• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
12
مواردی چند در مورد نتایج شورای شهر تبریز

شورای شهر تبریز برنده‌ای نداشت/ جای خالی متخصص عمران و شهرسازی در میان منتخبان

  • کد خبر : 19651
  • 31 خرداد 1400 - 13:00
شورای شهر تبریز برنده‌ای نداشت/ جای خالی متخصص عمران و شهرسازی در میان منتخبان
پروسه‌ی اعطاء و ردصلاحیت‌های شورای شهر از نقاط سیاه این دوره بود که متاسفانه عده‌ای از افراد که در فساد مالی به اشتهار رسیده‌اند با اعمال نفوذها از تهران صلاحیت خود را کسب کردند و عده‌ای دیگر که هیچ پرونده‌ای نداشتند به دلایل واهی ردصلاحیت شدند که این مسئله باعث نارضایتی برخی از اعضای هیئت نظارت نیز شد.

یاز اکو؛ نوید محمدی نسب‌آباد – با اعلام نتایج انتخابات شورای شهر، صاحبان جدید کرسی‌های شهرداری تبریز مشخص شد. منتخبان این دوره از شورا ویژگیهای خاصی دارند که در ذیل به آنها می‌پردازیم:

در سال ۱۳۸۶ برای کاهش هزینه‌های برگزاری انتخابات، قانونی برای تجمیع انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری تصویب شد. به نظر کارشناسان امر، از عمده دلایل تصویب این قانون ادغام جذب شور انتخاباتی شورای شهر برای انتخابات ریاست‌جمهوری بوده است. در حقیقت با توجه به تعدد کاندیداهای شوراهای شهر و روستا و انگیزه بسیاری از مردم جهت حمایت از دوستان و آشنایان خود در انتخابات شورا، می‌تواند فرصت را برای استفاده از این مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را فراهم آورد. اما آنچه که روشن است این انتخابات نشان داد اثر مشارکتی این انتخابات برعکس بود. یعنی نه تنها انتخابات شورای شهر نتوانست مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را افزایش دهد بلکه باعث شد که مردم به دلیل عدم تمایل به شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، قید شرکت در انتخابات شورای شهر را هم بزنند. یک مثال برای این ادعا کاندیدایی هست که در دوره‌ی قبل توانسته بود بیش از ۳۷۰۰۰ رای جذب کند و با این تعداد رای موفق به حضور در شورای شهر نشده بود و مسئولیت عمومی دیگری چون مدیرکلی یا نمایندگی مجلس را نداشته است که باعث کاهش محبوبیتش در این چند سال شود اما با حضور در انتخابات این دوره موفق به جذب کمتر از نصف آرای دوره گذشته خود شد و عجیب‌تر اینکه با همین تعداد رای موفق به کسب کرسی شورا شد.

*پروسه‌ی اعطاء و ردصلاحیت‌های شورای شهر از نقاط سیاه این دوره بود که متاسفانه عده‌ای از افراد که در فساد مالی به اشتهار رسیده‌اند با اعمال نفوذها از تهران صلاحیت خود را کسب کردند و عده‌ای دیگر که هیچ پرونده‌ای نداشتند به دلایل واهی ردصلاحیت شدند که این مسئله باعث نارضایتی برخی از اعضای هیئت نظارت نیز شد.

*به نظر نگارنده‌ی این سطور، این دوره از انتخابات شورای شهر برنده‌ای نداشته است و محتملا همین احساس را برخی از راهیافتگان به شورای شهر هم خواهند داشت چرا که آنها بین ۱تا۳ درصد آرای واجدین شرایط را جذب کرده‌اند؛ اما این مسئله به معنای این نیست که ایشان صرفا نماینده‌ی تعداد معدودی از شهروندان هستند و باید همت اعضای شورای جدید برای جلب اعتماد تمام اقشار شهر باشد تا این نقصان به وجود آمده جبران شود.

*در نگاه اول اعضای جدید شورای شهر، گروهی یکدست و متحد به نظر می‌رسند چرا که ۹ نفر از ۱۳ نفر اصلی از شخصیت‌های اصولگرای تبریز می‌باشند. اما بعد از انتشار لیست ائتلاف نیروهای انقلاب به عنوان لیست اصلی اصولگرایان -که در بین راهیافتگان شورا نیز ۵ نفر از این لیست حضور دارند- برخی اختلافات نهان آشکار شد و برخی از اصولگرایان که اتفاقا موفق به حضور در شورا نیز شده‌اند بر این ائتلاف تاختند. در حقیقت در بین این ۱۳ کرسی علاوه بر ۵ کرسی ائتلاف انقلاب و ۴ کرسی مستقل که عملا زیر رهبری رییس شورای ادوار قبل گرد خواهند آمد، ۴ کرسی اصولگرای خارج از لیست انقلاب هم حضور دارند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا این گروه مستقل خواهند توانست همچون دور قبل از سایر گروه‌ها یارگیری کنند یا خیر. البته این بار مسئله بسیار سخت و پیچیده خواهد بود. در مقابل نیروهای انقلاب کار آسان‌تری برای ائتلاف با همفکران خط خورده از ائتلافشان خواهند داشت که البته این دلجویی آیا به راحتی انجام خواهد گرفت یا خیر باید منتظر روزهای آتی ماند.

*عده‌ی زیادی از اعضای شورای جدید با شعارهای عدالتخواهی و مبارزه با فساد وارد شورا شده‌اند. پیش از این انتقادات زیادی از فسادهای مالی در شهرداری کرده‌اند و در این زمینه قلم‌فرسایی نموده‌اند. امید است که با پشتیبانی همه‌جانبه‌ی سایر ارگان‌ها و رسانه‌ها، مبارزه با فساد از سخن به عمل تبدیل شود.

*یکی از نقاط ضعف این دوره، عدم سابقه و تخصص اعضاء در حوزه‌ی شهر و شهرسازی است. اکثریت افراد حاضر متاسفانه تاکنون در حوزه‌ی شهرداری فعالیتی نداشته‌اند و تحصیلات آکادمیکی در حوزه‌ی شهرسازی ندارند که از لحاظ فنی می‌تواند موجب ضعف این شورا باشد. از اولین وظایف شورا انتخاب شهردار خواهد بود که امید است حداقل با انتخاب شهرداری کاردان و متخصص بخشی از این ضعف کمرنگ‌تر گردد.

* در دوره‌ی پنجم شورای شهر لیست امید توانست اکثریت کرسی‌های شورای شهر را کسب کند اما در عمل آنگونه که لازم بود نتوانست ایفای نقش کند. نهایتا عده‌ای از اعضای متعهد و کاردان لیست امید به خاطر این سرخوردگی در انتخابات این دوره ثبت‌نام نکردند و عده‌ای که عملا باعث شکست لیست امید بودند و باعث بی‌اثر شدن افراد پاکدست و متخصص این لیست شده بودند، همچنان میل به ادامه‌ی حضور داشتند که شکست سختی خوردند و برخی از این افراد با سه هزار و خرده‌ای رای، و با رتبه‌ی زیر ۶۰ مواجه شدند. این بار نوبت اصولگرایان و لیست انقلاب است. نمی‌خواهم پیش قضاوت کنم ولی کار ساده‌ای در پیش رو نخواهند داشت. امیدوارم تمام ذهنیت‌های مثبتم در عمل ۱۰۰ برابر بهتر و تصورات منفی من تماما پوچ از آب درآیند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=19651

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});