• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7
مدیرکل موزه تاریخ طبیعی:

بخش اداری مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور تکمیل می‌شود

  • کد خبر : 18127
  • 20 خرداد 1400 - 9:00
بخش اداری مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور تکمیل می‌شود
یاز اکو - مدیرکل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی ایران به اهمیت گونه‌های فسیلی منطقه مراغه اشاره کرد و گفت: بخش اداری و مهمانسرای مرکز تحقیقات فسیل و دیرینه‌شناسی کشور که در این شهرستان در حال احداث است، از محل اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست تکمیل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، محمد مدادی روز چهارشنبه در بازدید مسئولان سازمان محیط زیست و فرماندار مراغه از مرکز تحقیقات فسیل و دیرینه‌شناسی مراغه افزود: تکمیل این بخش از مرکز تحقیقات فسیل و دیرینه شناسی با هدف کامل شدن زیرساخت‌های این مرکز علمی و پژوهشی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین برای تکمیل و بهره‌برداری از این مرکز علمی و تحقیقاتی، برنامه‌ریزی برای تخصیص اعتبارات ملی و استانی در حال انجام است.

وی بیان کرد: برای این منظور نیز کارگروه ملی و منطقه‌ای با حضور مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری تشکیل خواهد شد و در قالب تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه، اعتبار مورد نیاز در قالب ردیف بودجه پیش‌بینی خواهد شد.

وی با بیان اینکه منطقه فسیلی مراغه به خاطر پراکندگی بالای فسیل مهره‌داران از مناطق بی‌نظیر فسیلی در ایران و جهان است، اظهار داشت: طرح احداث مرکز تحقیقات فسیل مهره‌داران ایران نزدیک به ۱۵ سال پیش با هدف انجام کارهای پژوهشی آغاز شد لیکن این طرح نیمه‌تمام رها شده و اکنون برای تکمیل آن تلاش می‌شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز گفت: با راه‌اندازی و تکمیل مرکز فسیل‌شناسی زمینه مساعدی برای توسعه علمی و پژوهشی در حوزه تنوع زیستی ایجاد می‌شود.

سیدعلی موسوی افزود: تاکنون حدود پنج میلیارد تومان اعتبار برای احداث مرکز فسیل و دیرینه‌شناسی مراغه هزینه شده اما تکمیل آن پس از ۱۵ سال توقف نیازمند تخصیص بودجه ملی است.

وی با بیان اینکه پیشینه تاریخی و فرهنگی مراغه پشتوانه بزرگی برای توسعه علمی در منطقه است، ادامه داد: این شهرستان به عنوان بهشت فسیل‌شناسی دنیا در مجامع جهانی مطرح بوده و از این‌رو تکمیل مرکز فسیل‌شناسی مراغه گام مهمی برای توسعه تحقیقات زیستی و حضور محققان ملی و بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: تخصیص ردیف بودجه برای تکمیل این مرکز تحقیقاتی از جمله اقداماتی بوده که در یک سال اخیر با پیگیری‌های نماینده این شهرستان و سازمان محیط زیست در حال انجام است.

وی افزود: هم‌اکنون شهرستان مراغه در حال تبدیل شدن به شهر موزه‌هاست و برای ایجاد و راه‌اندازی موزه‌های آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، شهرداری و نان با توجه به داشته‌ها و ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی این شهرستان برنامه‌ریزی می‌شود.

آغاز حفاری سایت فسیل مهره داران قره‌کند مراغه

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه نیز گفت: حفاری‌های تحقیقاتی و تخصصی سایت فسیل مهره‌داران «قره‌کند موسوی» در مراغه از امروز آغاز شد.

غلامرضا زارعی پیش‌بینی کرد که در این حفاری‌ها، فسیل‌های هفت تا ۱۲ میلیون ساله حیوانات مهره‌دار کشف شود.

 وی ادامه داد: فسیل‌های این سایت تحقیقاتی با تراکم بالا در محدوده‌ای به مساحت بیش از ۲۰۰ مترمربع پراکنده شده است.

وی با بیان اینکه فسیل‌های این سایت برای مطالعه و شناسایی گونه و جنس آن‌ها به مرکز تحقیقات فسیلی این شهرستان منتقل می‌شود، اضافه کرد: در طول سال‌های گذشته هشت کاوش تحقیقاتی در این منطقه انجام شده و حدود ۲ هزار قطعه فسیل حیوانات مهره‌دار کشف شده است.

احداث مرکز تحقیقات فسیل و دیرینه‌شناسی کشور در مراغه با زیربنای ۹ هزار و ۲۰۰ مترمربع از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و اکنون نیز معطل تخصیص اعتبار است.

منطقه فسیلی مراغه با مساحتی بیش از یک هزار هکتار در این شهرستان و در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=18127

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});