• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
8
گزارش اختصاصی یاز اکو

نیم‌نگاهی بر آنچه در انتخابات شورای شهر سهند گذشت/اتوبوس هایی برای رای

  • کد خبر : 20060
  • 04 تیر 1400 - 12:26
نیم‌نگاهی بر آنچه در انتخابات شورای شهر سهند گذشت/اتوبوس هایی برای رای
هرچند نتایج نظرسنجی در فضای مجازی شهر نشان از امید شهروندان برای ابطال نتیجه‌ی انتخابات شورای شهر سهند و برخورد جدی با عاملان و متخلفان دارد ولی چرایی یک سوال اساسی در همهمه‌ی انتخاباتی که پول و قدرت نقش پررنگی در تحققش داشتند خالی است! یک شهروند چگونه می‌تواند منفعلانه در مهمترین تصمیم و میدان مشارکت شهرش تنها بدنبال منافع مادی کوتاه مدتش باشد. چرا باور تاثیر مشارکت و نقش‌آفرینی اجتماعی در میان مردم رنگ باخته است؟!

یاز اکو؛ افخم ابراهیمی – یک هفته از انتخابات شوراهای شهر سهند گذشته است ولی وجود تخلفات گسترده در انتخابات، نتیجه‌ی آرای صندوق‌ها را از نگاه مردم و کاندیداهای دیگر بی‌اعتبار کرده است‌.

به گزار ش خبر نگار پایگاه خبری یاز اکو، ۳۱ خرداد ماه، فرماندار اسکو در پیامی از برگزاری انتخابات پرشور، سالم و قانونمند در این شهرستان ابراز خرسندی کرد. این در حالی است که از همان روز برگزاری انتخابات، اخبار و تصاویری مبنی بر تخلفات گسترده در انتخابات شورای شهر سهند در فضای مجازی منتشر می‌شد.

اسدالهی فعال فرهنگی شهر سهند در این باره می‌گوید: از صبح روز انتخابات، شاهد ورود گسترده‌ی خودروهایی از اقصی نقاط استان به سهند بودیم؛ در این میان اتوبوس‌هایی پر از سرنشین از شهرهای دور و نزدیک به صورت سازماندهی‌شده و با وعده‌ی خرید رای به سهند سفر کرده بودند، کم نبود.

وی افزود: هرچند سعی کردیم مانع ورود چندین خودرو باشیم ولی عملا در جلو و داخل حوزه‌های انتخاباتی، شاهد تخلفات بی‌پروایی از سوی برخی کاندیداهای شهر بودیم.

وی با ابراز تاسف از سو استفاده و فرصت‌طلبی دستان ناپاک از شرایط اقتصادی برخی ساکنان شهر سهند گفت: چگونه می‌شود که حاضریم برای رسیدن به یک کرسی خدمت با اکتفا به زر، حقوق شهروندان را پایمال کنیم؟!

وی ادامه داد: مگر اینکه شورای شهر برای عده‌ای یک سفره و فرصتی برای رانت باشد که حاضرند برای رسیدن به آن چنین آبروریزی و ظلمی بر شهر و شهروندانش روا دارند.

دستگیری یک کاندیدا از خبر تا تکذیب

همان شب، خبر دستگیری یکی از کاندیدهای انتخاباتی شهر سهند نیز به حواشی انتخابات شهر سهند افزود. هرچند صبح شنبه این خبر از سوی فرماندار اسکو تکذیب شد. بابک رضی‌منش در این باره گفت: هیچ‌یک از نامزدهای شورای شهر جدید سهند دستگیر نشده‌اند.

وی افزود: البته یک نفر که مرتکب تخلف انتخاباتی بود داشتیم که توسط پلیس دستگیر شدند. وی در ادامه تخلف انتخاباتی را بخشی گریزناپذیر از روند انتخابات دانست که در همه جا روی می‌دهد!

منتخبانی که منتخب شهر نیستند

با اعلام نتایج انتخابات شورای شهر سهند، اعتراضات به روند برگزاری و عدم برخورد جدی و موثر از سوی مجریان انتخابات شهر ابعاد گسترده‌تری یافت.

