• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3
مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

دانش‌آموزان سرماخورده به مدرسه نروند/ تزریق واکسن آنفلوآنزا ضروری است

  • کد خبر : 81806
  • 21 مهر 1401 - 13:23
دانش‌آموزان سرماخورده به مدرسه نروند/ تزریق واکسن آنفلوآنزا ضروری است
یازاکو- مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به شیوع و انتقال ویروس آنفلوانزا با شروع فصل سرما، گفت: در این زمان از فصل پاییز دانش‌آموزانی که دچار سرماخوردگی هستند، هرگز به مدرسه نروند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، سیمین خیاط زاده گفت: با اشاره به اینکه در زمان کنونی رعایت نکات بهداشتی کاهش و فاصله فیزیکی بین مردم به خصوص در مدارس رعایت نمی‌شود، افزود: بر همین اساس احتمال می‌دهیم امسال نسبت به سال گذشته میزان ابتلایان به ویروس آنفلوآنزا افزابش یابد که در چنین شرایطی اگر دانش‌آموزی به هر دلیلی علائم سرماخوردگی داشته باشد، به مدرسه نرود و طول مدت علامت دار را در کلاس حضور نیابد.

وی آنفلوانزا را نوعی عفونت ویروسی دانست که سیستم تنفسی فرد در بینی، گلو و ریه‌ها را مورد تهاجم قرار می‌دهد.

خیاط زاده گفت: ویروس آنفلوآنزا با سرفه، عطسه یا حرف زدن فرد مبتلا به صورت قطراتی در هوا انتقال می یابد و فرد می‌تواند با استنشاق مستقیم قطرات یا لمس یک شیء، میکروب‌ها را گرفته و سپس آنها را به چشم‌ها، بینی یا دهان خود منتقل کند.

وی با بیان اینکه در فصول پاییز و زمستان تمامی بیماری‌هایی که علائم تنفسی دارند، خود را نشان می‌دهند، اضافه کرد: در سال ۱۳۹۹ تعداد مبتلایان به ویروس آنفلوانزا در کشور و آذربایجان شرقی کاهش یافت و در سال ۱۴۰۰ نیز موارد ابتلاء کمتر بود، اما افزایش تعداد مبتلایان در سالجاری بسیار محتمل است، چون مدارس حضوری شده و آنفلوآنزا در این گروهای سنی خود را بیشتر نشان می‌دهد.

خیاط زاده اظهار داشت: ویروس آنفلوانزا از راه تنفسی، عطسه، سرفه و قطرات آب دهان و بینی منتقل می‌شود؛ بنابراین هر فردی که ماسک زده و بهداشت فردی را رعایت کند، احتمال ابتلای او کمتر است.

وی با اشاره به اینکه واکسن آنفلوآنزا هم اکنون در تمامی داروخانه‌های آذربایجان شرقی موجود است و در افراد زیر۶ ماه واکسن تزریق نشده و برای زیر ۲ سال نیز توصیه اکید نداریم، گفت: اما دانش‌آموزان با مشورت پزشک خود حتماً  این واکسن را تزریق کنند و مادران باردار، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و کادر بهداشت و درمان نیز واکسن آنفلوآنزا را باید تزریق نمایند.

خیاط زاده افزود: مبتلایان به ویروس آنفلوآنزا حال به حال شده و ناگهانی حال آنها بدتر می‌ شود، اما اگر هم چنین نباشد نمی‌توان گفت که آنفلوآنزا نیست؛ تب و لرز، بدن درد، خستگی و کوفتگی بدن، کمر درد، اشک ریزش و آب ریزش بینی از علائم این بیماری است.
 
این مقام دانشگاه علوم پزشکی تبریز توصیه کرد افراد مبتلا به آنفلوآنزا از تماس مستقیم خودداری و از ماسک استفاده کنند و ضمن استراحت از مایعات استفاده کنند و توجه داشته باشند بیماری ویروسی به آنتی بیوتیک نیاز ندارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=81806

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});