• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
8

رهاورد ١٠هزار میلیارد ریالی وزیر راه برای توسعه راه‌های آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 15319
  • 28 اردیبهشت 1400 - 14:15
رهاورد ١٠هزار میلیارد ریالی وزیر راه برای توسعه راه‌های آذربایجان‌غربی
یاز اکو - "محمد اسلامی" وزیر راه و شهرسازی در سفر به آذربایجان‌غربی با افتتاح ١٢٣ کیلومتر از کریدور غرب کشور و راه‌ اصلی و فرعی در این استان رهاورد ١٠ هزار میلیارد ریالی را برای مردم این خطه مرزی به ارمغان آورد و توسعه بخشی از راه‌های ارتباطی را در این منطقه رقم زد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، وزیر راه و شهرسازی روز گذشته (دوشنبه) در آغاز سفری یک روزه به آذربایجان‌غربی وارد فرودگاه ارومیه شد و مورد استقبال محمدمهدی شهریاری مقام عالی استان و مسوولان استانی قرار گرفت.

در ابتدای سفر وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان غربی، سامانه کمک ناوبری فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه افتتاح شد.

در ادامه این سفر ١٠٣ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در بزرگراه ارومیه، مهاباد و میاندوآب و ٢٠ کیلومتر راه اصلی و فرعی با مجموع اعتبار هزینه شده ١٠ هزار میلیارد ریالی به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از پنج هزار و ١١۴ واحد مسکونی مهر و آغاز عملیات اجرایی ۶ هزار و ٣۶٨ واحد طرح اقدام ملی مسکن از دیگر برنامه‌های سفر وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان‌غربی است.

همچنین همزمان با این سفر فعالیت شرکت عمران شهر جدید گلمان آغاز شد و از بزرگراه بین‌المللی ارومیه – سرو از برنامه‌های پایانی این سفر یک روزه بازدید کرد.

افتتاح سیستم کمک ناوبری فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه

سیستم کمک ناوبری فرودگاه بین المللی شهید باکری با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و استاندار آذربایجان غربی در ارومیه به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: پس از اجرای عملیات فوندانسیون از اواسط مرداد امسال کارهای اصلی سایت انجام شد.  

سیاوش امیر مکری اظهار داشت: برای نصب این سیستم ١٨۵ میلیارد ریال هزینه شده است همچنین این سامانه در ۲ بخش هوایی و طرح تقرب فرودگاه شهید باکری ارومیه سرویس ناوبری هوایی ارائه خواهد داد.

دستگاه DVOR/DME یکی از پیشرفته ترین و بروز ترین سامانه‌های کمک ناوبری موجود در سطح کشور بوده که با ارسال اطلاعات همزمان موقعیت هواپیما را در آسمان نسبت به شمال مغناطیسی تعیین و فاصله هواپیما تا فرودگاه مقصد را مشخص می کند؛ با جایگزینی سیستم DVOR/DME به جای VOR/DME تا حدود زیادی مشکلات مربوط به وجود موانع اطراف و تاثیر آنها بر عملکرد سیستم از بین رفته و ایمنی پرواز به شکل قابل ملاحظه ی افزایش خواهد یافت.

افتتاح ۱۰۳ کیلومتری از کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجان غربی

۱۰۳ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجان‌غربی طی آیینی با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار و جمعی از مدیران این استان به بهره برداری رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: این بخش از کریدور بزرگراهی غرب کشور که در آذربایجان غربی به بهره برداری رسید، ۵۱ کیلومتر در سه راهی ایواوغلی، ۱۰ کیلومتر محور ایواوغلی به خوی، سه کیلومتر محور خوی به سلماس، ۱۲ کیلومتر محور محمدیار و ۲۷ کیلومتر در محور محمدیار به بوکان است.   

سیدمحسن حمزه‌لو افزود: این کریدور بزرگراهی با اعتباری بالغ بر هشت هزار و ٩٠٠ میلیارد ریال در آذربایجان غربی به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: ۲۴۴ کیلومتر از این کریدور بزرگراهی از ابتدای دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی به بهره برداری رسیده است.   

وی بیان کرد : تنها در ٢ سال آخر دولت تدبیر و امید ١٣۶ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجان‌غربی افتتاح شده است.   

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول یک‌ هزار و ۵٣٠ کیلومتر، مرز بازرگان را به بندر امام خمینی (ره) متصل می‌کند و حدود ٣٠ درصد این شبکه حمل‌ و نقل جاده‌ای در آذربایجان‌غربی در حال احداث است.

حمزه‌لو بیان کرد: با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود.   

