• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

۴۹۷ واحد صنعتی راکد آذربایجان‌غربی نیازمند احیاء

  • کد خبر : 28891
  • 13 شهریور 1400 - 18:32
۴۹۷ واحد صنعتی راکد آذربایجان‌غربی نیازمند احیاء
یاز اکو -۳۰ درصد واحدهای صنعتی در آذربایجان غربی یعنی ۴۹۷ واحد راکد است و راه‌اندازی آنها به توجه ویژه دولت مردمی نیاز دارد، توجهی که می‌تواند زمینه توسعه اشتغال هزاران نفری را در این استان فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، صنعت بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال و رونق تولید فراهم کرده و نهادهای مسوول با همراهی سرمایه گذاران می توانند از این ظرفیت در راستای توسعه صنعتی استان مرزی آذربایجان غربی استفاده کنند.

باید به این امر توجه کرد که افزایش تولید، مهمترین بخش توسعه هر کشور بوده و می‌تواند موتوری محرک برای حرکت رو به جلو برای دیگر بخش‌ها باشد و حتی در ایجاد رفاه عمومی بیشترین نقش را در حوزه تولید و صنعت برعهده دارد.

توسعه فعالیت‌های صنعتی یک راهبرد مهم در مسیر افزایش فرصت‌های شغلی کشور و آذربایجان غربی است و با ایجاد هر واحد صنعتی، علاوه بر فرصت‌های شغلی که به‌صورت مستقیم برای افراد جویای کار ایجاد می‌شود، زمینه‌های متعددی برای اشتغال غیرمستقیم افراد در بخش‌های مرتبط همچون حمل‌ونقل، توزیع و فروش کالا، خدمات و پشتیبانی و سایر حوزه‌ها فراهم شود که رقم آن بسیار قابل‌توجه است.

علاوه بر آن، رهبر معظم انقلاب که طی سال های اخیر، با توجه ویژه به موضوع اقتصاد و تولید، امسال را نیز به نام مانع زدایی و پشتیبانی از تولید نامگذاری فرموده اند، که همین امر تلاش ها را برای توسعه بخش تولید در راستای چیره شدن به معضل بیکاری دوچندان کرده است.

صنعت در برنامه‌ریزی و سند اشتغال از مهم‌ترین بخش‌های موردتوجه است و به همین دلیل فعالیت‌های صنعتی در آذربایجان‌غربی مسیر رشد خود را ادامه می‌دهد که می توان با حمایت دولت مردمی با احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل جهش بلندی در حوزه اشتغال برداشته شود.  

آذربایجان غربی طی سالیان طولانی گذشته، یکی از مناطق کم برخوردار در حوزه صنعتی بود و بهره چندانی از این بخش نداشت ولی با تغییر رویکرد، روند توسعه صنعتی و تولیدی دراین خطه از کشور می‌تواند گام های بلندی برای توسعه بردارد.

۲۵ درصد واحدهای صنعتی آذربایجان‌غربی نیازمند احیا

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی به این مورد اشاره دارد که در مجموع ۷۵ درصد واحدهای صنعتی استان فعال بوده و از ‌یک‌هزار و ۴۰۰ واحد به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان یک‌هزار و ۵۰ واحد فعال است.

حسن حاتمی  بیان داشت که ۳۵۰ واحد صنعتی مستقر در شهرک صنعتی آذربایجان غربی با ۲۵ درصد پوشش غیرفعال است و این واحدها بیشتر در زمینه‌های صنایع تبدیلی، کنسانتره، صنایع غذایی و صنایع غیرفلزی بوده و هر واحد می‌تواند حداقل برای ۲۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند.

وی، بیشتر واحدهای فعال آذربایجان‌غربی را در زمینه صنایع غذایی و کانی‌های غیرفلزی نام می‌برد و تاکید دارد که این واحدها در زمینی به مساحت ۴۷۲ هکتار به بهره‌برداری رسیده و برای راه‌اندازی آنها ۱۹ هزار و ۲۴ میلیارد ریال در آذربایجان‌غربی سرمایه‌گذاری شده است.

وی این گونه عنوان داشت که ۲۳ هزار و ۵۲۸ نفر در واحدهای فعال موجود در این شهرک‌ها و نواحی در استان آذربایجان غربی مشغول به‌کار هستند.

حاتمی استفاده از فناوری‌های نوین، بهبود کیفیت محصولات تولیدی، افزایش مزیت رقابتی تولیدکنندگان و استانداردسازی واحدها و تولیدات را از مهمترین عوامل توسعه صادرات و ورود به بازارهای بین‌المللی برشمرد که باید مورد توجه تولیدکنندگان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۳۴ شهرک و ناحیه صنعتی در آذربایجان‌غربی وجود دارد، ادامه می‌دهد: هم اینک ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از زمین‌های این استان در اختیار این تعداد شهرک و ناحیه صنعتی قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: طی سال های اخیر ۱۶۰ واحد صنعتی در این شهرک احیا و به مدار تولید بازگشته‌است.

