• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9
رییس دانشکده برنامه‌ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز مطرح کرد

امکان نظارت و پایش سریع آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران و حوزه قفقاز و منطقه مدیترانه

  • کد خبر : 25989
  • 20 مرداد 1400 - 13:24
امکان نظارت و پایش سریع آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران و حوزه قفقاز و منطقه مدیترانه
یاز اکو - رییس دانشکده برنامه‌ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز گفت: امکان نظارت و پایش سریع آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران و جنگل های حوزه قفقاز و منطقه مدیترانه در دانشکده برنامه‌ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز مقدور و در این راستا یک پیشنهاد ارائه شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، بهروز ساری صراف، با اعلام این خبر، گفت: با توجه به آتش‌سوزی‌های اخیر جنگل‌های ارسباران در شهرستان کلیبر، ضرورت تولید نقشه‌های آتش سوزی از مناطق آسیب دیده به منظور کمک و پاسخ سریع امدادرسانان احساس شد.

 وی با بیان این‌که گروه سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی دانشگاه تبریز با امکانات پایش و آنالیز مناطق متاثر از آتش‌سوزی توانست نقشه آتش‌سوزی مناطق را تا روز ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۰ آماده کند، افزود: با عنایت به امکانات و فناوری‌های موجود در گروه سنجش از دور و گروه آب و هواشناسی‌(با توجه به دارا بودن آنتن های گیرنده داده های ماهواره هواشناسی) توانمندی پایش و رصد آتش‌سوزی جنگل‌ها و پایش طوفان‌های گرد و غبار و طوفان‌های رعد و برقی و سایر مخاطرات محیطی در سطح ملی و حتی در سطح کشورهای حوزه قفقاز و حوزه مدیترانه را دارد.

وی افزود: با توجه به وقوع آتش‌سوزی جنگل‌های ترکیه و یونان که این رویداد و حوادث در تصاویر ماهواره‌ای گروه‌های سنجش از دور و آب و هواشناسی دانشکده برنامه‌ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز، نیز  قابل رصد است، چرا که سطح مقیاس نقشه‌های تولید شده با امکان بزرگ نمایی‌های در حد مشاهده روستاهای منطقه، می‌تواند کمک شایان توجهی به مدیریت و کنترل مخاطرات محیطی به سازمان‌های محیط زیست و مدیریت بحران استان‌های کشور و کشورهای همجوار ارایه شود.

ایجاد مرکز پایش سنجش از دور در مطالعات محیطی حوزه قفقاز و مدیترانه”

بر همین اساس رییس دانشکده برنامه‌ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز پیشنهاد کرد که ‌” مرکز پایش سنجش از دور در مطالعات محیطی حوزه قفقاز و مدیترانه” در این دانشگاه ایجاد شود.

 پایش مداوم مناطق شهری و روستایی و جنگل ها و مراتع در زمان آتش‌سوزی و یا وقوع هر مخاطره دیگری ، مدلسازی رفتاری در زمان بحران‌ها و تهدیدات زیست محیطی  از کاربردهای سنجش از دور می‌باشد که نیاز به توجه بیشتر به این فناوری را در مدیریت بحران از سوی مقامات مسئوول  می‌طلبد.

لازم به توضیح است نقشه مناطق در حال آتش سوزی، توسط آقای دکتر صدرا کریم زاده تهیه شده است .

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=25989

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});