صدور بیانیه‌ها از سوی طلاب و فعالان حوزوی، بانوان فعال فرهنگی و اجتماعی شهر سهند و فعالان رسانه‌ای و فرهنگی سهند با حمایت‌های مردمی و انتشار تصاویر تخلفات از سوی شهروندان بر موج اعتراضات مردمی در شهر در اعتراض به نتیجه‌ی انتخابات و دل‌نگرانی‌ها برای سپردن سکان شهر به افرادی فاقد صلاحیت اخلاقی و حرفه‌ای موجب شد تا دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات شهر مجبور به واکنش شوند.

حجت‌الاسلام حمیدی رئیس هیئت نظارت شهرستان اسکو در خصوص حواشی انتخابات شورای شهر سهند گفت: با توجه به اینکه تعدادی شکایت از سوی داوطلبان شورای سهند دریافت شده است اعلام نظر نهایی در مورد تایید یا رد نتایج انتخابات شورای شهر پس از رسیدگی به شکایات واصله انجام خواهد شد.

جوان‌پور دبیر اجرایی هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان نیز در این باره گفت: هیئت نظارت بر انتخابات، مصمم به پیگیری موضوع است و مستندات را بررسی می‌کند.

وی افزود: گزارش تخلفات واصله از طریق مراجع قضایی دسته‌بندی و جهت رسیدگی در اختیار هیئت نظارت قرار می‌گیرد و اقدامات مقتضی انجام خواهد شد.

فرماندار شهرستان اسکو نیز اظهار کرد: در مهلت قانونی ارسال شکایات، ۴۱ مورد شکایت به هیئت اجرایی انتخابات شهرستان واصل شده که بر اساس ماده ۷۱ آیین‌نامه اجرایى قانون انتخابات شوراهای اسلامى، در بازه‌ی قانونی پس از رسیدگی به هیئت نظارت شهرستان ارسال خواهد شد‌.

مهندس بابک رضی‌منش با اشاره به ماده ۷۲ آیین‌نامه اجرایى قانون انتخابات شوراهای اسلامى گفت: هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهرستان در بازه‌ی مقرر در قانون “حداکثر ظرف ۵ روز” شکایات نامزدهای شوراهای اسلامی را بررسی و نسبت به اعلام نظر و تصمیم در خصوص شکایات اقدام خواهد کرد.

تا اعلام نتیجه بررسی شکایات و صحت و سقم انتخابات سهند فرصت باقی است؛ هرچند نتایج نظرسنجی در فضای مجازی شهر نشان از امید شهروندان برای ابطال نتیجهی انتخابات شورای شهر سهند و برخورد جدی با عاملان و متخلفان دارد ولی چرایی یک سوال اساسی در همهمه‌ی انتخاباتی که پول و قدرت نقش پررنگی در تحققش داشتند خالی است! یک شهروند چگونه می‌تواند منفعلانه در مهمترین تصمیم و میدان مشارکت شهرش تنها بدنبال منافع مادی کوتاه مدتش باشد. چرا باور تاثیر مشارکت و نقش‌آفرینی اجتماعی در میان مردم رنگ باخته است؟!

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=20060

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. با سلام وعرض ادب خدمت سرکار خانم ابراهیمی. ضمن تأیید فرمایشات ‌‌جنابعالی اینجانب کاندیدای سال ۹۶ بودم که همان سال هم صندلی های شورا با تقلب وتخلف غصب شد و متاسفانه صدای اعتراض ما هم به جایی نرسید امیدواریم مسئولان ذیربط یکبار برای همیشه راه را بر راهزنان عقل و شعور مردم ببندند تا دیگر شاهد بی عدالتی در هیچ جای جامعه اسلامی نباشیم انشاالله

  2. سپاس از توجه شما
    من هم امیدوارم در سایه عزم مردم و مسئولین فساد اداری و انتخاباتی در شهر کمتر برخوردار سهند برای همیشه پایان یابد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});