• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

اعطای گواهینامه درجه یک هنری به «حیدر عباسی»

  • کد خبر : 22028
  • 21 تیر 1400 - 9:00
اعطای گواهینامه درجه یک هنری به «حیدر عباسی»
یاز اکو - گواهینامه درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پاس خدمات استاد «حیدر عباسی» در عرصه فرهنگ و هنر طی مراسمی و با حضور مسئولان استانی و شهرستانی به وی اهدا شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در منزل این شاعر متخلص به «باریشماز» و هنرمند برجسته مراغه‌ای حضور یافت و با اهدای این گواهینامه اظهار داشت: امروزه شهرها را با شخصیت‌ها و مفاخری میشناسند که در آنجا زندگی کرده و پرورش یافته‌اند.

سیدقاسم ناظمی افزود: اکنون نیز باید به وجود شخصیتهای بزرگ عرصه علم، فرهنگ و هنر خطه آذربایجان و شهر فرهنگی و تاریخی مراغه همچون استاد کریمی‌ و استاد حیدرعباسی ببالیم و به آن افتخار کنیم.

وی با اشاره به شخصیت فرهنگی «باریشماز» ادامه داد: این استاد فرهنگ و ادب و شاعر بزرگ، همواره ذوق پرهیز از دنیا و عناوین دنیوی داشته لیکن اهدای نشان درجه یک هنری به ایشان، ادای احترام به تلاش‌ها و زحمت‌های وی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه باید قدر استاد عباسی را بدانیم، اضافه کرد: باید جایگاه این ادیب فرهیخته که توانسته آثار بسیاری از جمله ترجمه مثنوی معنوی و نهج البلاغه به زبان ترکی را خلق کند، بدانیم و ارج نهیم.

وی افزود: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز آماده است تا در انتشار برخی از آثار استاد حیدرعباسی که تاکنون به چاپ نرسیده، همکاری کند تا آثاری فاخر از این استاد در زمینه معارف فرهنگی و اسلامی در اختیار عموم قرار گیرد.

اعطای گواهینامه درجه یک هنری به «حیدر عباسی»

استاد حیدرعباسی علاوه بر شعر در هنر نیز سرآمد است

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه نیز با اشاره به هنر استاد «باریشماز» گفت: ایشان علاوه بر شعر و ادبیات در زمینه هنرهایی چون خوشنویسی نیز سرآمد هستند.

آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی افزود: در گذشته این خطه مفاخر بزرگی در زمینه‌های علمی، فرهنگی و ادبیات زندگی کرده‌اند و امروز نیز مفاخر بزرگی چون استاد کریمی و استاد حیدرعباسی با شهرت ملی در این کهن شهر سکونت دارند.

وی ادامه داد: استاد «باریشماز» در رابطه با ترجمه مثنوی معنوی و نهج‌البلاغه به ترکی زحمت‌های قابل قدردانی و ارزشمندی متحمل شده‌اند و آثاری فاخری از ایشان به جای مانده است.

وی اضافه کرد: آذربایجان همواره مهد شخصیت‌های بزرگ فرهنگی چون استاد شهریار، خاقانی، صائب، اوحدی و چندین شاعر و ادیب بوده و اکنون نیز ارج نهادن به تلاش‌ها و جایگاه فرهنگی و هنری استاد حیدرعباسی کاری ارزشمند است.

نشان هنری استاد «باریشماز» سال‌ها قبل از سوی مردم به وی اهدا شده است

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز گفت: نشان واقعی استاد «باریشماز» که در ارادت قلبی اهالی فرهنگ و هنر مراغه به ایشان تجلی می‌یابد، سال‌ها قبل از سوی مردم این خطه به این استاد فرهنگ و هنر اهدا شده است.

سیدعلی موسوی افزود: بودن و زیستن در کنار مفاخر و شخصیت‌های ارزشمند فرهنگی و هنری چون استاد حیدر عباسی و استاد کریمی افتخاری برای همه مسئولان و خدمتگزاران مردم است.

وی اضافه کرد: اعطای نشان درجه یک هنر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ارج نهادن به جایگاه والای فرهنگ و هنر این شهرستان تاریخی و شخصیت بزرگی چون استاد باریشماز است.

اعطای گواهینامه درجه یک هنری به «حیدر عباسی»

وجود شخصیت‌های بزرگ فرهنگی و هنری برگ زرینی در تاریخ مراغه است

شهردار مراغه نیز گفت: وجود شخصیت‌های بزرگ فرهنگی و هنری از جمله استاد کریمی و استاد عباسی برگ زرینی در تاریخ این کهن‌شهر به شمار می‌رود.

شهرام مروتی افزود: امروز باید به هم‌عصر بودن با اساتید و بزرگان علم، فرهنگ و هنر افتخار کنیم و از ظرفیت و جایگاه آنان صیانت کنیم زیرا آنان مایه اعتلای فرهنگی و اجتماعی جامعه هستند.

وی اضافه کرد: اهدای نشان هنری به استاد حیدرعباسی نشان‌دهنده غنای فرهنگی شهر تاریخی مراغه برگرفته از هویت و پیشینیه پرافتخار این خطه در سالیان گذشته است.

حیدر عبّاسی، متخلّص به «باریشماز»، در دوم اردیبهشت‌‎ماه ۱۳۲۲ خورشیدی در مراغه به دنیا آمد؛ وی مدرک کارشناسی خود را در رشتۀ زبان و ادبیّات انگلیسی اخذ کرد اما علاوه بر ترجمۀ متون از زبان فارسی و عربی به ترکی آذری و سرودن شعر و نگارش نمایشنامه و داستان، به هنرهایی چون نقّاشی، حکّاکی و خوش‌نویسی نیز می‌پردازد.

از جمله آثار وی می‌توان به کتاب‌های «نغمه‌داغی»، «چاغیریلمامیش قوناقلار»، «اودوملو دیره‌ک»، «دارت‍ی‍ل‍م‍امیش دن‍ل‍ر»، «ش‍رح ان‍ور؛ ت‍رج‍م‍ه و تفسیر م‍ث‍ن‍وی م‍ع‍ن‍وی به تُرکی»، «نهج‌البلاغه‌نین تورکجه ترجمه‌سی»، «گ‍ولندده ه‍رزام‍ان»، «سَس‌»، «دووارلار»، «دوْردلوکلر»، «وَال‍ع‍ص‍ر»، «تبّت یدا»، «نَمی ‌از یَم»، «ایشارانتی‌لار»، «کعبه و قانلی‌اذان»، «هفتاد بند استغفار»، «حبل ممدود»، «شب‌های حرا» و «ره‌آورد سفر» اشاره کرد.

حدود یک سال پیش و در ۲۲ تیر سال ۱۳۹۹ گواهینامۀ درجۀ یک هنری استاد کریمی مراغه‌‎ای از شاعران بنام آذربایجان به ایشان اعطا شده بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=22028

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});