• امروز : یکشنبه - ۱۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 1 September - 2024
1

تلاش برای ابقای بورس

  • کد خبر : 153697
  • 09 شهریور 1403 - 23:35
تلاش برای ابقای بورس
در انتهای هفته گذشته جلسه مشورتی سازمان بورس برای بازار سرمایه برگزار شد اما جزئیات دقیقی از آن منتشر نشده است. به طور کلی وضعیت معاملات توانست تا حدی، اعتماد سرمایه‌گذاران را احیا کند.

یازاکو؛ جعفر ساعی نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ تلاش برای بازسازی اعتماد سرمایه‌گذاران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه با رشد ۸ هزار واحدی کار را تمام کرد و عدد شاخص را به رقم ۲ میلیون و ۷۶ هزار واحدی رساند. هر چند که با این افزایش در شاخص کل پرتفوی فعالان بازار تغییر خاصی را به خود ندیده است، چرا که همچنان دامنه نوسان دو درصدی اجازه تغییر قیمت پایانی برای تغییر دامنه نوسان برای روز کاری بعد را نشان نمی‌دهد.
در انتهای هفته گذشته جلسه مشورتی سازمان بورس برای بازار سرمایه برگزار شد اما جزئیات دقیقی از آن نیز منتشر نشده است. اما به طور کلی وضعیت معاملات توانست تا حدی، اعتماد سرمایه‌گذاران را احیا کند. خبر دیگری برای بازار سرمایه یا به کل برای اقتصاد کشور منتشر شده است و آن هم به صحبت‌های مسعود پزشکیان برمی‌گردد، که برداشت‌های متفاوتی از آن شده است. پزشکیان در صحبت‌های خود عنوان کرده که هیچ منطقی وجود ندارد که بنزین با قیمت دلار آزاد خریداری و سپس با یارانه فروخته شود. این موضوع جای بحث دارد که آیا باید چنین یارانه‌ای داده شود یا خیر و آیا علم اقتصاد، دانشمندان و تجربه بین‌المللی این را قبول می‌کنند؟ او اعتقاد دارد که اقتصاددانان و کارشناسان باید نسبت به این سیاست‌های نادرست اعتراض کنند، و به دنبال راه حلی برای این موضوع باشند. اما بازار بورس تهران برای هفته پیش‌رو با تعطیلات سنگینی مواجه خواهد شد و البته برای تعطیلی روز سه شنبه نیز صحبت‌هایی مطرح شده است و گمانه‌زنی‌هایی نیز شده است. اما به هر حال بازار در هفته پیش روز تنها دو روز کاری جدی را در پیش خواهد داشت و آن هم با دامنه نوسان محدود کار خیلی جدی را در پیش نخواهد برد.

بازار ارز/ دلار در کانال ۵۹ هزار تومان

بازار ارز تهران در روز پنجشنبه ۸ شهریور ماه، همانند روز قبل، روند صعودی خود را ادامه داد. بر اساس شواهد موجود، قیمت دلار روز پنجشنبه، با قیمت ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان آغاز شد و در همین محدوده نوسان داشت و در نهایت با افزایش تقریباً ۴۰۰ تومانی به حدود ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان رسید و فعالیت خود را به پایان رساند. این روند در بازار پشت خطی عصر دیروز نیز ادامه داشت.
کارشناسان بازار معتقدند که دلار در یک سطح مقاومتی حساس قرار دارد و اگر قیمت‌ها بالای این محدوده تثبیت شود، احتمال ادامه نوسانات صعودی قیمت‌ها وجود دارد. با این حال، در صورت از دست رفتن این سطوح، احتمالاً طرف کاهشی با قدرت بیشتری به بازار وارد خواهد شد. برخی از فعالان بازار، پیش‌بینی‌هایی درباره روند قیمت‌ها در هفته آینده ارائه کردند. برخی از آن‌ها با اشاره به تعطیلات پیش‌رو، احتمال دادند که بازار ارز ممکن است تا حدی کم‌عمق شود. با این حال، برخی دیگر هشدار دادند که در ایام تعطیل باید منتظر تلاش‌های برخی معامله‌گران برای افزایش قیمت‌ها بود. همچنین، عده‌ای اشاره کردند که چهارشنبه هفته آینده پایان ماه صفر است و ممکن است حجم معاملات تغییر کند. در این میان، برخی همچنان به ورود بخشی از پول‌های بلوکه شده ثبت‌نام خودرو به بازار ارز امیدوارند.

