• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
7

سال گذشته ۶۴۵ میلیون دلار کالا از منطقه آزاد ارس صادر شد

  • کد خبر : 15179
  • 27 اردیبهشت 1400 - 14:00
سال گذشته ۶۴۵ میلیون دلار کالا از منطقه آزاد ارس صادر شد
یاز اکو - رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به افزایش ۲۳ درصدی صادرات از منطقه آزاد ارس در سال گذشته، گفت: در مدت یاد شده ۶۴۵ میلیون دلار کالا از این منطقه به ۹ کشور جهان صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، محسن نریمان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مقصد بیشتر صادرات در این مدت به کشورهای آذربایجان، روسیه، عراق، ترکیه، قزاقستان، افغانستان، امارات، الجزایر و صربستان بوده است.

وی ادامه داد: صادرات ارس شامل چهار بخش صادرات قطعی، صادرات کالاهای داخلی، صادرات مجدد و صادرات به سرزمین اصلی می باشد که سال گذشته به ۶۴۵ میلیون دلار صادرات رسید.

نریمان افزود: صادرات قطعی منطقه آزاد ارس در سال گذشته ۲۲۸ میلیون دلار بود که نسبت به صادرات ۱۳۲ میلیون دلاری مدت مشابه سال گذشته رشد ۷۲ درصدی داشت.

وی ارزش صادرات حاصل از تولید این منطقه به سرزمین اصلی را ۱۷۳ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به صادرات ۱۶۰ میلیون دلاری مدت مشابه سال گذشته هشت درصد رشد دارد.

رشد ۱.۶۷ برابری صادرات کالای داخلی منطقه در سال ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۸

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس اظهارکرد: صادرات کالای داخلی منطقه در سال گذشته  ۲۳۵ میلیون دلار بود که نسبت به صادرات ۸۸ میلیون دلاری مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ رشد ۱.۶۷ برابری را نشان می دهد.

نریمان همچنین افزود: علاوه بر ۲۳۵ میلیون دلار، ۱۰۳ میلیون دلار گاز طبیعی نیز از مرکز نوردوز از این محل صادر شده است.  

وی خاطرنشان کرد: بر اساس صادرات قطعی انجام شده عمده این اقلام که شامل خشکبار، مصنوعات پلاستیکی، صیفی جات گلخانه ای، شمش فولادی، نخ پلی استر، جامبوبگ، کیسه پلی پروپلینی و تسمه پروپیلن، هیدورکربن و باتری خودرو بوده است.  

وی یادآرو شد: سال گذشته بر اساس بخشنامه های گمرک ایران مبنی بر لزوم اخذ ثبت سفارش ورود هر نوع کالا به سرزمین اصلی و مناطق آزاد، شرکت های حمل و نقل به دلیل عدم دریافت ثبت سفارش نتوانستند کالاهای ترانزیتی را وارد منطقه کنند و در نتیجه، صادرات مجدد از زمان ابلاغ بخشنامه مذکور در ارس در حد صفر شده است.

منطقه آزاد ارس در شمالغرب ایران در نقطه صفر مرزی در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است و صنعتی ترین منطقه آزاد کشور محسوب می شود.

فعالان اقتصادی در صورت سرمایه گذاری در این منطقه از مزایای قانونی، مالیاتی و گمرکی بهره مند می شوند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=15179

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});