وی تاکید کرد: وجود یک‌هزار کیلومتر مرز مشترک و همجواری آذربایجان‌غربی با سه کشور، این استان را به دروازه اصلی ارتباط ایران با اروپا تبدیل کرده و عمده حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر کشور از طریق پایانه‌های مرزی استان یعنی یک چهارم پایانه‌های مرزی کشور انجام می‌شود.

 تکمیل کریدور بزرگراهی غرب کشور با توجه به موقعیت راهبردی آذربایجان‌غربی در حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای اهرم کارآمدی برای کاهش تاثیر تحریم‌ها و بیرون‌رفت از مشکلات اقتصادی محسوب می‌شود.

این مسیر از مرز بازرگان در شمال آذربایجان‌غربی آغاز شده و با عبور از آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان و بندر امام خمینی (ره) ختم می‌شود.

از این مسیر، ۳۰۰ کیلومتر در آذربایجان‌غربی و ۳۲۰ کیلومتر آن در کردستان قرار دارد که ۶ تونل به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر، ۱۱ تقاطع غیرهمسطح و یکهزار و ۲۰ متر پل در این منطقه ساخته می‌شود.

اختصاص بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال برای آسفالت راه های روستایی

 وزیر راه و شهرسازی گفت: با رایزنی و هماهنگی بین دولت و مجلس، برای نخستین بار، ۵۰ هزار میلیارد ریال از ردیف بودجه مشخص به بخش آسفالت راه‌های روستایی کشور اختصاص یافت.

 اسلامی در آیین افتتاح بخشی از کریدور بزرگراهی آذربایجان غربی در محور مهاباد – ارومیه افزود: در قالب ابلاغ همین اعتبار آسفالت بیش از ۱۵ هزار کیلومتر مسیر روستایی در دست اجراست که تلاش می شود تا پایان سال ۱۴۰۰ و اوایل سال آینده این عملیات به اتمام برسد.

وی بیان کرد: هدف از اجرای این طرح تعادل سازی و محرومیت زدایی بخش های عقب مانده در این حوزه بود به طوری که تا پایان سال تمام روستاهای بالای ۵۰ خانوار باید از مسیر آسفالته برخوردار باشند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح ۱۰۳ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجان‌غربی گفت: ۵۰ کیلومتر دیگر از مسیر کریدور شمال غرب کشور در این استان باقی مانده که با تامین اعتبارات لازم قبل از اتمام سال جاری پرونده آن بسته می شود.

اسلامی آذربایجان غربی را از مناطق مهم در توسعه مسیرهای بزرگراهی دانست و گفت: اغلب صادرات کشور از راه های شمال غرب و کشورهای همسایه غربی است که با اتمام کریدور استان مسیر توسعه و آبادانی برای کشور فراهم خواهد شد.

هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه‌ در هشت سال گذشته احداث شده است

وزیر راه و شهرسازی گفت: در طول فعالیت دولت تدبیر و امید، هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه در سطح کشور احداث شده است که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.

اسلامی در حاشیه افتتاح ۱۰۳ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در جنوب آذربایجان‌غربی اظهار داشت: با وجود مشکلات موجود در کشور ما شاهد رشد بی‌سابقه ای در احداث خطوط بزرگراهی در کشور بودیم.

وی افزود: تا پیش از آغاز به کار دولت تدبیر و امید تنها ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه در سطح کشور احداث شده بود که این میزان هم اکنون به ۱۸ هزار کیلومتر و تا پایان کار دولت به ۲۰ هزار کیلومتر خواهد رسید که اقدام مهمی در توسعه راه های کشور به شمار می رود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در هشت سال گذشته سالانه حدود هزار کیلومتر به بزرگ‌راه‌های کشور اضافه شده است که این این روند نسبت به بودجه کشور مطلوب و در حد یک رکورد محسوب می شود، اضافه کرد: ایجاد این بزرگراه ها موجب ایمنی و افزایش بهره وری و کاهش بار ترافیکی در جاده‌ها و راه های کشور شده است.  

وی با اشاره به اینکه حمل و نقل در همه محورها به صورت جدی در سال‌های اخیر در کشور توسعه پیدا کرده، گفت: به علت قرار گرفتن سکونت گاه‌ها در اطراف شهرها و در راستای کاهش بار ترافیکی درون شهرها و ایجاد یک مسیر امن و ایمن برای شهروندان، توسعه بزرگراه‌ها در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.  

اسلامی افتتاح بخشی از کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجان غربی را گام مهمی در تکمیل این بزرگراه مهم عنوان کرد و افزود: کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول هزار و ۵٣٠ کیلومتر، مرز بازرگان را به بندر امام خمینی (ره) متصل می‌کند که حدود ٣٠ درصد این شبکه حمل‌ و نقل جاده‌ای در آذربایجان‌غربی در حال احداث است.

