• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

ثبت جهانی گنبدهای تاریخی مراغه؛ از حرف تا عمل

  • کد خبر : 31079
  • 30 شهریور 1400 - 19:00
ثبت جهانی گنبدهای تاریخی مراغه؛ از حرف تا عمل
یاز اکو - ثبت جهانی آثار تاریخی مراغه ، شعاری که گقته شد اما هیچ وقت عملی نشد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، کمتر از ۹ ماه پیش مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در جلسه کارگروه گردشگری مراغه از ثبت گنبدهای این شهر در فهرست آثار جهانی خبر داد.

حمزه‌زاده اظهار داشت: با توجه به اینکه گنبدهای کبود، مدور، سرخ و غفاریه از جمله آثار ارزشمند تاریخی و ملی کشورمان محسوب می‌شوند، مقدمات ثبت جهانی آنها توسط میراث فرهنگی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم آثار تاریخی مهم‌ترین مانع برای ثبت جهانی آنهاست؛ ادامه داد: طرح‌های مرمت آثار تاریخی باید با حساسیت ویژه‌ای برای ثبت جهانی شدن آنها انجام شود.

همزمان با سفر مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری به مراغه، کارگاه مرمت گنبدهای کبود پس از سال‌ها تنها ۲ روز فعال شد.

با فعال شدن این کارگاه بارقه امید در دل مردم مراغه روشن و با این صحبت‌های مدیرکل شادی وصف‌ناپذیر در دل مردم مراغه و دوستداران میراث فرهنگی پدیدار گشت.

اما از فردا روز سفر مدیرکل میراث فرهنگی کارگاه مرمت و بازسازی پوشش گنبدهای کبود برای همیشه تعطیل شده است.

حال سوال اول مردم و علاقه‌مندان به آثار تاریخی این است با وجود وعده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چرا طرح مرمت پوشش این گنبد ارزشمند با گذشت سالیان سال تعطیل است.

دوم اینکه، چه اقداماتی برای ثبت جهانی گنبدهای تاریخی مراغه صورت گرفته و کدام نامه‌ها در این ارتباط با تهران و سازمان‌های مربوطه رد و بدل شده است.

از پوشش نیمه تمام گنبد کبود بگذریم سال‌هاست آب و رطوبت حاصل از نزولات آسمانی بخش‌هایی از برج مدور را تخریب و آسیب جدی به این اثر ارزشمند وارد کرده است.

با وضعیتی که گنبد سرخ، گنبد غفاریه، برج مدور و گنبد کبود از نظر نگهداری، محوطه و وضع ظاهری بنا دارند، ثبت آنها در فهرست آثار جهانی بعید به نظر می‌رسد.

 

پیش از این نیز یکی از مدیران کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی گفته بود، رصدخانه تاریخی مراغه برای ثبت موقت در فهرست میراث جهانی احیا می‌شود.

فرزین حق‌پرست، سوم مهر سال ۹۳ در جلسه شورای معاونان این اداره‌کل در مراغه افزود: این اثر تاریخی با شهرت جهانی در وضع نامطلوب بسر می‌برد و احیای آن نیازمند همکاری و تخصیص اعتبار از سوی مسوولان شهرستان و استان است.

با گذشت بیش از هفت سال از این صحبت‌های مدیرکل، رصدخانه مراغه با آن همه شهرت جهانی نه تنها محوطه‌سازی و احیا نشده بلکه الان در بدترین وضعیت ممکن به سر می‌برد.

مدیران کل میراث فرهنگی با اینکه به ارزش و اهمیت آثار تاریخی مراغه واقف هستند، کاش به‌جای شعار به آنچه که گفته‌اند کمی عمل می‌کردند.

 

 

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=31079

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});