بازار سکه و طلا/ نوسان رو به بالای سکه و طلا

نادر بذرافشان، روز جمعه در خصوص ارزیابی وضعیت بازار طلا و سکه در پایان هفته و پیش‌بینی هفته آینده افزود: این هفته در مجموع ۹ دلار میانگین افزایش نرخ انس جهانی طلا در طول هفته را داشتیم و آخرین قیمت آن امروز ۲ هزار و ۵۲۲ دلار بود. وی ادامه داد: در بازارهای داخلی هم از ابتدای هفته ما افزایش قیمت‌ها را مجدد تجربه کردیم و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۶۱ هزار افزایش سه میلیون ۶۳۸ هزار تومان شد.رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: سکه طرح جدید با ۹۰۰ هزار تومان افزایش به قیمت ۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم با ۵۰۰ هزار تومان افزایش به مبلغ ۳۸ میلیون و یک‌صد هزار تومان و نیم‌سکه نیز با ۴۰۰ هزار تومان افزایش، به قیمت ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد. بذرافشان گفت: همچنین ربع‌سکه با ۳۵۰ هزار تومان افزایش، ۱۵ میلیون ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی بانک مرکزی با ۱۵۰ هزار تومان افزایش، هفت میلیون و ۱۵۰ آخرین قیمت را تجربه کرد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره روند قیمتی سکه و طلا در طول هفته آینده، نوسان طبیعی یک تا سه‌ درصدی را پیش‌بینی کرد.

بازار مسکن/ رکود سنگین مسکن در فصل نقل‌وانتقالات

فصل نقل‌وانتقالات مسکن هم به پایان خود نزدیک می‌شود، اما به نظر می‌رسد معاملات بازار مسکن در سکون است. این مساله موجب دلسرد شدن بسیاری از مستأجران و خانه اولی‌ها برای خانه دارشدن، شده است.
به گزارش تابناک، عباس شوکتی، کارشناس بازار مسکن، در مورد وضعیت فعلی بازار مسکن، گفت: بازار مسکن به رکود تورمی گرفتار شده است و معاملات مانند گذشته رونق ندارد به طوری که آمارهای بانک مرکزی که در ماه گذشته انتشار یافت نیز گویای همین مسئله است.
وی، پیرامون چشم‌انداز بازار مسکن در ۶ ماهه دوم سال جاری توضیح داد: انتخابات ایالت متحده آمریکا و اقدامات وزارت راه و شهرسازی با روی کارآمدن وزیر جدید می‌تواند در بازار مسکن بسیار تاثیرگذار باشد؛ بنا به پیش‌بینی کارشناسان اگر دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا پیروز شوند قیمت مسکن سیر نزولی پیدا خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود قیمت مسکن تا ۳۰ درصد کاهش یابد.
شوکتی به تاثیر قیمت دلار بر بازار مسکن نیز اشاره کرد و افزود: عامل مهم دیگری که روی قیمت مسکن به طور مستقیم اثرگذار است قیمت دلار است. به طوری که در چندماه اخیر بازار دلار روی ثبات و آرامش داشته و حتی امروز روی کانال ۵۹ هزار تومان قرار گرفت که این امر نشانه خوبی برای کاهش قیمت مسکن است.
این کارشناس مسکن در خصوص سیاست‌های وزیر جدید راه و شهرسازی اظهار داشت: سیاست‌های دقیق وزارت راه و شهرسازی برای کاهش قیمت مسکن کاملا مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد اگر کابینه جدید عزم جدی برای کنترل قیمت بازار مسکن داشته باشند باید عرضه و تقاضا را مدیریت کنند چرا که در بازار فعلی عرضه به میزان کافی به نسبت سال‌های گذشته وجود ندارد و ازطرف دیگر هم تقاضا خاصی نیز از سوی مصرف کنندگان به چشم نمی‌خورد.

