• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8

لزوم سازگار کردن اسناد آمایش استانی با سند ملی آمایش

  • کد خبر : 18477
  • 23 خرداد 1400 - 12:45
لزوم سازگار کردن اسناد آمایش استانی با سند ملی آمایش
یاز اکو - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی بر لزوم رفع تعارضات، ناسازگاری‎‌ها و همپوشانی‎‌های اسناد آمایش استانی با سند ملی آمایش در جریان تهیه و تنظیم اسناد آمایش منطقه‌ای تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، داود بهبودی در وبینار تبیین ضرورت تنظیم سند آمایش منطقه‌ای کشور با اعلام این خبر، اظهار کرد: در آمایش منطقه‌ای لازم است سازماندهی فضائی مناطق نه‌گانه آمایش کشور متناسب با سند ملی انجام شود.

وی همزمانی و هماهنگی در فرایند تطبیق اسناد آمایش استانی با آمایش ملی و تدوین مطالعات آمایش منطقه‌ای را ضروری دانست و افزود: لازم است از مشاور واحد برای مطالعات آمایش منطقه‌ای و تطابق اسناد آمایش استان استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: در تدوین نهایی اسناد آمایش کشور تبیین نقش ملی، منطقه‌ای و استانی هر بخش، تفکیک راهبردها و سیاست‌های ملی، منطقه‌ای و استانی، تبیین سازمان فضایی منطقه‌ای آمایش، ایجاد پایگاه اطلاعات مکانی و تدوین برنامه‎ها و طرح‌های ملی، منطقه‌‎ای و استانی ضروری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اضافه کرد: بخشی از این اقدامات باید توسط سازمان مرکزی و در ادامه سطوح میانی آن باید توسط مشاور منطقه‌ای انجام گیرد.

وی در ادامه به تشریح الگوهای ارتباطی در سازمان‌ها نیز پرداخت و گفت: ارتباطات سازمانی و اداری اغلب به صورت عمودی و سلسله‌مراتبی است و از آنجایی که روابط افقی اغلب الزام آور نیست چندان کارساز هم نیست؛ ساختار سازمانی موجود به صورت هرمی است و از بالا به پایین به صورت سلسله مراتبی گسترده‌‎تر می‌شود.

تعریف ساختار و سازوکار حقوقی و نهادی برای آمایش منطقه‌ای

وی افزود: در این میان روابط و رفتارهای عمودی یا افقی صرف سازمانی کافی نخواهد بود؛ بلکه باید یک ارتباط ترکیبی از روابط عمودی و افقی برقرار شود؛ در عین حال که در درون هر منطقه روابط افقی بین استان‌ها حاکم است، باید روابط شبکه‌ای قوی نیز تعریف شود تا به شکل ماتریسی اعم از عمودی، افقی و مورب باهم مرتبط شوند و به صورت مکمل، رقیب و رهبر- پیرو به ایفای نقش بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم آمایش منطقه‌ای به اهداف مورد انتظار برسد باید یک ساختار و سازوکار حقوقی و نهادی برای آن تعریف شود تا قابلیت اجرایی داشته باشد که بدون تعریف ابزار حقوقی و مشخص کردن مبنای قدرت، آمایش منطقه‌ای حداکثر در مرحله حرف و تهیه می‌ماند. 

بهبودی اضافه کرد: منطقه‌بندی باید بر اساس معیارهای شفاف از قبیل تعاملات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز مباحث اقلیمی و طبیعی از قبیل حوزه آبریز و غیره صورت گیرد؛ بنابراین منطقه‌بندی نه‌گانه آمایش فعلی نیازمند بازبینی است و تهیه اسناد آمایش منطقه‌ای باید پس از این بازنگری صورت گیرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=18477

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});