیث فضاهای مورد نیاز برای تئاتر ندارند، در ابهر، خرمدره و خدابنده که گروه های فعال تئاتر دارد، پلاتو مناسب تمرین وجود ندارد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و اشاره اسلامی استان زنجان گفت: تخصیص اعتبارت فرهنگی عمدتا برنامه محور است و ما در این خصوص برای برگزاری رویدادی مثل جشنواره تئاتر استان هزینه های بیشتری هم صرف کرده ایم.

برآیند:

سالن تخصصی تئاتر زنجان که یکی از نیازهای اساسی و جدی فعالان هنری و نمایشی در استان است بعد از گذشت ۱۸ سال از زمان شروع طرح،‌ همچنان نیمه تمام مانده و برای تکمیل شدن به تخصیص اعتبارات نیاز دارد که تامین این اعتبارات هنگفت در توان استان نیست و باید در سطح ملی صورت گیرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=141472

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});