• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب / پرداخت ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به کشاورزان

  • کد خبر : 22869
  • 27 تیر 1400 - 16:00
اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب / پرداخت ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به کشاورزان
یاز اکو - رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از اختصاص 1500 میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب کشاورزی و لاینینگ کانال‌ها در سطح کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، اکبر فتحی در حاشیه دیدار با اهالی و کشاورزان روستای ملک کیان از توابع شهرستان تبریز و بررسی مشکلات سد، قنات و اراضی پایاب سد ملک کیان، اظهار داشت: اینکه با همراهی اهالی ملک کیان در خصوص لایروبی و مرمت قنات و انتقال آب قنات با لوله به مزارع پایین دست همچنین اجرای سیستم نوین آبیاری در اراضی پایاب سد در صورت تخصیص آب اقدام می‌شود.

وی افزود: ان‌شاءالله بتوانیم در راستای بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی و افزایش تولید محصولات کشاورزی با ارتقاء بهره‌وری از عوامل تولید قدم کوچکی برای کشاورزان زحمتکش این منطقه برداریم.

وی افزود: با توجه به کاهش چشمگیر ریزش‌های جوی در سال آبی جاری نسبت به میانگین دوره‌های مشابه گذشته، هیات وزیران در راستای مدیریت خشکسالی و رفع مشکلات کشاورزان در تمام نقاط کشور و استان آذربایجان‌شرقی و جلوگیری از بروز بحران‌های اجتماعی، با اختصاص اعتبار، امهال و اعطای تسهیلات برای خسارت دیدگان بخش کشاورزی موافقت کرده است.

اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب

فتحی گفت: بر این اساس، مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی‌‌های سرمایه‌ای به منظور تامین آب کشاورزی اضطراری از طریق لایروبی، مرمت و بازسازی قنوات، تاسیسات و تجهیزات آبی شبکه‌های آبیاری، ایستگاه‌های پمپاژ، بندهای انحرافی، مرمت و بازسازی کانال‌های عمومی و سردهنه‌های کشاورزی، چشمه‌سارها، استخرهای ذخیره آب و آب‌بندان‌ها، پوشش انهار، انتقال آب با لوله و… اختصاص یافته است که مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال به وزارت جهاد کشاورزی و مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال به وزارت نیرو تخصیص یافته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه به موجب مصوبه مذکور،کارگروه مربوط به بخشودگی سود، کارمزد و جریمه وام‌های دریافتی کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه موظف است صرفاً در شهرستان‌هایی که در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ تحت تأثیر خشکسالی قرارگرفته و توسط سازمان مدیریت بحران به استانداری‌ها اعلام شده، مشمولان واجد بهره‌مندی از امهال تسهیلات موضوع این تصویب‌نامه را به بانک‌های عامل معرفی کند، افزود: بانک‌های عامل موظفند ضمن بخشودگی سود، کارمزد و جرائم تسهیلات دریافتی خسارت‌دیدگان بخش کشاورزی که در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دچار خشکسالی شده‌ و سررسید بدهی آنها در سال۱۴۰۰ است اصل تسهیلات دریافتی را به مدت سه سال امهال کنند.

پرداخت ۳۰ هزار میلیاردریال تسهیلات قرض‌الحسنه به کشاورزان

وی افزود: دولت همچنین با پرداخت مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی با کارمزد ۴ درصد به آسیب‌دیدگان بخش کشاورزی با راهبری بانک مرکزی از طریق بانک‌های عامل با معرفی سازمان جهادکشاورزی استان‌ها و با ضمانت زنجیره‌ای برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی سال آبی جاری موافقت کرده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یادآور شد: فعالیت‌های آبی کشاورزی طبیعتاً تابعی از آب هست و هر جا آب وجود دارد، سازمان جهادکشاورزی به عنوان متولی کشاورزی باید ورود پیدا کند تا آب بهینه استفاده شود و به جای اینکه آب با روش قدیمی و سنتی استفاده شود با روش آبیاری مدرن اعم از بارانی و تحت فشار استفاده کنیم.

وی با اشاره به صحبت های مهندس غفار‌زاده برای ارسال تیم تخصصی بررسی آب سد و چاه‌های غیرمجاز منطقه توسط شرکت آب منطقه‌ای استان تصریح کرد: در صورت تخصیص آب سد، مدارک و مستندات کشاورزان را جمع‌بندی کرده و بررسی خواهیم کرد تا در تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری و تحت فشار کردن آب مصرفی کشاورزان منطقه با خود یاری کشاورزان به صورتی که ۲۰ درصد هزینه توسط کشاورز به عنوان خودیاری و ۸۰ درصد هزینه توسط سازمان جهاد کشاورزی استان، اقدامات لازم را انجام دهیم.

روند سریع تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه هیچ‌گونه محدودیت منابعی برای تحت فشار کردن آب کشاورزی منطقه نداریم، ادامه داد: از فردای روز تخصیص آب توسط شرکت آب منطقه‌ای استان، تشکیل پرونده شروع شده و با مشخص کردن مشاور پروژه و پیمانکار اقدامات لازم در سریع‌ترین زمان انجام خواهد شد.

فتحی ضمن اشاره به خشکی قنات روستا متذکر شد: یک تیم فنی توسط مدیریت آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان برای بررسی تخصصی لایروبی قنات به این روستا ارسال خواهند شد و لایروبی قنات توسط سازمان جهادکشاورزی انجام خواهد شد همچنین در مورد پایاب قنات، که حدود یک کیلومتر است پرونده ای تشکیل می شود تا با لوله‌گذاری ضمن انتقال آب به مزارع از هدررفت آن در مسیر جلوگیری گردد.

افزایش قیمت یونجه و کاه و سال سخت کشاورزان

وی با بیان اینکه همچنین این نکته قابل بررسی است که در فصل زمستان که مصرف آب وجود ندارد چگونه می توان آب قنات را ذخیره‌سازی کرد‌ و گفت: با همکاری سازمان جهادکشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای استان می‌توان بررسی کرد که امکان انتقال آب به سد برای عدم هدررفت آب در زمستان وجود دارد یا خیر.

وی با اشاره به این که امسال به دلیل خشکسالی واقعاً سال سختی برای کشاورزان و بالاخص دامداران می باشد به طوری که قیمت یونجه ۶ هزار تومان شده است و قیمت کاه و جو نیز افزایش زیادی داشته است، بیان داشت: امیدوارم با کمک نمایندگان استان، بتوانیم سهم مناسبی از این مبالغی که در هیات دولت برای خشکسالی مصوب شده را به آذربایجان‌شرقی اختصاص دهیم تا بتوانیم در روستای ملک کیان و سایر روستاهای استان هزینه کنیم.

فتحی خاطرنشان کرد: در خصوص نهاده‌های دامی تلاش ما این است با توجه به وضعیتی که پیش آمده است و خشکسالی است میزان سهم جو را کمی زیاد کنیم تا تعاونی‌ها بتوانند هم از کارخانجات کنسانتره سهم مناسبی بگیرند و هم سهمی که به گاوداری‌های صنعتی می‌دهیم، افزایش یابد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=22869

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});