• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
12

خشک شدن دریاچه ارومیه، تهدیدی برای ایران و منطقه

  • کد خبر : 21611
  • 17 تیر 1400 - 14:32
خشک شدن دریاچه ارومیه، تهدیدی برای ایران و منطقه
یاز اکو،خطر خشک شدن دریاچه ارومیه تهدید زیست محیطی برای ایران و منطقه به شمار می‌رود.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو، خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی خطر خشک شدن دریاچه ارومیه تهدیدی برای ایران و منطقه خواند.

در این گزارش آمده است روند احیای دریاچه ارومیه در شمال غرب ایران درحالی ادامه دارد که خشکسالی در سراسر این کشور، دریاچه را بار دیگر در معرض خطر خشک شدن قرار داده است.
۹۰ درصد دریاچه ارومیه تا پیش از سال ۲۰۱۳ خشک شده و با وجود تلاش ها تنها احیای نسبی آن را سبب شد ولی تداوم خشکسالی در این کشور روند احیا دریاچه را با کندی و عملا متوقف کرده است.

فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در این رابطه به خبرنگار آناتولی گفت: دریاچه در سال ۲۰۰۶ و قبل از خشک شدن ۵ هزار کیلومتر مربع وسعت داشت که این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۵۰۰ کیلومتر مربع و حجم آب آن نیز از ۳۰ میلیارد مترمکعب به ۱ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه تا سال ۲۰۱۳ نود درصد دریاچه خشک شده و تنها ۱۰ درصد از آن باقی مانده بود، افزود: طوفان‌های نمک و گرد و غبار ناشی از خشک شدن دریاچه موجب بوجود امدن مشکلات زیست محیطی در کشورهای همسایه نیز شده است.
سرخوش در ادامه خاطرنشان کرد: پس از آغاز فعالیت‌های احیا، حجم آب از ۱ میلیارد متر مکعب به ۴ میلیارد متر مکعب و وسعت دریاچه نیز از۵۰۰ کیلومتر مربع به ۳ هزار و ۶۶۶ کیلومتر مربع افزایش یافت.

وی همچنین تاکید کرد: حیات دریاچه ارومیه ارتباط مستقیمی با زندگی مردم دارد. اگر دریاچه خشک شود، زندگی در منطقه نیز خشک خواهد شد.
وی افزود: با توجه به نقشه راهی که تهیه شده تا سال ۲۰۲۷ به تعادل طبیعی محیط زیست مطلوب خواهیم رسید.
وی ابراز امیدواری کرد: وسعت طبیعی زیست محیطی دریاچه به ۴۴۰۰ کیلومتر و حجم آن نیز به ۱۳ میلیارد مترمکعب آب برسد.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: در چارچوب فعالیت‌های احیا رودخانه‌هایی که از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان به دریاچه سرازیر می‌شود، پاکسازی و به یکدیگر متصل و از این طریق آب باران و سیلاب‌های پس از سال ۲۰۱۶ دوباره به دریاچه هدایت شد.
مهران نظری، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز خطر خشک شدن دریاچه ارومیه را یکی از مهم‌ترین مشکلات ایران خوانده و گفت این اتفاق خسارت زیادی به منطقه وارد خواهد کرد.
وی افزود: در صورت خشک شدن دریاچه، ۶ میلیون نفر به طور مستقیم و ۱۵ میلیون نفر نیز به طور غیر مستقیم آسیب می‌بینند، طوفان‌های نمکی بر طبیعت، کشاورزی و حیات وحش کل منطقه تاثیرگذار بوده و خواهد بود.
نظری هشدار داد: در صورت خشک شدن دریاچه، طوفان‌های نمکی به کشورهای همسایه نیز می‌رسند. طوفان‌های گرد و غبار از کشورهایی مانند عراق و سوریه نیز تاثیرات جدی بر محیط زیست ما داشته اند.

حجت جباری، معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز ضمن اشاره به وجود ۱۰۲ جزیره در دریاچه ارومیه، گفت: خطر خشک شدن حیات وحش را نیز تهدید می‌کند.
وی متذکر شد: گوزن زرد وحشی ایران در جزایر دریاچه زندگی می‌کنند، یکی از مهمترین مشکلات ما در موضوع خشک شدن دریاچه روند انقراض این گونه های حیات وحش منطقه است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=21611

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});