• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

سرمایه‌گذاری سه هزار و ۵۷۱ میلیارد تومانی ارس برای توسعه صادرات

  • کد خبر : 14884
  • 26 اردیبهشت 1400 - 11:00
سرمایه‌گذاری سه هزار و ۵۷۱ میلیارد تومانی ارس برای توسعه صادرات
یاز اکو - حمایت از تولیدات صادرات‌محور و بومی‌سازی برندهای معروف خارجی با رویکرد صادراتی از حدود ۲ سال گذشته در منطقه آزاد ارس آغاز شده و تنها در یک سال اخیر طرح های تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ریالی سه هزار ۵۷۱ میلیارد تومان و ارزی ۷۰.۵ میلیون یورو به بهره برداری رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، در راستای حمایت از فعالان اقتصادی با رویکرد تولید محصولات صادراتی در منطقه آزاد ارس، ۳۸ طرح تولیدی و صنعتی به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان پنجشنبه گذشته به صورت ویدیو کنفرانس با دستور رییس جمهوری افتتاح شد.

علاوه بر این  بیستم شهریور سال گذشته نیز ۱۲ طرح صنعتی و کشاورزی با سرمایه‌گذاری ریالی ۴۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و سرمایه گذاری ارزی ۷۰.۵ میلیون یورویی به صورت ویدئو کنفرانس با دستور رییس جمهوری افتتاح شد.

بومی سازی محصولات برند و بازفرآوری آن برای صادرات

متعاقب این رویکرد که هسته اصلی آن بومی سازی محصولات برند و بازفرآوری آن برای صادرات است، فروردین ماه امسال نیز ۲۰ طرح بزرگ صنعتی، فنی و زیربنایی، کشاورزی و گردشگری با بیش از یک هزار و ۱۵۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری، به صورت ارتباط زنده تصویری با دستور رئیس جمهور در منطقه آزاد ارس به بهره برداری رسید.

منطقه آزاد ارس با داشتن ۲۸۱ واحد تولیدی و صنعتی فعال و ۲۰۶ واحد در حال ساخت، فعالیت های اقتصادی خود را بر مبنای رفع موانع تولید و پشتیبانی ادامه می دهد و نهضت حمایت از تولیدکنندگان با رویکرد صادرات اولویت اصلی و اول خود قرار داده است. 

تولید انواع محصولات صنعتی، لوازم خانگی، کشاورزی، گلخانه‌ای و توسعه عمرانی در منطقه آزاد ارس، الگوی مناسب حمایت از تولید، توسعه و اشتغال را به وجود آورده است که با اولویت تولید محصولات وارداتی در داخل کشور به پیش می رود.

نهضت صادرات در منطقه آزاد ارس
محسن نریمان مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس

اشتغال ۵۰۰ نفری در منطقه آزاد ارس با اولویت صادرات و داخلی سازی واردات 

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس در این خصوص گفت: در راستای اولویت های یاد شده،   ۲۳ طرح صنعتی، هفت طرح کشاورزی، ۲ طرح عمرانی و سه طرح ورزشی طی روزهای گذشته در منطقه افتتاح شد که ۲ هزار میلیارد تومان هزینه کرد و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی داشت.


محسن نریمان اظهار کرد: یک واحد تولید الیاف نسوز سرامیکی یا پتوی سرامیکی که پیش از این ۹۰ درصد نیاز داخل به این محصول وارداتی بود با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان و اشتغال ۴۰ نفر در منطقه آزاد ارس به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: این محصول برای عایق بندی در درجه های حرارت بیش از هزار درجه کاربرد دارد و در واقع دومین کارخانه از این نوع در کشور محسوب می شود ولی ظرفیت کارخانه افتتاح شده در ارس پنج هزار تن بوده که بیشتر از نوع مشابه آن است.  

 
وی افزود: یک واحد صنایع غذایی هم که به تولید فرآورده های کاکائویی به صورت صنعتی و فانتزی اشتغال خواهد داشت با اعتبار یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۵۰ نفر مستقیم و ۱۵۰ نفر غیرمستقیم به مرحله افتتاح رسید.


