• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9

آقای رئیس‌جمهور! مردم آذربایجان، استانداران آذربایجانی می‌خواهند

  • کد خبر : 30159
  • 24 شهریور 1400 - 10:51
آقای رئیس‌جمهور! مردم آذربایجان، استانداران آذربایجانی می‌خواهند
بدون شناخت کامل و جامع از شرایط استان و همچنین درک حساسیت‌ها و خطوط قرمز مردم نه تنها موفقیتی برای استانداران متصور نیست بلکه بحران‌آفرینی و تنش‌های پی‌در‌پی که همگی به عقب‌ماندگی و پسرفت بیش از پیش استان‌ها در شاخص‌های توسعه منجر خواهد شد، امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. (همانند آنچه در چهار سال گذشته در راس مدیریت استان آذربایجان‌غربی شاهد بودیم)

یاز اکو؛ علی مصطفی‌زاده (فعال رسانه‌ای آذربایجان‌غربی) – بدون تردید انتخاب و انتصاب استانداران جدید آذربایجان، مهمترین و سرنوشت‌سازترین تصمیم حجت‌الاسلام رئیسی در مورد آینده‌ی این منطقه‌ی استراتژیک، حساس و فوق‌العاده مهم خواهد بود که طی یکی دو هفته‌ی آتی بوقوع خواهد پیوست!

شکی نیست که استانداران بدلیل اختیارات و قدرت فوق‌العاده زیادی که در مورد مدیریت مسائل امنیتی، نظامی، انتظامی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی (تمامی مسائل حوزه‌ی مسئولیت خود) در استان‌ها دارند، می‌توانند با تصمیمات و فعالیت‌های خویش در شرایط زندگی مردمان ساکن آن استان تاثیرات فوق‌العاده اساسی و به‌سزایی داشته باشند.

قطع و یقین لزوم شناخت کامل استانداران از استان محل مدیریت خود (بومی بودن استانداران) یکی از الزامات اصلی موفقیت این مدیران ارشد محسوب می‌شود چرا که بدون شناخت کامل و جامع از شرایط استان و همچنین درک حساسیت‌ها و خطوط قرمز مردم نه تنها موفقیتی برای استانداران متصور نیست بلکه بحران‌آفرینی و تنش‌های پی‌در‌پی که همگی به عقب‌ماندگی و پسرفت بیش از پیش استان‌ها در شاخص‌های توسعه منجر خواهد شد، امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. (همانند آنچه در چهار سال گذشته در راس مدیریت استان آذربایجان‌غربی شاهد بودیم)

اما بعد از معرفی کابینه‌ی دولت سیزدهم که در کمال شگفتی فقط شاهد حضور یک وزیر آذربایجانی ترک‌تبار (وزیر بهداشت – اهل شهرستان سراب) در آن کابینه بودیم، موضوع انتخاب استانداران برای استان‌های کشور و در راس آن آذربایجان چند هفته‌ای است که افکار عمومی مردم آذربایجان را به خود مشغول کرده بطوریکه حتی در فضای مجازی (به طنز) شاهد نام بردن از افرادی برای این پست حساس و مهم هستم که حقیقتا سپردن اداره‌ی یک مهد کودک به آنها نیز یک ریسک بزرگ محسوب می‌شود! حال این کوتوله‌های منفور و مطرود با چه جراتی خود را در این بین صاحب شانس ارزیابی کرده‌اند خود معادله‌ی چند مجهولی است که به این زودی حل شدنی هم بنظر نمی‌رسد!

نکته‌ی عجیب‌تر آن است که در موضوع انتخاب و انتصاب استانداران که هیچ ارتباطی به نمایندگان مجلس ندارد و آنها در انتخاب استاندار هیچ‌کاره هستند؛ نمایندگان و مجمع نمایندگان به عنوان “پیشنهاد دهنده استاندار” به دولت (با تشویق عده‌ای معلوم‌الحال) خودشان را به آب و آتش می‌زنند در حالیکه روند انتخاب و انتصاب استانداران (به عنوان مقام عالی حاکمیتی – دولتی) روند خاص و پیچیده‌ی خودش را دارد و هیچ ارتباطی به مجمع نمایندگان و یا نمایندگان مجلس ندارد و آنها کاره‌ای در این موضوع نیستند! (هر چند تلاش آنها برای القا این موضوع به مخاطبانشان که در موضوع انتخاب استانداران نقش داشته‌اند – برای پوشش ناکارآمدی‌هایشان که در انتخابات دوسال بعد برایشان گران تمام خواهد شد – قابل درک است!)

از سویی دیگر نیز در این موضوع شاهد پروژه‌ی “هر کس دوستت هست را به عنوان استاندار مطرح کن” در فضای مجازی هستیم که مطمئناً به جز آبروریزی، استهزاء و مسخره‌ی خاص و عام در محافل مختلف برای کوتوله‌های سیاسی، بی‌تجربه و بی‌رزومه چیزی به ارمغان نخواهد داشت!

اما فارغ از همه‌ی مسائل فوق در موضوع انتخاب استاندار برای استان‌های آذربایجان، مردم این خطه شخص رئیس‌جمهور را مسئول تحقق این امر مهم می‌دانند و داشتن استاندارانی با تجربه، توانمند، با قدرت رایزنی و ارتباطات بالا در سطح ملی و حتی بین‌المللی (با توجه به مرزی بودن آذربایجان) و آشنا به مسائل مختلف آذربایجان که نیازی به مترجم برای فهمیدن زبان مردم آذربایجان نداشته باشند را حق ابتدایی خود می‌پندارند!

داشتن استانداران متخصص و کاربلد، شجاع، مردمی، بومی، آشنا به ساختار قدرت که به تاریخ و فرهنگ آذربایجان آگاه بوده و متوجه این موضوع باشند که جایگاه آذربایجان در تاریخ و تمدن بشری چه جایگاه مهمی است، خواست عموم مردم استان‌های مختلف آذربایجان از رئیس‌جمهور محترم است.

انتصاب استاندارانی که این منطقه‌ی ثروتمند را از قعر جدول توسعه‌یافتگی و قرار گرفتن در انتهای شاخص‌های توسعه نجات دهند، مطالبه‌ی عموم مردم آذربایجان است که باید محقق شود!

خلاصه و در یک کلام خطاب به آقای دکتر رییسی اعلام می‌داریم که؛ مردم آذربایجان استانداران آذربایجانی می‌خواهند آقای رییس‌جمهور!

علی مصطفی‌زاده

مدیرمسئول نشریه‌ی “آغری

مدیرمسئول هفته‌نامه‌ی “توپراق”

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=30159

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. ساغ اولون دوکتور مصطفی زاده.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});