• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
7

جمهوری آذربایجان بهترین گزینه برای کشت فراسرزمینی آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 28233
  • 08 شهریور 1400 - 11:28
جمهوری آذربایجان بهترین گزینه برای کشت فراسرزمینی آذربایجان شرقی
یاز اکو- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: لزوم ورود به کشت فراسرزمینی را با توجه به محدودیت های منابع آب و خشکسالی ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت که به صورت وبینار برگزار شد با بیان این مطلب افزود: دلیل انتخاب جمهوری آذربایجان برای کشت فراسرزمینی دارا بودن بیشترین سنخیت فرهنگی با استان ما بود، به همین دلیل جلسات متعددی با مسئولین کشور جمهوری آذربایجان برگزار کرده‌ایم.

وی ادامه داد: تنها مشکل و مانع این است که این کشور تازه جنگ را پشت سر گذاشته است و ما باید منتظر باشیم تا مشکل پاک‌سازی زمین ها و اراضی به اتمام برسد و با اطمینان خاطر محصولاتمان را در اراضی این کشور کشت کنیم.

فتحی گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا بخش کشاورزی نیز مانند سایر بخش‌های اقتصادی درگیر مسائل و مشکلاتی بود که از آن جمله می توان به کاهش مصرف محصولات کشاورزی، دام و طیور و گل های زینتی اشاره کرد، در حالی که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته میزان خاصی از این محصولات تولید و وارد بازار شده بود که کاهش خرید این محصولات به تولیدکنندگان آسیب جدی وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه کاهش میزان جوجه‌ریزی یکی از این موارد بود گفت: کاهش جوجه ریزی سبب ایجاد مشکلاتی در بازار مرغ شد، البته در این شرایط از طریق شرکت پشتیبانی دام و طیور با خرید مرغ مازاد و اعطای یکسری بسته های حمایتی از تولید کنندگان از سوی دولت، تا حدی سعی کردیم شرایط را تعدیل کنیم.

فتحی تامین نهاده‌های دامی را از دیگر چالش‌های اساسی طی سال گذشته عنوان کرد و افزود: با توجه به بسته بودن گمرک‌ها و اعمال تحریم ها مشکلاتی در تامین نهاده های دامی به وجود آمد به همین دلیل ما در استان به صورت مستقیم وارد کار شدیم و نسبت به سایر استان‌ها چالش کمتری در این زمینه در آذربایجان شرقی پیش آمد.

 

افزایش تغییر کاربری اراضی و ساخت و سازهای غیر مجاز در سایه کرونا

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: متاسفانه در این مقطع زمانی به دلیل کاهش گشت های نظارت بر امور اراضی و بازدیدها از مناطق کشاورزی به دلیل کرونا، شاهد تغییر افزایش تغییر کاربری اراضی و ساخت و سازهای غیرمجاز بودیم.

 

«کینوا» محصول جدید بازار کشاورزی استان

 

فتحی با بیان اینکه حدود ۷۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم مطلق در استان داریم، اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها را یکی از اقدامات مناسب در شرایط خشکسالی دانست.

وی گفت: طی تفاهم‌نامه ای با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که در شش استان به صورت پایلوت اجرا می‌شد، توانستیم سهمیه های پیش بینی شده محصولات را تولید کنیم و آذربایجان شرقی رتبه اول را به لحاظ اجرای این برنامه به دست آورد.

فتحی اصلاح الگوی کشت را از اقدامات مهم در راستای مدیریت منابع گفت: با توجه به شرایط آبی و خشکسالی کشور و استان ما سعی داریم با جایگزین کردن محصولات کم نیاز به آب با محصولات آب‌بر شرایط را مدیریت کنیم و «کینوا» یکی از این محصولات کشاورزی است که توانسته است جایگاه خود را در استان باز کند.

وی هم چنین از اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن دام‌ها در استان خبر داد و افزود: به واسطه داشتن آمار دقیق از میزان دام ها بهتر می توانیم برای تامین نهاده های دامی برنامه‌ریزی کنیم.

فتحی از صدور  مجوز احداث مرغداری و ساماندهی واحدهای غیرمجاز مرغداری در استان خبر داد و گفت: با این اقدامات ظرفیت مرغداری های استان تا پایان سال ۱۴۰۰ به دو برابر می رسد.

 

حذف واسطه ها با اجرای طرح زنجیره تولید

 

فتحی راه اندازی زنجیره تولید به خصوص در حوزه دام و طیور را از دیگر برنامه های اجرا شده در این سازمان دانست که با کاهش نقش واسطه ها نقش موثری در مدیریت بازار و تنظیم قیمت ها دارد.

وی گفت: طی سال گذشته ما شاهد وجود مازاد محصولاتی از قبیل آلو، گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز در کشور بودیم که خوشبختانه توانستیم با صادرات مازاد این محصولات علاوه بر رفع چالش های موجود، بازارهایی برای محصولات داخلی پیدا کنیم.

 

فتحی هم چنین از توسعه بخش باغبانی خبر داد و افزود: در سه حوزه گلخانه ای، گیاهان دارویی و سرشاخه کاری درختان گردو توانسته ایم ظرفیت تولیدی خود را افزایش بدهیم و امسال در رابطه با توسعه محصولات گلخانه‌ای مقام اول کشوری را به دست آورده ایم.

وی اجرای طرح های آبیاری تحت فشار، بهسازی و مرمت قنات ها، تزریق ماشین آلات جدید و نوسازی ماشین آلات قدیمی را از اقدامات صورت گرفته طی یکسال اخیر عنوان کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=28233

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});