• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز برگزار شد

  • کد خبر : 26379
  • 23 مرداد 1400 - 17:57
جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز برگزار شد
یاز اکو - جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز با حضور اعضای هیئت موسس کنسرسیوم صادراتی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو  به نقل از روابط عمومی اتاق تبریز، جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز با حضور اعضای هیئت موسس کنسرسیوم صادراتی و با موضوع بررسی نحوه شکل‌گیری حقوقی کنسرسیوم، بررسی وضعیت مالیاتی کنسرسیوم‌ها با توجه به قوانین مالیاتی و تعیین برنامه زمان‌بندی شکل‌گیری کنسرسیوم در محل اتاق تبریز تشکیل جلسه داد.

در ابتدای جلسه، میریوسف حسینی، رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه در جلسات گذشته در مورد فرصت ها، تهدیدها و نقاط ضعف و قوت شکل گیری کنسرسیوم های صادراتی بحث های متعددی شکل گرفته، گفت: به نظر می رسد که به مرور می توان با این موارد مطرح شده به یک فرمول واقعی و قابل اجرا در زمینه نحوه شکل‌گیری این کنسرسیوم‌ها رسید.

در ادامه جعفر محرم پور، مدیر واحد کسب‌ و کار اتاق تبریز با اشاره به چکیده جلسات قبلی، توضیحاتی در ارتباط با روند شکل‌گیری کنسرسیوم‌ها در قالب الگوی یونیدو ارائه کرده و به دو نقطه ضعف قانون تجارت در مورد نبود مفهوم کنسرسیوم و دیگری بحث مالیات ارزش‌افزوده شرکت‌های عضو و شرکت مادر اشاره کرد.

مظفر ناصری، رئیس گروه تنظیم مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت که به شکل وبیناری در جلسه حضور یافته بود، ضمن اشاره به تجربه کشورهای هندوستان و ایتالیا، راهکار حرکتی در این ارتباط را تشکیل شرکت‌های مدیریت صادرات ذیل یک شرکت سهامی خاص به‌عنوان میانبر برای حل مسئله حقوقی دانسته و در ارتباط با نحوه حل مسئله مالیاتی با توجه به شخصیت مستقل شرکت سهامی خاص تشکیل ‌شده مواردی را مطرح کرد.

علوی، نماینده سازمان امور مالیاتی استان نیز در ارتباط با مشکل اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده از شرکت‌های عضو به خاطر مراودات فروش با شرکت مادر گفت: بند ۴۱ آئین‌نامه اجرایی ماده ۲۱۹ قانون مالیات‌های مستقیم این مورد را با شرط عدم لحاظ سود، حل کرده و صرفاً طرف حساب در بحث مالیاتی شرکت مادر خواهد بود و از سال ۱۳۹۷ با توجه به حذف بحث مالیات‌های علی الراس بسیاری از این مشکلات حل شده و مبنای ما دفاتر ارائه ‌شده توسط شرکت‌ها خواهد بود.

قالیچه باف، عضو هیئت مؤسس کنسرسیوم صادراتی استان نیز گفت: معتقد هستم که به حالت تفاهم ‌نامه و نه ثبتی و برای تمرین شکل‌گیری کنسرسیوم در قالب صنوف و رشته های مختلف شروع به شکل‌دهی این گروه‌ها کنیم.

صدیقی، عضو هیئت مؤسس کنسرسیوم هم در ادامه دغدغه خود را مبنی بر وجود مشکلات حاصل از ذی‌نفع واحد برای شکل‌گیری کنسرسیوم مطرح کرده و گفت: به ‌طور مثال، مشکل چک برگشتی یک ذی‌نفع می‌تواند برای کنسرسیوم دردسرساز باشد. هرچند این مشکل در مجموعه‌های خودمان هم به ‌نوعی وجود دارد.

قاسمی نیز به عنوان مشاور حوزه خوشه‌های کسب‌وکار، لازمه تشکیل کنسرسیوم را اهداف شفاف و مشخص، تحقق نظر اجماع شده و توجه به عامل زمان و انتخاب اعضای توانمند و همگن دانسته و هدف اصلی کنسرسیوم را برطرف کردن ضعف بنگاه‌ها، مدیریت هزینه و حضور در بازارهای جهانی و افزایش قدرت چانه‌زنی و لابی‌گری‌های اداری دانست.

تقی قیصری نیز با اشاره به اینکه مشکلات قانونی در تعامل و رایزنی با ادارات قابل‌حل بوده و قبل از شکل‌گیری کنسرسیوم در قالب مکاتبات می‌توان به اطمینان حل آن‌ها رسید، تشکیل کنسرسیوم‌های متعدد را در قالب اصناف همگن ، خروجی اقدامات اتاق دانسته و تعیین مدیر اجرایی توانمند برای هر یک از این کنسرسیوم‌ها را ضروری دانست.

سرکار خانم اکبری نیز با توجه به تجربه خوشه فرش و قوانین یونیدو نکاتی را در مورد شکل‌گیری کنسرسیوم در قالب تجربه مشابه خوشه‌ها بیان کرد.

در انتهای جلسه با توجه به تنوع صنوف و رشته های صنعتی و اینکه در نهایت شرکت‌های همگن باید به سمت شکل‌گیری کنسرسیوم حرکت کنند، مقرر شد تشکیل شرکت‌های سهامی خاص برای هر صنف در دستور کار قرارگرفته و هیئت موسس فعلی با توجه به تقسیم بندی صنایع در استان با اضافه شدن چند نفر به عنوان شورای سیاست گذاری و راهبردی کنسرسیوم‌ها در اتاق ایفای نقش کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=26379

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});