• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8

تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی دهه ۱۳۹۹-۱۳۹۰

  • کد خبر : 20525
  • 08 تیر 1400 - 9:30
تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی دهه ۱۳۹۹-۱۳۹۰
یاز اکو - روند عمومی تسهیلات پرداختی بانک‏ ها طی ده سال گذشته، افزایشی بوده و در سال 1399 به 1899 هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با سال 1390، تقریباً 9.4 برابر شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، روند عمومی تسهیلات پرداختی بانک‏ ها طی سال‏ های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، افزایشی بوده و در سال ۱۳۹۹ به ۱۸۹۹ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با سال ۱۳۹۰، تقریباً ۹٫۴ برابر شده و میانگین رشد سالانه تسهیلات پرداختی بانکی طی دهه اخیر برابر با ۲۷ درصد است.

طی بازه ده ساله ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، نسبت تسهیلات پرداختی به تولید ناخالص داخلی با نوساناتی همراه بوده و میانگین آن در نیمه نخست این دهه حدود ۳۰ درصد و در نیمه دوم حدود ۴۵ درصد است.

در سال ۱۳۹۹ با اعمال سیاست‏ های انبساط پولی با هدف کمک به بخش ‏های آسیب‏ دیده از همه ‏گیری کووید-۱۹ و همچنین مقابله با رکود اقتصادی، نسبت مزبور افزایش قابل ملاحظه ‏ای داشت و به ۵۵٫۳ درصد رسید که بالاترین رقم طی ده سال اخیر است.

مقایسه سهم تسهیلات پرداختی بر اساس فعالیت در سال ۱۳۹۹ با ۱۳۹۰ نشان می دهد که طی ۱۰ سال اخیر، اولویت بانکها برای اعطای تسهیلات بانکی بیشتر به سمت بخش خدمات و صنعت و معدن متمایل است.

همچنین سهم دو بخش خدمات و بازرگانی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۰ با بیشترین تغییرات، به ترتیب با افزایش ۵٫۸ واحد درصدی و ۵٫۵ واحد درصدی همراه بوده و ارقام به ۳۹ درصد و ۱۷ درصد رسیده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=20525

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});