• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
8

یک هزار هکتار از بافت تاریخی تبریز و حریم آن پایش شد

  • کد خبر : 16096
  • 03 خرداد 1400 - 11:45
یک هزار هکتار از بافت تاریخی تبریز و حریم آن پایش شد
یاز اکو - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی گفت: یک هزار هکتار از بافت تاریخی تبریز و حریم آن با همکاری شهرداری این شهر پایش و مطالعه شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، احمد حمزه زاده روز دوشنبه در گفت و گویی با گرامیداشت هفته میراث‌ فرهنگی افزود: به دنبال این پایش‌ها، یکهزار و ۱۵ اثر تاریخی در این شهر شناسایی شده که از این تعداد ۳۵۰ اثر ثبت شده و تلاش می شود بقیه آثار نیز با مشارکت شورای شهر و شهرداری به مرحله ثبت برسد.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال جاری با عنوان « سال هویت فرهنگی» از سوی شورای اسلامی تبریز، اظهار کرد: گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی همواره مورد توجه پژوهشگران، اصحاب فرهنگ و گردشگران داخلی و خارجی است و تبریز به عنوان محور اصلی این منطقه سبز نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی گفت: در سال‌های اخیر با همراهی و مشارکت شورای‌ اسلامی و شهرداری تبریز روند حفاظت، مرمت و بازسازی آثار تاریخی در سطح این شهر سرعت یافته و متخصصان این حوزه توانسته‌اند با اطمینان به عملیات مطالعه و اجرای مراحل مرمتی بپردازند.

قدمت تاریخی استان بیش از ۹ هزار سال تعیین شده است

حمزه زاده با بیان اینکه به دنبال کاوش‌های اخیر باستان شناسی انجام شده توسط متخصصان میراث‌ فرهنگی، قدمت تاریخی استان بیش از ۹ هزار سال تعیین شده است، ادامه داد: پیش از این براساس کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده در حاشیه شهرستان خداآفرین قدمت تاریخی استان ۶ هزار و ۵۰۰ سال تعیین شده بود.

وی یادآوری کرد: در کاوش‌های انجام شده اخیر در تپه «الله‌قلی» منطقه لیلان شهرستان ملکان، قدمت تاریخی استان بیش از ۹ هزار سال تعیین شد و این موضوع بیش از پیش اهمیت و جایگاه آذربایجان شرقی را در پیشینه تاریخی کشور بیان می کند.

حمزه زاده افزود: در زمان کنونی چهار کاروانسرای تاریخی «گویجه بل»، «خواجه‌نظر»، «یام»  و «جمال آباد» این استان در لیست پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای تاریخی کشور بوده که از سوی وزارت میراث‌ فرهنگی به یونسکو ارسال شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=16096

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});