بازار طلای جهانی/ طلای جهانی در گرو تصمیمات چین

مقامات صنعتی اظهار کردند که انتظار می‌رود تقاضای طلا در چین در ماه‌های آینده بهبود یابد، زیرا مصرف‌کنندگان خود را با قیمت‌های بالاتر تطبیق می‌دهند.
احیای تقاضا در بزرگترین مصرف‌کننده فلز گرانبها در جهان می‌تواند از افزایش قیمت جهانی طلا که هفته گذشته به بالاترین حد خود رسید، حمایت بیشتری کند. در ماه جولای، این تقاضا در رکود بود اما اخیراً تقاضا برای سرمایه‌گذاری دوباره افزایش یافته است.
طلا در سال جاری تا کنون ۲۲ درصد افزایش داشته است و به بالاترین حد خود یعنی ۲۵۳۱ دلار و ۶۰ سنت در هر اونس رسیده و بهترین سال خود از سال ۲۰۲۰ تاکنون بوده است. عوامل متعددی از جمله چشم‌انداز کاهش نرخ بهره در ایالات‌متحده، تنش‌های ژئوپلیتیک جهانی و افزایش خرید سرمایه‌گذاران باعث رشد این افزایش شده است.
فیلیپ نیومن، مدیر عامل شرکت مشاوره‌ای متالز فوکوس گفت باید ببینیم که قیمت‌ها چگونه رفتار می‌کنند، مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران چقدر سریع می‌توانند خود را با این قیمت‌ها تطبیق دهند و عملکرد اقتصاد چین نیز چگونه است. اما به طور کلی، ما نسبت به نیمه دوم سال نسبتاً مثبت هستیم.
بانک خلق چین خرید طلا را در ماه مه متوقف کرد و جولای سومین ماه متوالی بود که خرید طلا برای ذخایر خود را متوقف کرد. با این حال، سهمیه های جدید برای چندین بانک چینی در ماه اگوست برای کمک به تنظیم جریان شمش به این کشور در نظر گرفته شده است.
کارشناسان اظهار کردند که انتظار می‌رود تقاضای فصلی در اواخر سال در چین افزایش یابد، با توجه به عدم اطمینان اقتصادی، نگرانی‌ها در مورد ضعف ارز و جذابیت آن به عنوان یک دارایی جایگزین با توجه به رکود طولانی در بخش املاک این کشور، علاقه شدید سرمایه‌گذاری به طلا همچنان ادامه دارد.

بازار نفت/ افزایش قیمت نفت باوجود ضعف تقاضا

قیمت نفت در اولین ساعت تجارت در روز جمعه در شرایطی افزایش یافته که سرمایه‌گذاران در حال بررسی تحولات خاورمیانه هستند. اما نشانه‌های ضعف تقاضا مانع بالا رفتن بیش از حد قیمت نفت می‌شود.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۳ سنت معادل ۰.۲۹ درصد افزایش به ۸۰ دلار و ۱۷ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۲ سنت معادل ۰.۲۹ درصد افزایش ۷۶ دلار و ۱۳ سنت معامله می‌شود.
هر دوی این شاخص‌های نفتی در روز پنجشنبه به خاطر نگرانی‌های عرضه بیش از یک درصد افزایش قیمت داشتند. قیمت نفت برنت ۱.۵ و نفت آمریکا ۱.۷ درصد طی یک هفته گذشته افزایش یافته است.
تحلیلگران عقیده دارند نگرانی در مورد توقف عرضه نفت لیبی و و قصد عراق برای کاهش تولید می‌تواند عرضه جهانی نفت را پایین بیاورد.
از طرف دیگر، دورنمای تیره و تار اقتصاد چین به عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده نفت خام دنیا نگرانی در مورد کاهش تقاضای نفت را افزایش می‌دهد.
ناآرامی‌های سیاسی در لیبی باعث شده بیش از نیمی از تولید نفت این کشور معادل حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز در روز پنجشنبه کاهش یابد و صادرات هم در بسیاری از بنادر متوقف شود.

شرکت مشاوره انرژی راپیدان انرژی عقیده دارد کاهش تولید لیبی احتمالاً به ۹۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز می‌رسد و چندین هفته هم ادامه خواهد داشت.
در این بین، تولید نفت عراق از سهمیه آن طبق قرارداد اوپک پلاس فراتر رفته و انتظار می‌رود تولید این‌کشور در ماه‌های آینده کاهش یابد.
عراق قصد دارد تولید خود را بین ۳.۸۵ تا ۳.۹ میلیون بشکه در روز در ماه آینده پایین بیاورد.
قیمت نفت خام برنت و نفت آمریکا احتمالاً به ترتیب ۰.۷ و ۲.۳ درصد در ماه اوت کاهش خواهد داشت که دومین کاهش قیمت ماهانه پیاپی این شاخص‌های نفتی است.
تحلیلگران عقیده دارند اوپک چاره‌ای جز به تاخیر انداختتن افزایش تولید خود ندارد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس قصد دارند تولید خود را به تدریج از ماه اکتبر افزایش دهند و کاهش تولید ۲.۲ میلیون بشکه‌ای را تا سپتامبر ۲۰۲۵ به صفر برسانند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=153697

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});