حاتمی اظهار داشت: شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی هم‌اکنون  جزو رتبه‌های برتر کشور در برگرداندن واحدهای راکد به چرخه تولید است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌توانیم دیگر واحدهای غیر فعال را به چرخه تولید باز گردانیم.

وی بیان کرد:  برای بازگرداندن ۱۶۰ واحد تولیدی در استان آذربایجان غربی بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

 

۳۰ درصد صنایع تولیدی بزرگ آذربایجان‌غربی غیرفعال است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت که ۲۱۰ واحد تولیدی صنعتی بزرگ در این استان وجود دارد که ۳۰ درصد آنها غیرفعال است که با برنامه ریزی و حمایت دیگر ارگانها و بانکهای می توانیم این واحدها را فعال کنیم.

غلامرضا بابایی اظهار کرد: این تعداد واحد صنعتی بزرگ در بخش‌های مختلف تبدیلی و تولید انوع دستگاه ماشین آلات در این استان فعالیت داشتند.

وی بیان کرد: واحدهای بزرگ صنعتی غیرفعال باید احیا شوند که حمایت مسوولان برای بازگردان آنها به چرخه تولید امری ضروری است.

 

عارضه یابی موفق؛ گامی بلند در راستای حمایت از تولید است

در راستای حمایت از واحدهای تولیدی خدمات تخصصی را می‌توان به این واحدها ارائه کرد و معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه کلینیک عارضه یابی راهی برای کمک به واحدهای تولید در سال جهش تولید است، گفت: بیش از ٧٠ واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان از خدمات پنج دپارتمان کلینیک تخصص صنعت بهره‌مند شده ‌است.

امیر شهسوار جلاوت افزود: این واحدها از تولیدی‌های فعال در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی هستند که از خدمات مشاوره‌ای در بخش‌های کیفی، بهره‌وری، بازاریابی، مسائل بانکی، دانش‌بنیان و فناورانه بهره‌مند شده‌اند.

وی بیان کرد: ۳۵ مشاور متخصص در کلینیک‌ صنعتی، در شهرک فناوری ارومیه مستقر است تا مشاوره‌های لازم را به متقاضیان ارائه کنند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: کلینیک تخصصی عارضه‌یابی این شهرک به عنوان کلینیک استانی بر تمام واحدهای صنعتی نظارت دارد و می‌تواند خدمات لازم را به متقاضیان ارائه کند.

وی بیان کرد: کلینیک‌های صنعتی ویزیت واحدهای تولیدی دارای مشکل طرف قرارداد را برعهده دارند و با احصای مشکلات آنها و گرفتن مشاوره از متخصصان مربوطه در جهت رفع مشکلات آنها اقدام می‌کنند.

 

شهسوار اضافه کرد: پنج دپارتمان تخصصی در زمینه‌های عارضه‌یابی و بهره‌وری، سیستم‌های مدیریت و کیفیت، بازاریابی و برند، امور بیمه‌ای و بانکی و مالی، امور فناوری و دانش بنیان در کلینیک تخصصی صنعت این استان فعال شده و آماده ارائه خدمات به حوزه صنعت است.

وی اظهار داشت: خدمات توسعه کسب و کار مشمول حمایت در این طرح مسائلی از قبیل حقوقی، عارضه یابی، توسعه نظام مدیریت، تأمین مالی و سرمایه گذاری را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: بازاریابی، فناوری اطلاعات، توسعه محصول و فناوری، زیرساخت و تأمین مواد اولیه از دیگر خدمات قابل ارائه توسط این طرح به واحدهای تولیدی، صنعتی و به صورت مشاوره است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: ارتقای رقابت پذیری و توسعه فعالیت برای واحدهای تولیدی از اهداف اجرای این طرح است.

شهسوار ادامه داد: در عارضه یابی عمیق از واحدها، تیم‌های تخصصی مشکلات واحدهای تولیدی را دسته بندی می‌کنند و مشکلاتی که نیاز به پیگیری از طریق مسوولان بالادستی دارد، به آنها ارجاع می‌شود.

به گزارش ایرنا، آذربایجان‌غربی از نظر صنعتی یکی از استان‌های کم‌برخوردار کشور به شمار می‌رود اما با اجرای قانون خروج از رکود تدوینی، دولت می تواند اقدامات خوبی در راستای بازگشت واحدهای تولیدی و صنعتی این استان به مدار تولید و جذب سرمایه آغاز کند.

۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی آذربایجان غربی در اختیار شهرک‌های صنعتی بوده و ۲ هزار و ۲۰ قرارداد واگذاری زمین صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان منعقد شده است.

هم اینک ۲۵ شهرک از ۳۴ شهرک و ناحیه صنعتی استان در مساحت بیش از ۶۵۰ هکتاری فعال بوده و بنگاه‌های تولیدی در آنها مشغول تولید محصولات مختلف است.

۲۲ هزار و ۵۲۴ نفر در واحدهای فعال موجود در این شهرک‌ها و نواحی مشغول به کار هستند که این آمار نشان از جایگاه صنعت در آذربایجان‌غربی است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=28891

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});