وی ادامه داد: انبار ایمن نگهدار برای نگهداری مواد اولیه دخانیات با ظرفیت نگهداری ۱۰هزار تن با اشتغال ۲۰ نفر و سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد تومان از جمله دیگر طرح های افتتاح شده در این راستا است.


نریمان یادآور شد: واحدهای تولید لوازم خانگی، کولر گازی، دامپروری، آبزی‌پروری، کشاورزی، شوینده های بهداشتی، کفپوش، دیوار پوش، کارتن، سیم ظرفشویی و پوشاک از دیگر طرح های افتتاح شده منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس بوده است.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس همچنین خاطر نشان کرد: بزرگترین گلخانه سقف شیشه ای هیدروپونیک خاورمیانه در منطقه آزاد ارس ایجاد شده و تراز تجاری این منطقه از ۲ سال گذشته مثبت بوده و از واردات به سمت صادرات حرکت کرده است. 

نریمان تاکید کرد: منطقه آزاد ارس آمادگی دارد قبل از پایان دولت در تیر ماه امسال طرح های دیگری را آماده افتتاح کند. 

نهضت صادرات در منطقه آزاد ارس
واحد تولید پتوی سرامیکی یا الیاف نسوز در منطقه آزاد ارس 

صرفه جویی مستمر ۱۵میلیون یورویی با سرمایه گذاری ۲۶۰ میلیارد تومانی با ساخت پتوی سرامیکی نسوز 


 مدیر شرکت تولید پتوی سرامیکی در منطقه آزاد ارس گفت: این شرکت با سرمایه گذاری ۲۶۰ میلیارد تومانی یک محصول وارداتی با ظرفیت پنج هزار تن انواع محصولات الیاف سرامیکی شامل الیاف فله سرامیکی، پتوهای نسوز و تخته های نسوز راه داخلی سازی راه اندازی کرده است.


سید فتاح کبیر اظهار کرد: استفاده از الیاف سرامیکی یا پتوی سرامیکی در نیروگاه ها، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها به عنوان یک تکنولوژی های‌تک در کوره های حرارتی، القایی،  جداره بندی و عایق بندی آنها استفاده می‌شود و به علت نسوز بودن آن در درجات حرارتی بسیار بالا عایق مناسبی به شمار می آید.
وی افزود: پتوهای صنعتی یا الیاف های سرامیکی نسوز تاکنون از کشورهای چین، هند و کره جنوبی وارد کشور می شد اما که اکنون در داخل کشور و توسط متخصصان ایرانی ساخته می شود.

 
کبیری خاطرنشان کرد: ساخت پتوهای صنعتی یا الیاف های سرامیکی برای کشور ۱۵ میلیون یورو صرفه جویی ارزی به دنبال دارد.  

نهضت صادرات در منطقه آزاد ارس
حمیدرضا مومنی، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور

سرمایه گذاری ۹۷درصد بخش خصوصی در مناطق آزاد کشور


مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور نیز گفت: در مرحله چهارم ۹۷ درصد طرح های افتتاح شده مناطق آزاد صنعتی و تولیدی اخیر توسط رییس جمهوری توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.  
حمیدرضا مومنی اظهار کرد: سه درصد آن که مربوط به زیرساخت‌های لازم برای توسعه مناطق آزاد و حمایت از تولید می باشد توسط مناطق آزاد سرمایه گذاری شده است که در واقع مأموریت حاکمیتی را انجام داده اند.

بر اساس این گزارش در شصت و هفتمین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، فرمان افتتاح رسمی ۹۴ طرح عمرانی، تولیدی و زیرساختی را در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی سلفچگان، ارس، اروند، چابهار، قشم و پیام در استان البرز صادر کرد.

برای اجرای این طرح‌ها در مجموع ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و با بهره‌برداری از آنها برای ۲ هزار و ۹۴۳  نفر اشتغال پایدار و مستقیم ایجاد می شود.

منطقه آزاد ارس در شمالغرب ایران در نقطه صفر مرزی در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است و صنعتی ترین منطقه آزاد کشور محسوب می شود.

فعالان اقتصادی در صورت سرمایه گذاری در این منطقه از مزایای قانونی، مالیاتی و گمرکی بهره مند می شوند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=14884

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});