وی تاکید کرد: یک سند مادری که سند لجستیک کشور محسوب می شود طراحی شده است که حمل و نقل را از مبدا تا مقصد برای بار و مسافر هم به لحاظ زیرساخت‌ها و هم به لحاظ سیستم‌ها و سامانه‌ها و وسایل حمل و نقل تنظیم کرده است تا در قالب یک برنامه بتوان اهداف کمی را محقق کرد.

افتتاح ٢٠کیلومتر راه اصلی وبزرگراهی باحضور وزیر راه در آذربایجان‌غربی


٢٠ کیلومتر از راه‌های اصلی و بزرگراهی استان با حضور اسلامی وزیر راه و شهرسازی و محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی به بهره برداری رسید.    
وزیر راه و شهرسازی در این مراسم فت: آذربایجان‌غربی با توجه به هم مرز بودن با چندین کشور خارجی، نیازمند توسعه زیرساخت‌های ارتباطی است.  
 اسلامی افزود: در همین راستا توجه به بخش راه‌های ارتباطی آذربایجان‌غربی مورد توجه بوده است.

شهر جدید گلمان به شهرهای آذربایجان‌غربی افزوده شد

‌شهر جدید گلمان در ۱۵ کیلومتری شرق ارومیه با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به جمع شهرهای استان افزوده شد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: شهر جدید گلمان ارومیه به مساحت ٢ هزار و ١١٢ هکتار در ١۵ کیلومتری ‌شهر ارومیه قرار دارد و در حال حاضر، جمعیتی بیش از هفت هزار خانوار در این منطقه ساکن هستند.

حمزه‌لو با بیان این‌که شهر جدید گلمان به لحاظ موقعیت طبیعی و قرارگیری در نزدیکی دریاچه ارومیه، مستعد اجرای طرح‌های گردشگری است، افزود: جذب مشارکت بخش خصوصی، مولد بخش عمران این شهر محسوب می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: وجود اراضی مناسب، شیب قابل قبول جهت شهرسازی و استقرار سازه‌ها، بهره‌مندی از آب و هوای معتدل کوهستانی، احداث مراکز آموزشی، درمانی و خدماتی، همجواری با بافت روستایی و همچنین استفاده از تصفیه‌خانه فاضلاب از جمله امکانات این شهر جهت سرمایه گذاری امن و بازگشت سرمایه محسوب می‌شود.

 حمزه‌لو بیان کرد: همچنین از ظرفیت شهر جدید گلمان در اجرای طرح اقدام ملی مسکن استفاده شده است.

اضافه شدن ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر به خطوط ریلی کشور 

وزیر راه و شهرسازی گفت: در طول دوره دولت دوزادهم ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر به مجموعه خطوط ریلی سطح کشور اضافه شده است.

 اسلامی افزود: هم اکنون بیش از ۲ هزار کیلومتر دیگر احداث خط راه آهن در دست اجراست که از این مقدار هزار کیلومتر ظرف یک ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: با افتتاح طرح های در دست اجرا و پایان دولت مجموع خطوط ریلی کشور به بیش از ۱۴ هزار کیلومتر خواهد رسید که در طول دولت های قبلی بی سابقه بوده است.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید در طول ۸ سال دوره کاری خود، گام‌های بلندی برای توسعه شبکه ریلی کشور برداشته است و طی این مدت پنج مرکز استان از جمله آذربایجان غربی به شبکه ریلی کشور متصل شده است.

اسلامی اظهار داشت: همچنین تا پایان امسال استان‌های اردبیل، چهارمحال‌وبختیاری، کردستان و بخش‌هایی از خراسان شمالی نیز دارای خط آهن خواهند شد.

وی گفت: ساخت راه‌آهن چابهار-زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۰ و یا حداکثر اوایل سال بعد به بهره‌برداری خواهد رسید و در کنار آن احداث خط رشت-آستارا مسیر ریلی شمال-جنوب را تکمیل کرده که نقش مهمی در آینده ترانزیت کشور خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با تمام مزاحمت های استکباری، ما روزانه شاهد آغاز و بهره برداری از طرح های توسعه ای مختلف هستیم.

اسلامی اظهار داشت: در جمهوری اسلامی یک جریان زنده وجود دارد و آن هم «جریان سازندگی» است که موجب توسعه کیفیت زندگی مردم می شود.

با توجه به اینکه آذربایجان غربی یکی از استان های موثر در توسعه تجارت بین المللی کشورمان است، بهبود وضعیت راه های این استان، اثرگذاری قابل توجه در توسعه بازرگانی به ویژه با کشورهای اروپایی خواهد داشت.

 همین امر، ضرورت توجه ویژه به این استان را نشان می دهد؛ امری که در دولت تدبیر و امید به آن به خوبی پرداخته شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=15319

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});