• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
9

فعالیت ۱۳۰۰ کارگاه تولید نخودچی در ممقان

  • کد خبر : 14951
  • 26 اردیبهشت 1400 - 14:00
فعالیت ۱۳۰۰ کارگاه تولید نخودچی در ممقان
یاز اکو - رئیس اتحادیه آجیل، خشکبار و نخودچی ممقان از فعالیت ۱۳۰۰ کارگاه تولید نخودچی در این شهر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، جواد اژدری در جریان بازدید خبرنگاران از کارگاه های تولید نخودچی در ممقان با بیان اینکه ممقان دومین تولید کننده نخودچی در جهان است، اظهار کرد: نخودچی جزو ۶ قلم اصلی آجیل و خشکبار است و سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن در ۱۳۰۰ کارگاه فعال در ممقان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: حدود ۸ هزار نفر به صورت مستقیم در این صنف مشغول به کار هستند و با توجه به فعالیت این میزان افراد در کارگاه های تولید نخودچی، به هیچ عنوان مشکل اشتغال نداریم و حتی از شهرستان های دیگر هم در این کارگاه ها مشغول به کار هستند.

وی اضافه کرد: نخودچی تولید شده در ممقان به کشورهایی مانند چین، آلمان، استرالیا، عراق، افغانستان و … صادر می‌شود.

رییس اتحادیه آجیل، خشکبار و نخودچی ممقان در خصوص بحث های حمایتی از این صنف نیز گفت: برای اینکه سود بیشتری به تولید کنندگان برسد، باید تسهیلات ارزان قیمت داده شود ولی علی‌رغم اینکه در شرایط تحریم نیز فعال بودیم، تاکنون از طرف دولت حمایت های خوبی نشده است.

نیازمند حمایت های بیشتری در سال جدید هستیم

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ هزار تومان تسهیلات از طرف بسیج سازندگی به کارگاه های تولید نخودچی داده شده است که نیازمند حمایت های بیشتری در سال جدید هستیم.

اژدری در خصوص میزان ارزآوری این صنف نیز خاطرنشان کرد: حدود ۱۳۰ هزار تن تولیدی داریم که ۶۰ درصد از این مقدار صادر می شود و حدود ۲۰۰ میلیون دلار در سال ارز آوری داریم.

وی در تشریح مشکلات این صنف نیز گفت: با توجه به اینکه مصارف برق و گاز کارگاه های ما بسیار زیاد است، درخواست ما این است که به جای تعرفه صنعتی، تعرفه کشاورزی حساب شود و در خصوص بیمه تامین اجتماعی نیز باید همانند قالیبافان از صنف ما نیز به‌صورت اختصاصی حمایت شود.

وی در خصوص دستگاه های تولید نخودچی نیز بیان کرد: برای راه اندازی یک کارگاه تولید نخودچی دستگاه های تفت، پوست کن، آبزن، سرند، سایز بندی، پنج کاره، پر کن و سردوز لازم است که برای تولید این دستگاه ها حدود ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار لازم است.

اژدری ادامه داد: با توجه به اینکه اکنون در همه کارگاه ها دستگاه تولید وجود دارد، اما بر اساس میزان کارکرد دستگاه ها باید هر ۱۰ سال یک‌بار تعویض شود.

شهر ممقان جزو شهرهای فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود

رییس تعاونی نخودپزان ممقان نیز طی سخنانی گفت: شهر ممقان جزو شهرهای فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود و اگر برخی مشکلات و موانع این صنف حل شود، ظرفیت تولید سالانه از ۱۳۰ هزار تن به ۲۵۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

محمد آقا محمدی ادامه داد: بحث اشتغال در ممقان بسیار چشم‌گیر است و در هر کارگاه حدود ۴ الی ۵ نفر مشغول به کار هستند ولی متاسفانه صنفی که بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ارز آوری دارد، برخلاف سایر مشاغل از حمایت های خوبی برخوردار نیست و تاکنون کد اختصاصی نخودچی ممقان صادر نشده است.

وی همچنین در رابطه با اعمال محدودیت ها در خصوص بحث طعم دهی نیز گفت: در مورد بحث طعم دهی و تنوع محصولات متاسفانه به دلیل مشخص نبودن مقدار اسانس و مواد افزوده شده به نخود از طریق سازمان غذا و دارو جلوگیری شد.

آقا محمدی افزود:  در حال حاضر طعم های شکلاتی، دارچینی و شکر مورد تایید سازمان غذا و دارو است و ما از این سازمان انتظار داریم با ارائه راه کار این مشکل را حل کرده و از کاهش تنوع محصولات در بازار جهانی باعث جلوگیری کند.

رییس تعاونی نخودپزان ممقان تاکید کرد: وجدان کاری تولید کنندگان اجازه نمی‌دهد که در بحث طعم دهی به صورت زیرزمینی کار کنند و محدود کردن فعالیت خود را به کار زیرزمینی ترجیح می‌دهند. 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=14951

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});