• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

جاده قافان- گوریس چرا بسته شده است؟

  • کد خبر : 27875
  • 05 شهریور 1400 - 17:12
جاده قافان- گوریس چرا بسته شده است؟
یاز اکو- در هفته های گذشته ارمنستان به طور فزاینده ای خطوط مرزی آذربایجان را نقض کرده است. در پاسخ به حملات یک طرفه سرویس مرزبانی جمهوری آذربایجان جاده های عبوری از خاک آذربایجان را بسته است. در نتیجه این اقدام فعلا مسیر دسترسی ایران به ارمنستان و از جنوب ارمنستان به شمال و قره باغ بسته شده است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از پرتال آذرفروم پس از حادثه روز گذشته در خطوط مرزی قبادلی و شبیخون‌ به‌ یک مرزبان آذربایجان با سرنیزه، سرویس مرزبانی آذربایجان اقدام به واکنش فوری کرد.

مرزبانان آذربایجانی ۱۴ کیلومتر از جاده گورویس-قافان را که در داخل خاک آذربایجان ایجاد شده بود را بستند. برخی از منابع ارمنی اعلام کرده اند بر اثر این اقدام حدود ۴۰ تا ۵۰ خودرو پشت مسیر بسته شده گیر کرده اند. پس از این اقدام مرزبانی آذربایجان، تعدادی از نظامیان ارمنی و صلح بانان روسیه وارد منطقه شده اند. طرف آذربایجانی به طرف روسی اعلام کرده است که نیروهای ارامنه در یک عملیات خرابکاری دست داشته و سرباز آذربایجانی را با سرنیزه از طرف سینه مورد حمله قرار داده و گریخته اند. پس از آن هر چقدر هم که طرف روسی سعی کرد مسیر را برای تردد خودروها باز کند، مذاکرات به شکست انجامید. طرفین تعداد نیروها را کاهش داده اند ولی هنوز مرزبانان آذربایجانی راه را باز نکرده اند و جاده هنوز بسته است!

در این باره ولایت قلی اف دیپلمات و سفیر سابق آذربایجانی به این منبع خبری اعلام کرد: ارامنه مجددا دنبال هیاهو و شلوغ کردن هستند. قسمتی از جاده گورویس-قافان که از خاک آذربایجان می گذرد را قلمرو مستقل ارمنستان اعلام می کنند. انگار که جاده های ارمنستان نیز حق فرامنطقه ای دارند؟ بی حیایی این ها حد و مرزی ندارد. من متخصص حقوق بین الملل نیستم. ولی این طور فکر می کنم که ارامنه باید این مسیر را که آن را جاده بین ایالتی می نامند، یا دوباره بایستی احداث کنند و از اراضی خود برای این کار استفاده نمایند و یا اینکه اگر می خواهند از این‌ جاده استفاده کنند بایستی مقید به خدمات مرزی و گمرک آذربایجان شوند.

در غیر این صورت جدا از استفاده رایگان از جاده ای که از اراضی آذربایجان عبور می کند، آنها چنان خواهند کرد که آن را به عنوان قلمرو مستقل ارمنستان نشان دهند و دنیا را برعلیه ما خواهند شوراند. چگونه است که دولت ها اجازه استفاده از حریم هوایی یکدیگر را می گیرند، اما جاده ای که از خاک آذربایجان عبور می کند باید قلمرو مستقل ارامنه تلقی شود؟

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=27875

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});